Zoek

Volkswagen Group boekt winst van 1,5 miljard euro [persbericht]

Volkswagen AG

Stijgend marktaandeel op belangrijke internationale markten

Ondanks de moeilijke economische omstandigheden heeft de Volkswagen Group in de eerste negen maanden van 2009 een winst van 1,5 miljard euro weten te behalen (zelfde periode 2008: 4,9 miljard euro). In dit cijfer is de winst van meer dan 500 miljoen euro van de Chinese joint-ventures van Volkswagen niet opgenomen. China is de grootste afzetmarkt van de Volkswagen Group.

De Volkswagen Group heeft zijn solide financiële basis verder verstevigd. Tot en met september is de netto cashflow van de automotive divisie verbeterd tot 5,1 miljard euro. De netto liquiditeit van deze divisie is wederom toegenomen. Op 30 september bedroeg deze 13,4 miljard euro – 5,4 miljard euro meer dan aan het eind van het afgelopen fiscale jaar.

‘Volkswagen houdt zich extreem goed’

Volkswagen Bestuursvoorzitter Prof. Dr. Winterkorn gaf het volgende commentaar op de presentatie van de cijfers over de eerste drie kwartalen van 2009: “De Volkswagen Group houdt zich ondanks de economische tegenwind extreem goed. De wereldwijde markt vertoont een krimp van 12%, maar wij zijn desondanks in staat gebleken stabiele afleveringscijfers te noteren. Dat bewijst dat we dankzij onze multimerkstrategie ook in moeilijke tijden goed gepositioneerd zijn.”

Volgens CFO Hans Dieter Pötsch is Volkswagen er in geslaagd om zijn financiële flexibiliteit tijdens de economische crisis te behouden. Hij voegde daar aan toe dat “Volkswagen mogelijkheden op de markt blijft onderzoeken, maar dan wel in combinatie met een sterke discipline op het gebied van kosten en op een zodanige manier dat de liquiditeit van het bedrijf te allen tijde is gewaarborgd.”

De inkomsten van de Volkswagen Group zijn in de eerste negen maanden van 2009 negatief beïnvloed door de financiële en economische crisis. De afleveringen bleven weliswaar op hetzelfde niveau als in het voorgaande jaar (4,8 miljoen eenheden), maar de productie nam ten opzichte van dezelfde periode in 2008 met 12% af tot 4,4 miljoen voertuigen. Daardoor heeft Volkswagen zijn voorraad sterk kunnen terugbrengen. De inkomsten uit verkoop daalden door volumegerelateerde factoren met 9,7% tot 77,2 miljard euro. De winst voor belastingen bedroeg 1,1 miljard euro (zelfde periode in 2008: 5,3 miljard euro) en na belastingen 655 miljoen euro (3,7 miljard euro).

Nieuwe modellen en locaties

Martin Winterkorn benadrukte dat Volkswagen topprioriteit blijft geven aan mobiliteit waarbij zo min mogelijk schadelijke gassen vrijkomen: “Innovatieve en milieuvriendelijke voertuigen zijn de garantie voor ons succes. We blijven daarom investeren in geavanceerde technologieën en in het uitbreiden van onze modellenlijn.”

In de eerste negen maanden van 2009 zijn de investeringen in grond, fabrieken en uitrusting voor de Automotive Divisie met 2% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2008 (van 3,8 tot 3,9 miljard euro). Deze investeringen zijn niet alleen bedoeld voor nieuwe productiefaciliteiten waarin nieuw te lanceren modellen worden gemaakt, maar ook voor de ecologische focus van het bedrijf. De verhouding van investeringen in grond, fabrieken en uitrusting ten opzichte van de verkoopinkomsten (capex) steeg door de vermindering van verkoopinkomsten van 4,9 tot 5,7%.

Merken en bedrijfsonderdelen

Vrijwel alle automotive-markten hebben ten opzichte van vorig jaar een daling laten zien. In sommige gevallen is deze daling substantieel. De resultaten van de individuele merken en bedrijfsonderdelen zijn hard geraakt door de financiële en economische crisis. Desondanks heeft Volkwagen zijn internationale marktaandeel weten te verbeteren tot 11,7% (was 10,0%).

In de eerste negen maanden van 2009 noteerde Volkswagen Passenger Cars een lagere operationele winst van 335 miljoen euro (1,9 miljard euro in dezelfde periode in 2008). Dit komt door een tot 2,5 miljoen eenheden gedaalde verkoop (-10%) en een combinatie van verslechterende omstandigheden.

Audi heeft een operationele winst van 1,2 miljard euro behaald tegen 2,1 miljard euro vorig jaar. Deze lagere winst komt op het conto van een daling van 12% in verkopen. Audi toont hiermee wel aan dat het zich goed staande houdt in een moeilijke markt. De cijfers van Lamborghini zijn hierin meegenomen. Ook Lamborghini presteerde minder door de moeilijke marktomstandigheden.

Škoda noteerde een verkoopdaling van 19%. In combinatie met aanhoudend ongunstige koersverhoudingen, daalde de operationele winst van 455 miljoen euro tot 162 miljoen euro.

Bij SEAT daalden de verkoopcijfers met 19%. Dit resulteerde in een operationeel verlies van 228 miljoen euro (-30 miljoen euro in de eerste negen maande van 2008). Het verlies is vooral te wijten aan de aanhoudend slechte situatie op de voor SEAT belangrijke Spaanse personenwagenmarkt.

Bij Bentley heeft de zware terugval van verkopen in het luxesegment geresulteerd in een operationeel verlies van 148 miljoen euro (2008: + 30 miljoen euro).

Volkswagen Commercial Vehicles liet een winst van 390 miljoen euro voor zich noteren (2008: 283 miljoen euro). Hierin is de winst uit de verkoop van de Braziliaanse Truckdivisie meegenomen.

Ondanks de moeilijke marktomstandigheden heeft Scania een winst van 989 miljoen euro weten te realiseren (2008: 227 miljoen euro).

Volkswagen Financial Services heeft met een operationele winst van 468 miljoen euro (2008: 744 miljoen euro) wederom een belangrijke bijdrage geleverd aan de totale winst van de Volkswagen Group.

Competitieve positie verder versterken

De wereldwijde economische omgeving blijft moeilijk in het licht van de aanhoudende financiële en economische crisis. In 2009 zal er internationaal sprake zijn van een negatieve economische groei. Van alle belangrijke economieën zullen waarschijnlijk alleen India en China positieve groeicijfers laten zien. De automotive markten worden in het bijzonder getroffen door de moeilijke economische omstandigheden. Het jaar 2009 zal dus een duidelijke teruggang in verkopen laten zien ten opzicht van 2008.

Volkswagen zal niet aan deze tendens ontsnappen in de laatste maanden van 2009, maar het scoort wel beter dan de totale markt, waardoor het zijn marktaandeel kan uitbreiden. Martin Winterkorn daarover: “De trend in de auto-industrie is zodanig dat er geen reden is voor voorbarig optimisme. Het zakenklimaat blijft moeilijk.”

De verkoopopbrengsten van de Volkswagen Group komen over 2009 lager uit dan in 2008 door de lagere verkopen van elke unit. Stijgende herfinancieringskosten en een combinatie van verslechterende omstandigheden drukken daar nog eens extra op.

Met deze situatie als uitgangspunt verwacht Volkswagen dat het niet in staat zal zijn het inkomstenniveau van voorgaande jaren te evenaren. Desondanks verwacht Volkswagen 2009 met winst af te sluiten.

Bron: Volkswagen

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen