Audi stop in volgende generatie met V10 motoren

audi rs 

De opvolgers van de Audi-modellen S6, RS6 en S8 krijgen geen V10-motor meer onder de kap. De tiencilinder is volgens Autobild exit. De Duitsers geven de nieuwe generatie een nieuw ontwikkelde achtpitter, aldus het weekblad.
Maar gelukkig blijft ie wel voor handen in de R8.

De complexe V10-motor stamt in de basis van Audi’s dochtermerk Lamborghini, dat het basisblok in de Gallardo gebruikt. De Duitsers geven de krachtbron een eigen make-over. Zo is de motor in de S6 en S8 5,2 liter groot en beschikt de krachtbron over directe inspuiting. Het blok in de RS6 is voorzien van een inhoud van 5,0 liter en twee turbo’s. De vermogens lopen uiteen van 435 (S6) tot 580 pk (RS6). De nieuwe S- en RS-types krijgen een in eigen beheer ontwikkelde V8-motor met luchtversneller(s) onder de kap. In de sterkste uitvoering zou dat blok tot 550 pk en 700 Nm komen, aldus het Duitse tijdschrift.

Audi voert al downsizing van de motoren door. Het merk geeft de S5 Cabriolet al een 333 pk sterke V6 Kompressor mee in plaats van de 354 pk sterke V8 uit de S5 Coupé. De gedachte is een kleinere motor die met minder brandstof genoegen neemt.

Bron: Auto Telegraaf

Gerelateerde artikelen

Sportiviteit krijgt een nieuwe lading in de volledig elektrische Porsche Macan GTS

Met de Macan GTS voegt Porsche een nieuw topmodel toe aan zijn volledig elektrische SUV-gamma. Deze versie is duidelijk de sportiefste van de reeks, met

Lees verder »

Audi Concept C: voorbode van een nieuwe, toekomstige elektrische sportwagen

Met de Audi Concept C introduceerde Audi afgelopen maand meer dan enkel een vingeroefening voor de nieuwe designtaal van het merk. De Concept C is

Lees verder »

Kampioenen in de Porsche Carrera Cup Benelux: “Prachtig om dit met Porsche te doen”

Bij Porsche zit autosport in het DNA en ook voor veel Nederlandse coureurs is Porsche een belangrijke factor in hun racecarrière. Het autosportseizoen 2025 nadert

Lees verder »