Rijtest: Audi RS3 AutoVisie

Toeval of niet, maar in het laatste levensjaar van de A3 lanceert Audi op de valreep nog een RS-uitmonstering van dat sinds 2004 gevoerde model. En ook nog eens precies op het moment dat grootste concurrent BMW, met de 1 Serie M Coupé op de proppen komt. Beide auto’s komen rond april op de markt, maar Audi liet ons in Montréal al even wat kilometers maken met de RS3, die als een stevig en goed klinkend slotakkoord van de huidige A3-serie kan worden gezien.

Of Audi zich door BMW heeft laten verleiden tot de ontwikkeling van de RS3? Wie zal het zeggen, de Ingolstädters in ieder geval niet. Feit is wel dat de RS3 in een recordtijd van anderhalf jaar het levenslicht zag. Erg snel, dat geeft Stephan Reil, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de natuurlijk met quattro-vierwielaandrijving uitgeruste hot hatch grif toe. Dat is volgens hem te danken aan de al bestaande RS-versie van de TT, waarmee deze 3 vrijwel alle technische componenten deelt. Alle know-how was dus al in huis. Wel moest er het een ander passend worden gemaakt voor een A3 Sportback. En vooral dat heeft tijd gekost. De verhuizing van de 340 pk/450 Nm sterke vijfcilinder turbomotor (bijna 2,5 liter groot en direct ingespoten) naar de RS3 was met name niet eenvoudig vanwege de andere bevestigingspunten en de beschikbare ruimte. Audi moest daarom onder meer de koeling van de motor aanpassen en bovendien werden de voorste spatschermen aan weerskanten met 11 mm uitgeklopt. Audi monteert vóór bovendien nog iets breder 19 inch-schoeisel (235/35) dan achter (225/35). Door het hogere gewicht van een A3 Sportback, de langere wielbasis en het hogere zwaartepunt moest ook het elektronische stabiliteitssysteem (ESP) opnieuw worden gecalibreerd. Lijkt simpel, maar vereist het nodige rij- en testwerk.Het takenpakket van de designafdeling was beperkt. Naast het iets verbouwde (bredere) front wijzigde er feitelijk niets t.o.v. de ’gewone’ S3. Dat maakt deze Audi bijna tot een anonieme verschijning. Niet iedere autoliefhebber zal dat waarderen, soms wil die iets meer aandacht. Naast een BMW 1 M Coupé verbleekt de sportieve Ingolstädter. Was de driedeurs A3 daarom misschien geen betere optie geweest voor de RS-uitvoering? „Misschien,” zegt Reil, „maar voor die groep hebben we eigenlijk al de TT-RS. Maar de Sportback is een beter alternatief voor RS4-rijders, zolang we daar nog geen nieuwe van hebben.

”De RS3 laat qua rij-eigenschappen in iedereen geval een prima indruk achter, hoewel we niet het volledige potentieel konden aanspreken. Winterweer is daarvoor nu eenmaal niet ideaal. In vergelijking met de BMW 1 M Coupé is de RS3 misschien niet zo sensationeel, maar je vermaakt je opperbest achter het aan de onderkant afgeplatte sportstuurwiel. Hij sprint keurig in 4,6 tellen naar 100 km/u met hulp van een prima schakelende S-tronic transmissie, een handbak wordt niet voor de auto geleverd. Iedere schakelactie zorgt voor een bescheiden ’plofje’ in de uitlaat. De topsnelheid is op 250 km/u begrensd en hij verbruikt gemiddeld 11 liter per 100 kilometer. Dit voorproductie-exemplaar stuurde verder voorbeeldig en ondanks het wat stuggere onderstel (kortere veerwegen en de koets hangt een halve centimeter dichter bij het asfalt) kosten korte hobbels de Sportback-bestuurder niet zijn rug.

De met 68.900 behoorlijk prijzige RS3 rolt als enige A3-hatchback van dezelfde band als de TT-RS. De in carrosseriekleur gespoten carrosserie bouwt Audi in Duitsland, maar de assemblage gebeurt verder in het Hongaarse Györ, waar trouwens ook de vijfcilinder turbomotor wordt geproduceerd. Audi beweert dat voor de RS3 geen gelimiteerde oplage geldt. Meer dan een paar duizend zullen het er niet worden, want volgend jaar komt de compleet nieuwe A3. Dan heeft de BMW 1 M Coupé het rijk weer alleen.

Via: AutoVisie

Gerelateerde artikelen

Porsche Classic Communication Management: moderne connectiviteit voor je klassieke of youngtimer Porsche

Porsche Classic brengt voor liefhebbers van de iconische klassiekers en youngtimers van Porsche het beste van twee werelden samen. Met het Porsche Classic Communication Management

Lees verder »

Eén miljoenste Porsche Macan uit Leipzig rolt van de band

De Porsche fabriek in Leipzig heeft deze week zijn één miljoenste Macan geproduceerd. Sinds 2013 rolt de Porsche Macan in Leipzig van de productielijn en

Lees verder »

Audi Charge & Drive: speeddaten met de nieuwste Audi modellen tijdens het snelladen

Audi lanceert met ‘Audi Charge & Drive’ deze week de ultieme wachtverzachter voor automobilisten die hun auto laden bij diverse vestigingen van Fastned. In plaats

Lees verder »