Hohenester Audi S3 321 PK

Over de auto:

Audi S3 8P BJ 05/07
Kilometerstand 82.000 km daarvan de laatste 35.000 km met Tuning

Over het vermogen:

321 PK en 444 Nm met afstemming door Hohenester en 3Z inch rvs uitlaatsysteem vanaf de turbo met 200 cellen HJS katalisator

-> het vermogen is in de 4e, 5e en 6e versnelling door Hohenester verminderd omdat de brandstofpomp op den duur – 4e, 5e en 6e versnelling duurt de versnelling langer dan in de eerste 3 versnellingen – niet meer voldoende toevoer geeft.

Uitlaatsysteem:

3 inch uitlaatsysteem vanaf de turbo met 200 cellen HJS katalisator –> tevreden!
RVS Downpipe had ik al langer, hiervoor had ik eerst vanaf Kat een TopGear systeem: Super Sound, met kleppensturing, perfect gemaakt, echter destijds zei S-Tec dat deze teveel tegendruk had. Toen gelijk maar de Milltek besteld en gemonteerd, hier was alles okay v.w.b. de tegendruk, helaas viel mij de kwaliteit en het optische tegen. Omdat beide installaties, dus TopGear en Millek slechts 70mm waren, heb ik besloten voor RVS te gaan en alles compleet in 76mm te laten maken.
Nu is het geluid en de kwaliteit en de optiek perfect!

Wielen:

In de winter rijd ik met de originele quattro GmbH dubbelspaaks velgen 7,5×18 inch met Pirelli Sottozero banden. V.w.b. de banden kan ik zeggen dat deze echt super zijn i.c.m. een AWD zeer veel grip hebben, ook op natte wegen!

In de zomer had ik jaren 8,5×18 inch BBS CH Black Edition met ET 35, eerst met 225/40 Michelin Pilot Exalto, die vond ik teveel onderstuur veroorzaken, daarna met Hankook S1 Evo, die gewoon echt goed was en zeer breed gefabriceerd wordt!

Om de velgen en de bredere Hankook banden in de wielkasten te krijgen en ze niet aan te laten lopen moest achter de schroef verwijderd worden en het binnendeel van het spatbord moest worden aangepast. Aan de voorzijde moest hetzelfde gebeuren en het spatbord zelf, 6mm naar buiten getrokken worden.

Nu heb ik zoals op de foto’s te zien is, 8,5×19 inch ET 32! Als banden heb ik nu 225/35 Toyo Proxes T1 Sport gekozen. Dat zijn naar mijn mening de beste smalle banden op de markt en de TT RS en de RS5 krijgen ze ook ‘af fabriek’ gemonteerd!

Over de Toyo banden kan ik nog niet veel zeggen omdat ik ze er pas 400 km onder heb, alleen dat zij zeer direct sturen.

Remmen: Tarox F2000 met EBC Green Stuff en Fischer staalflexleidingen.

Onderstel: rijd met KW Variant 3 en ben helemaal tevreden!
Interieurveranderingen:

Stoelen: heb nu de R8 kuipstoelen met verstelbare zijwangen en elektrische lendesteunen ingebouwd. Vergeleken met de voorgaande stof/leder stoelen bieden deze veel meer steun in bochten en zijn gewoon optisch te gek!

Gerelateerde artikelen

Sportiviteit krijgt een nieuwe lading in de volledig elektrische Porsche Macan GTS

Met de Macan GTS voegt Porsche een nieuw topmodel toe aan zijn volledig elektrische SUV-gamma. Deze versie is duidelijk de sportiefste van de reeks, met

Lees verder »

Audi Concept C: voorbode van een nieuwe, toekomstige elektrische sportwagen

Met de Audi Concept C introduceerde Audi afgelopen maand meer dan enkel een vingeroefening voor de nieuwe designtaal van het merk. De Concept C is

Lees verder »

Kampioenen in de Porsche Carrera Cup Benelux: “Prachtig om dit met Porsche te doen”

Bij Porsche zit autosport in het DNA en ook voor veel Nederlandse coureurs is Porsche een belangrijke factor in hun racecarrière. Het autosportseizoen 2025 nadert

Lees verder »