AudiBlog.nl

100 jaar Audi: Audi’s technische voorsprong was historisch proces [Persbericht]

100-horch 

• Innovatie bepaalde image van het merk
• licht gewicht en zuinigheid traditionele drijfveren

Net als in de sport krijg je een voorsprong in het bedrijfsleven niet in de schoot geworpen, maar moet die stukje bij beetje worden verdiend. En elke geboekte winst is meteen weer een uitdaging voor het verder uitbouwen van de voorsprong. Het verleden van Audi en haar ingenieurs bepaalde daarom de huidige toonaangevende technische status.

Toen auto’s nog loodzwaar waren, met veel constructief gebruikt gietijzer en staal, hield Audi-oprichter August Horch zich al bezig met lichte en efficiënte constructies. In 1909 bracht Horch voor het eerst toepassingen van aluminium constructies in productie. Zijn opvolgers zetten die strategie voort.
Van de jaren twintig dateren de eerste pogingen van Audi om prestaties te verbeteren met efficiëntere motoren en toegepaste aerodynamica. Het uitgebalanceerd combineren van technische innovaties in een auto-ontwerp resulteerde eind jaren twintig in de beroemde achtcilinder Audi Imperator, een technisch meesterwerk dat bovendien uitblonk door een hoge afwerkinggraad en perfectie.

Eerste middenklasse-auto met voorwielaandrijving
De jaren dertig stonden binnen de hele Europese industrie in het teken van grote technische sprongen voorwaarts. Uitvindingen uit de pionierdagen van de automobiel konden dankzij voortgeschreden technische kennis nu op grote schaal worden toegepast. Audi’s model UW Front met een zescilinder motor was ‘s werelds eerste middenklasse-auto met voorwielaandrijving.
Door toenmalige deelname aan de Grand Prix racerij vergaarde Audi’s moederconcern Auto Union bovendien een enorme technische kennis die tot de dag van vandaag vruchten afwerpt en Audi-technici inspireert. De Auto Union-racers waren de snelsten van hun tijd dankzij bijna wetenschappelijk geconstrueerde motoren, chassis en wielophanging.

Drang naar technische vooruitgang
Met de comeback van de naam Audi in de markt, halverwege de jaren zestig, kwam Audi’s drang naar technische vooruitgang in een stroomversnelling. De oorspronkelijke hoog-gecomprimeerde Mitteldruckmotor diende vanaf 1965 het zuinigheidsstreven van de onderneming.
In die jaren ontstond onder de bezielende leiding van Ludwig Kraus en later Ferdinand Piëch bij Audi een denktank die tegenwoordig als de hoogst gewaardeerde in de auto-industrie geldt.
Vanaf 1977 combineerde Audi de compactheid van een viercilinder met de souplesse van een zescilinder in een nieuwe generatie vijfcilinder diesel- en benzinemotoren.
100-ur-quattro

Energiebesparende lichtgewicht constructies
Het jaar 1980 markeert Audi’s doorbraak als toonaangevende hi-tech autobouwer in de moderne tijd met de lancering van de Audi Quattro. Door een combinatie van een sterke 200 pk turbo vijfcilinder en permanente vierwielaandrijving in een sportieve coupé gaf Audi een nieuwe en meer functionele inhoud aan het begrip sportwagen.
Terwijl de Quattro de internationale rallysport domineerde en het quattro aandrijfsysteem op alle Audi’s leverbaar werd, stortten de ingenieurs in Ingolstadt zich op een nieuwe uitdaging: het in grote aantallen produceren van een compleet aluminium carrosserie. De Audi A8 uit 1994 en daarna de compacte Audi A2 (2000) waren daarvan exponenten waarvan de energiebesparende lichtgewicht constructie tot nu toe door geen andere autobouwer is geëvenaard.

Met dergelijke lichte constructies in combinatie met de nieuwste motortechnologieën, zoals directe benzine-injectie en common rail diesels voor racedoeleinden, is Audi nog altijd bezig haar historisch opgebouwde technische voorsprong uit te bouwen.

Bron: Audi Nederland


Gerelateerd nieuws