AudiBlog.nl

Rijtest: Audi S4 3.0TFSI Limousine.

AudiS4test3 (5)

De Audi S4 3.0TFSI stond al een tijdje op ons verlanglijstje.
Gelukkig is het moment daar, om met deze geweldenaar op stap mogen.
De S4 waarmee wij op stap gaan heeft als extra optie een speciale sport differentieel.
Dit moet voor nog meer rijplezier zorgen. We zijn erg benieuwd.

AudiS4test3 (8)

Deze full optie Audi S4 is van alle gemakken voorzien.
Bij het openen van de S4 is het al meteen genieten van de mooie kuipachtige sportstoelen.
Deze geven dan tijdens de zit ook lekker veel steun.
Voor de mensen die graag willen weten wat de kleuren combi is, dat is maanzilver (zitvlak en rugleuning) met zwarte leder nappa aan buitenzijde.
Verder vallen het carbon inleg, de S4 labels op het stuur, stoelen en banken op.
Het is wel tegenvallend dat de rest eigenlijk vergelijkbaar is met een normale A4.

AudiS4test3 (3)

AudiS4test3 (7)

Bij het starten van de 3.0TFSI (333 pk / 440nm) sterke V6 komt er een lekkere zware brom los.
Bij het weg rijden merk je meteen al dat de motor lekker snel reageert en bij de les is.
Als je bekend bent met het Audi gevoel, dan kun je eigenlijk meteen lekker uit de voeten met deze S4.
Met betrekking tot de besturen zijn we eigen meteen verkocht, whow wat stuurt deze S4 lekker in.
Gewoon niet te vergelijken (eigenlijk mag je het niet vergelijken) met een A4 die is uitgevoerd met een S-line onderstel, waarvan de karakteristiek al stukken straker en scherper zijn dan een normale A4.
Nee dit is echt iets van een ander kaliber.

AudiS4test3 (11)

Na een paar minuten met de S4 op weg zijn, concluderen dat we meteen verkocht zijn.
Door de combi van het sturen, oppakken van de motor en het heerlijke geluid kunnen we er niet meer onderuit “wat een gave kar”.

AudiS4test3 (4)

Toch gaan we ook nog wat instellingen uit proberen.
Door een druk op de knop kunnen we het karakter aanpassen van de Audi S4.
Je hebt dan keuzes uit 4 standen.

De 3 standaard standen worden met comfort, auto en dynamic aangeduid, waarbij de dynamic de sportiefste van het stel is. Daarnaast heb je nog een keuze individual waarbij je zelf alles naar wens kunt aanpassen.
Je moet zeker er niet van uit gaan dat de comfort stand lekker relaxed is, nee daar voor is deze stand voor de meeste onder ons te hard.
Voor de luie “die hards” is de dynamic stand een uitkomst, hier is vooral de nadruk op het strak cq zwaarder sturen en het heftiger reageren van het gaspedaal.
Ook wordt bij deze functie de demper regeling strakker ingesteld om zo de “roll” van de S4 te minimaliseren.

AudiS4test3 (6)

Op de vraag of deze Audi S4 een ware sportwagen is, daar voor moeten we het beantwoorden met een nee. De doelstelling is dan ook meer een auto voor het dagelijkse leven met een sportieve en een zakelijke karakter.
Een wolf in schaapskleding zoals wij het zeggen. Niet te opvallend maar behoorlijk wat meer sportievere auto dan een normale A4 limousine. Waarbij Audi al met de A4 claimt de sportiefste auto te hebben in zijn klasse, geeft de burger nog meer moed!
Of de S4 zijn aanduiding waard is kunnen we met een volmondige ja beantwoorden.
De V6 is stiekem toch lekkerder dan de dikke V8 die in de vorige modellen was gelepeld, maar dit is dan mijn persoonlijke mening.
Mocht je in de luxe positie zijn om deze Audi S4 in je bezit te kunnen krijgen, geven wij als advies, selecteer de optie “sport differentieel” dit is echt de moeite waard.

AudiS4test3

Conclusie, een super lekkere sedan voor de sportieve bestuurders onder ons die eigenlijk niet te veel willen opvallen.
Daarvoor is deze Audi S4 uitermate geschikt.

Wat belangrijke technische gegevens van de test auto:

Audi S4 limousine
motor: 3.0TFSI V6
pk/tbm: 333 pk / 5500tbm
nm/tbm: 440nm / 2900tbm
0-100km/h: 5.1 sec.
CO2 uitstoot: 225g/km (E-label)
verbruik gemiddeld: 9.7L/100km

Met dank aan Audi Nederland.


Gerelateerd nieuws

1 reactie

  1. Vriendelijke vriend says:

    Gefeliciteerd met je aankoop en nog veel plezier ermee.

Je kunt op dit moment niet reageren.