Audi stop in volgende generatie met V10 motoren

audi rs 

De opvolgers van de Audi-modellen S6, RS6 en S8 krijgen geen V10-motor meer onder de kap. De tiencilinder is volgens Autobild exit. De Duitsers geven de nieuwe generatie een nieuw ontwikkelde achtpitter, aldus het weekblad.
Maar gelukkig blijft ie wel voor handen in de R8.

De complexe V10-motor stamt in de basis van Audi’s dochtermerk Lamborghini, dat het basisblok in de Gallardo gebruikt. De Duitsers geven de krachtbron een eigen make-over. Zo is de motor in de S6 en S8 5,2 liter groot en beschikt de krachtbron over directe inspuiting. Het blok in de RS6 is voorzien van een inhoud van 5,0 liter en twee turbo’s. De vermogens lopen uiteen van 435 (S6) tot 580 pk (RS6). De nieuwe S- en RS-types krijgen een in eigen beheer ontwikkelde V8-motor met luchtversneller(s) onder de kap. In de sterkste uitvoering zou dat blok tot 550 pk en 700 Nm komen, aldus het Duitse tijdschrift.

Audi voert al downsizing van de motoren door. Het merk geeft de S5 Cabriolet al een 333 pk sterke V6 Kompressor mee in plaats van de 354 pk sterke V8 uit de S5 Coupé. De gedachte is een kleinere motor die met minder brandstof genoegen neemt.

Bron: Auto Telegraaf

Gerelateerde artikelen

Porsche introduceert exclusieve 911 GT3 90 F. A. Porsche als ode aan visionaire ontwerper

Vandaag zou Ferdinand Alexander (F.A.) Porsche negentig jaar zijn geworden. Ter nagedachtenis aan de visionaire ontwerper heeft Porsche Sonderwunsch daarom een speciaal cadeau samengesteld: de

Lees verder »

Alles over de sleutelrol van Porsche in F1 The Movie

De film F1 The Movie gaat niet alleen over de Formule 1, de koningsklasse van de autosport. Ook Porsche speelt een sleutelrol in de spectaculaire film. Het

Lees verder »

Paulaner wordt officiële partner van Audi F1-team

Het toekomstige Audi F1-team en de Paulaner-bierbrouwerij uit München gaan een langdurige samenwerking aan. Daarmee stapt Paulaner op het wereldtoneel van de autosport, als officieel

Lees verder »