AudiBlog.nl

Le Mans Series 2009, 23 augustus Charles Zwolsman

lms-spa09-14-cz-004lq

Le Mans Series 2009

23 augustus a.s. Nürburgring Duitsland
Charles Zwolsman: “Ik kan niet wachten.”

De volgende race in de Le Mans Series vindt plaats op de Nürburgring. De race wordt verreden over 1000 km. Dit prachtige circuit ligt in de Eifel (Duitsland), heeft een lengte van 5.137 meter met 15 bochten, 6 links, 9 rechts en heeft 33 pitsboxen. Het Circuit is gebouwd in 1920 en ligt 60 km ten zuidwesten van Bonn.


Felipe Massa achter mij op een 2de plaats
Charles Zwolsman heeft goede herinneringen aan dit circuit. “Ik kan mij nog een mooie pole position herinneren. In de Eurocup Formule Renault met Felipe Massa 3 tienden van een seconde achter mij op de 2de plaats. Ik heb er ook een aantal keer op het podium gestaan.” Wat is er zo mooi aan het circuit? “Het heeft mooie vloeiende bochten. Sinds 2002 is er na start/finish de Mercedes Arena en een aantal langzame bochten. Hier ben ik niet helemaal weg van, het haalt een beetje de flow van het circuit eruit. Ik vond de oude Castrol S mooier. Maar daarna krijg je mooie bochten combinaties met hoogte verschil.”

Inhalen is er goed te doen
Vind je de Mercedes Arena een prima gelegenheid om er langs te gaan? “Ja, dat is wel een voordeel van het Mercedes complex, inhalen is er goed te doen.” Maar wat is nu het lastige aan die bocht? “Het valt wel mee hoor. Het enige moeilijke er aan is dat iedereen weet dat je er goed kan inhalen en dat dan ook allemaal tegelijk gaan proberen bij de start. En dat gaat natuurlijk niet. Ook moet je erg hard remmen. En net voordat je remt moet je een beetje naar rechts. Dit in combinatie met dat het een beetje naar beneden loopt maakt het rempunt moeilijk in te schatten, vooral als het regent.” Zijn er ook blinde bochten? “De Michael Schumacher-S is een blinde chicane waarvan je het einde niet kunt zien als je er in gaat. In de auto’s waar ik tot nu toe mee gereden heb was deze bocht vrij eenvoudig vol gas, dus iets minder uitdagend. Maar misschien dat het met de Kolles Audi R10 anders wordt.”

Nu moet het gaan gebeuren
Heb je wel eens de beruchte Nordschleife gereden? “Alleen met een personenauto. Dat is echt een circuit wat de mannen van de jongens scheidt.” Je rijdt in de Kolles Audi R10 nr. 14, dus eigenlijk voor eigen (Duits) publiek. “Het team en de auto hebben inderdaad een thuis race.” Verwacht je ook Nederlandse racefans? “Ik verwacht ook zeker veel Nederlanders, dus voor mij is het een halve thuis race.” Het is een snel circuit, wat zijn de kansen van auto nr. 14? “Ik heb er een goed gevoel over. Er zijn nog maar 2 races te gaan, dus nu moet het gaan gebeuren. Met alles minder dan een podium kan ik niet helemaal tevreden zijn.”

De “wall of fame” bij de tunnel geeft extra sfeer aan een circuit
Wat voor banden gebruikt de auto en welk merk. “Wij rijden op Michelin’s en hebben hierin keuze uit het soft en medium compound. Meestal wordt gekozen voor medium.” Ik neem aan dat je elektronisch verstelbare schokbrekers gebruikt? “Wij hebben niet de mogelijkheid om, terwijl wij rijden, de schokbrekers af te stellen. Dat moet gewoon in de pits met de kap eraf.” Gaat het superkleine verschil met de concurrentie eraf? “Ik hoop het wel, maar wij hebben niet getest tussendoor. Dus we zullen in de vrije training nog wat moeten vinden.” Heb je wel eens bij de tunnel de “wall of fame” bekeken? “Ja, dat is een leuk detail. Het geeft toch weer extra sfeer aan een circuit en vertelt je iets over de historie. Er hangen een hoop mooie namen.”
Ben je helemaal klaar voor de race en hoe laat is de start? “Ik kan niet wachten. De start is om 12:30 uur. Kijk ook eens op mijn website voor meer info:

Charles Zwolsman.


Gerelateerd nieuws