Zoek

Sterke stijging aantal uitleveringen Volkswagen Group

1e kwartaal 2010: 1,73 miljoen voertuigen (+24,6%)

De Volkswagen Group is 2010 begonnen met een sterke stijging van het aantal uitgeleverde auto’s. In totaal werden wereldwijd 1,73 miljoen voertuigen op kenteken gezet, een stijging va 24,6% vergeleken met het eerste kwartaal van 2009 (1,39 miljoen voertuigen). Volkswagen presteerde daarmee beter dan de totale automarkt, die een groei van 19,4% liet zien. Alle volumemerken van de Volkswagen Group lieten groeicijfers zien.

Bij de presentatie van de eerstekwartaalcijfers van Volkswagen becommentarieerde Christian Klingler, bestuurslid Sales van de Volkswagen Group de afzetgroei als volgt: “De automarkt laat in veel delen van de wereld duidelijke tekenen van herstel zien. Dankzij onze innovatieve en milieuvriendelijke line-up van modellen, kunnen we daar maximaal van profiteren. Desondanks rekenen we er de komende maanden nog steeds op dat de gedifferentieerde groei in diverse regio’s doorzet. De positieve markttendens sterkt ons in ons optimisme beter te kunnen presteren dan de overall-markt.”

Positieve ontwikkelingen op bestaande markten en groeimarkten

In China noteerde de Volkswagen Group een nieuw kwartaalrecord door 457.300 auto’s te verkopen (1e kwartaal 2009: 284.200, een stijging van 60,9%). De regio Asia-Pacific was goed voor een verkoopstijging van 58,9%. Ook de Braziliaanse markt groeide. Daar werden in het eerste kwartaal 157.200 voertuigen afgeleverd (+8,1%). De totale regio Zuid-Amerika was goed voor een afzetgroei van 13,4%. In de VS werden in totaal 80.000 voertuigen afgeleverd, een groei van 37,2% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2009 (58.300 stuks). Vooral de Volkswagen Jetta en de Audi Q5 zijn zeer gewild op de Noord-Amerikaanse markt. De Europese markt liet een verkooptoename van 737.700 naar 837.100 voertuigen zien (+13,5%). West-Europa was daarbij goed voor 753.600 verkochte auto’s (645.300 in het eerste kwartaal van 2009, een plus van 16,8%).

Lichte groei in Duitsland

Op de Duitse thuismarkt kwam het aantal afgeleverde voertuigen van de Volkswagen Group uit op 254.400 auto’s tegen 251.500 in het eerste kwartaal van 2009. De groei bedroeg daarmee 1,2% in een overall markt die – zoals verwacht – krimp liet zien. Het merk Volkswagen was wederom de nummer 1 op de thuismarkt met 142.200 registraties (131.000 in het eerste kwartaal van 2009, een groei van 8,5%). Audi liet in Duitsland een afzetgroei van 3,8% zien (van 47.700 tot 49.500 afleveringen). Christian Klingler: “Zoals verwacht stagneert de Duitse markt, maar we zijn in staat gebleken tegen die trend in te gaan. Sterker nog: sinds 1982 is het marktaandeel van het merk Volkswagen niet meer zo hoog geweest als nu” (23%).

Golf is de populairste Volkswagen

In de eerste drie maanden van dit jaar verkocht Volkswagen Passenger Cars 1,11 miljoen auto’s – een plus van 27% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2009 (874.500). De Golf bleek daarbij veruit het meest populaire model met 164.500 verkochte exemplaren (1e kwartaal 2009: 120.000, een toename van 37,1%). Ook de Polo deed het zeer goed met 132.900 afleveringen (2009: 101.600, groei: 30,8%). China was de grootse individuele markt voor Volkswagen Pasenger Cars met in totaal 362.000 afgeleverde auto’s (235.700; +53,8%).

Sterke groeicijfers Audi, Škoda en SEAT

Audi liet met 264.100 afgeleverde auto’s zijn sterkste eerstekwartaalcijfers ooit zien (een groei van 25,9% ten opzichte van 2009). Audi noteerde in alle verkoopregio’s (Europa, Noord- en Zuid Amerika, Asia/Pacific en Midden-Oosten) groei die uit te drukken is in dubbele cijfers. In China bedroeg de groei ten opzichte van het eerste kwartaal zelfs 77,3% (van 29.000 naar 51.400 eenheden).

Škoda leverde wereldwijd 178.900 auto’s af (2009: 143.100; +25%). Ook hier was de groei in China zeer sterk: van 19.200 (eerste kwartaal 2009) tot 42.700 stuks (+121,9%). De speciaal voor de Chinese markt ontwikkelde uitvoering van de Fabia werd 7.600 maal afgeleverd (2009: 2.500, een plus van 199,6%) en de Octavia ging van 16.700 naar 26.300 exemplaren (+57,4%). Ook in Europa groeide Škoda (van 75.800 naar 85.200 exemplaren; +12,5%). Op de Tsjechische thuismarkt bedroeg de stijging 26,6% (van 10.500 naar 13.300 afleveringen).

SEAT leverde in het eerste kwartaal van dit jaar 88.300 auto’s af tegen 76.700 in dezelfde periode van 2009 (+15,1%). Vooral in West-Europa deed SEAT het goed (van 66.000 naar 78.500; +19%). Op de Spaanse thuismarkt wist SEAT 26.500 auto’s af te zetten, een stijging van maar liefst 47,5% ten opzichte van 2009 (18.000 auto’s). De Ibiza is het bestverkochte SEAT-model met 46.200 afleveringen (+4,5%).

Bron: VAG

Reacties zijn gesloten.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen