Zoek

Hippe lak kleuren, ook op een Audi

De lak is eigenlijk de flinterdunne jas van eenauto en dus onderhevig aan modegrillen. Wit is in, maar zwart blijft het populairst.

Wie hip is, rijdt wit. Eén op de tien nieuw verkochte auto’s in Europa heeft tegenwoordig die kleur. Niet gek, want enkele jaren geleden was die nog ‘not done’. Een witte auto was bijkans onverkoopbaar: kleurloos, anoniem, goedkoop. Alleen als bedrijfswagen of als huurauto was wit nog enigszins in trek.

Maar sinds designhotels en Jan des Bouvrie-interieurs het wit hebben omarmd, kunnen autofabrikanten er ook mee voor de dag komen. Net als in de jaren ’70 en ’80, toen wit nog wel een redelijk veel verkochte kleur was.

Volgens Rudy Hedfeld, internationaal productmanager van Opel, heeft de kwaliteit van kunststoffen ertoe bijgedragen dat wit weer een kans kreeg. ,,Vroeger werden de zwarte kunststof bumpers van auto’s binnen de kortste keren bleek. Dat stond heel lelijk bij een witte auto. Tegenwoordig zijn de bumpers in de carrosseriekleur gespoten. En als er al zwart kunststof op de auto zit, dan is dat van een veel betere kwaliteit.”

Groeiende belangstelling

Toch wint wit nog niet van zwart en zilvergrijs. In Europa is 27 procent van de nieuw verkochte auto’s zwart. Zilvergrijs staat op de tweede plaats met 19,9 procent. Een duidelijke trend in de markt is een groeiende belangstelling voor zwart en wit en die groei gaat ten koste van zilvergrijs. Al gaat het hierbij om minimale verschuivingen.

Hedfeld: ,,Wie een gezinswagen aanschaft, is meestal conservatief bij de keuze van de kleur. Die mensen denken aan de restwaarde en vrezen dat hun auto met een gewaagde kleur na een paar jaar wellicht minder opbrengt. Ze kiezen liever voor traditioneel zwart, zilvergrijs of desnoods donkerblauw. Ook bij ouderen zijn zwart en zilvergrijs erg populair.

,,Vooral jongere kopers gaan steeds vaker voor wit. Daarbij is wit al lang niet meer gewoon wit. We zien veel afgeleiden, zoals off white, pastelwit en wit met een parelmoereffect. Levendige, gewaagde kleuren zijn vooral bij kleinere auto’s geliefd. Dat zijn overwegend metallics in bijvoorbeeld groen, oranje, bruin of donkerrood.”

Conservatief land

Uiteraard verschilt de voorkeur van de autokoper ook per land.

Hedfeld: ,,Italië is het meest conservatieve land dat ik ken. De Italianen willen alleen maar zwart. Een witte auto vinden ze helemaal niks: niet modieus genoeg.”

Stefan Sielaf, hoofd design van Audi, constateert dat mensen zich in toenemende mate willen onderscheiden met hun auto. De lakkleur helpt daarbij. ,,Op dit moment zijn vooral kleinere auto’s meer in trek en je ziet dat de kopers daarvan een statement willen maken. Bovendien willen ze in die prijsklasse ook wel het risico nemen van een gewaagde kleur.

,,Onze nieuwe, kleine A1 kun je zelfs met een tweekleurige carrosserie krijgen, met de dakbogen in een andere kleur dan de rest van de auto. We hebben onze fabriek in België ervoor moeten aanpassen, want het vergt nogal een ingreep in het productieproces.”

Nagellak

Bij merken als Audi, Porsche of Rolls-Royce kunnen klanten ook zelf een lakkleur aandragen. In principe is alles mogelijk. Sielaf: ,,Als je per se de kleur van je stropdas of nagellak wilt, dan kan dat. Het kost zo’n vijfduizend euro.”

Volvo doet het omgekeerde. De nieuwe S60, die komende zomer debuteert, krijgt drie exclusieve lakkleuren, die ook als nagellak verkrijgbaar zijn. De bij de auto passende nagellak in de kleuren Vibrant Copper, Cosmic White en Ember Black is straks ook bij de Volvo-dealer te koop. (NIEK SCHENK)

Bron: AD

Reacties zijn gesloten.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen