Audi RS 4 Avant: sportwagen voor elke dag

 

• 450 pk sterke V8 met quattro en zeventraps S tronic-transmissie

• Unieke combinatie van dynamiek en gebruiksgemak

• In september bij de Audi-dealers in Nederland

 

Audi presenteert de Audi RS 4 Avant. Onder het indrukwekkende uiterlijk schuilt pure hightech. Zo is de 331 kW/450 pk sterke V8 gekoppeld aan een zeventraps S tronic-transmissie en quattro permanente vierwielaandrijving. De prestaties zijn van uitzonderlijk niveau. En dat in combinatie met een zeer hoge mate van gebruiksgemak. De Audi RS 4 Avant komt in september op de markt. De basisprijs bedraagt € 110.220.

De nieuwe Audi RS 4 Avant maakt gebruik van een met de hand geassembleerde, direct ingespoten atmosferische 4,2-liter V8 die slechts 216 kg weegt. De motor valt op door de gretigheid waarmee hij in de toeren ‘klimt’ – het maximale toerental bedraagt 9.000 tpm. Het topvermogen van 331 kW/450 pk wordt bij 8.250 tpm afgegeven. Het specifieke vermogen bedraagt 108 pk per liter; elke pk hoeft slechts 4,0 kg in beweging te brengen. Het maximale koppel van 430 Nm is beschikbaar tussen 4.000 – 6.000 tpm. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h (optioneel: 280 km/h) en de sprint van 0-100 km/h duurt slechts 4,7 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 10,7 l/100 km. Daarmee is de Audi RS 4 Avant maar liefst 26 % zuiniger dan zijn voorganger. De V8 maakt ook indruk met zijn geluid. Via Audi Drive select is een speciale ‘soundklep’ in het uitlaatsysteem te openen. Daardoor wordt de V8-sound nog indringender. Als optie is een sportuitlaatsysteem beschikbaar. Dit is te herkennen aan de zwarte eindstukken.

 

Zeventraps S tronic met Launch-Control

De RS 4 Avant wordt standaard geleverd met de zeventraps S tronic-transmissie. Deze schakelt dankzij de dubbele koppeling razendsnel en zonder de aandrijfkracht te onderbreken. De zevende versnelling is relatief ‘lang’. Dit draagt bij aan een zo gunstig mogelijk verbruik. In automatische modus is er keuze uit de schakelprogramma’s D (Drive) en S (Sport). De versnellingsbak is ook handmatig te bedienen met paddles aan het stuur. Zodra dat gebeurt, schakelt de transmissie automatisch over op een extra sportieve modus. Bij het terugschakelen wordt daarbij automatisch tussengas gegeven (bij ingeschakelde dynamic-modus van Audi drive select). In de transmissie is Launch-Control geïntegreerd. Voor een extreem dynamische start geeft de bestuurder volgas. Motor- en transmissiemanagement zorgen er vervolgens automatisch voor dat de maximale aandrijfkracht via de quattro vierwielaandrijving zo efficiënt mogelijk op het wegdek wordt overgebracht. Het resultaat: de snelst mogelijke ‘staande start’.

 

Nieuwste generatie quattro

Ook quattro permanente vierwielaandrijving is standaard. Dankzij het compacte en lichte (4,8 kg) zelfsperrende kroonwiel-differentieel is het mogelijk de aandrijfkracht tussen vóór- en achteras te variëren. Zo kan maximaal 70 % van de aandrijfkracht naar de voorwielen worden gestuurd en tot wel 85 % naar de achterwielen. Onder normale omstandigheden bedraagt de verdeling 40:60. Het kroonwieldifferentieel werkt samen met het aanstuursysteem van de remmen. Mede daardoor is de aandrijfkracht per wiel te variëren. Zo wordt doorslippen van de wielen bijvoorbeeld voorkomen, en onderstuur bij insturen en accelereren sterk verminderd. Het weggedrag kenmerkt zich dan ook door een hoge mate van grip én dynamiek.

 

Hightech sportdifferentieel

Als optie is een sportdifferentieel beschikbaar. Hiermee wordt het mogelijk het koppel tussen de achterwielen actief te verdelen. Bij het insturen of accelereren wordt de aandrijfkracht vooral naar het buitenste wiel in de bocht geleid. Zo wordt de Audi RS 4 de bocht ‘ingedrukt’ en worden onder- en overstuurneigingen in de kiem gesmoord. Het sportdifferentieel maakt gebruik van een lamellenkoppeling die in een oliebad draait. Door het sluiten ervan wordt het mogelijk om vrijwel de complete aandrijfkracht van de achteras naar slechts één wiel te leiden.

 

Hoogwaardig onderstel

De Audi RS 4 Avant heeft een multilink voor- en achteras; veel onderdelen ervan zijn van aluminium. Ten opzichte van een Audi A4 is het onderstel van de RS 4 Avant met 20 millimeter verlaagd en de afstemming is stevig-sportief. Standaard is de snelheidsafhankelijke elektromechanische stuurinrichting die opvalt door precisie én optimale feedback. De stuurinrichting ‘vraagt’ alleen energie bij stuurbewegingen en dus niet bij rechtuit rijden (op de snelweg bijvoorbeeld). Alleen hierdoor al wordt een verbruiksvermindering van 0,3 l/100 km gerealiseerd. De besturing werkt nauw samen met het optionele assistentiesysteem Audi active lane assist. Bij het remmen op een ondergrond die eenzijdig glad is, ondersteunt het de berijder door het vergemakkelijken van juiste stuurbewegingen. Bij foute stuurcorrecties merkt de bestuurder juist een subtiele, maar doeltreffende ‘tegenwerking’. De draaicirkel van de Audi RS 4 Avant bedraagt 11,9 m.

 

Dynamic steering is optioneel. Deze stuurinrichting varieert de stuuroverbrenging daarbij traploos aan de hand van de snelheid. Bij inparkeren is de overbrenging bijvoorbeeld zeer direct, bij hoge snelheid op de snelweg juist indirect. In bochten waar de grens tussen grip en slip wordt benaderd, zorgt Dynamic steering voor minimale tegenstuurimpulsen. Hierdoor wint het weggedrag nogmaals aan dynamiek én veiligheid.

 

Wielen en remmen

De RS 4 beschikt over 19-inch lichtmetalen wielen met 265/35-banden. Wielen met een diameter van 20 inch met 265/30-banden zijn optioneel. Ook winterbanden zijn in deze matvoering beschikbaar. Het remsysteem is uitgevoerd met remschijven in ‘wave-design’ (365 mm vóór, 324 mm achter) die inwendig geventileerd en radiaal doorboord zijn. Hierdoor wordt de warmte optimaal afgevoerd. De remklauwen zijn in hoogglans zwart gelakt en dragen het RS-logo. Als optie zijn keramische remschijven vóór (380 mm) leverbaar. Ook deze remschijven voeren warmte snel af en zijn vrijwel vrij van fading. Bovendien zijn ze licht (in totaal 4,5 kg lichter dan stalen remschijven) en hun remkracht en uithoudingsvermogen is enorm. Ook de zeer lange levensduur is een belangrijk pluspunt.

 

Optimale controle

Standaard beschikt de Audi RS 4 Avant over een ESP met sportmodus. Bovendien is het volledig uit te schakelen. Ook Audi drive select is standaard. Daarmee kan de bestuurder de respons van onder meer gaspedaal, besturing en motor en versnellingsbak naar wens instellen. Er is keuze uit drie modi: comfort, auto, en dynamic. In de dynamic-stand is het uitlaatgeluid nog indringender. Terugschakelen gaat dan automatisch vergezeld van tussengas. Een sportonderstel met Dynamic Ride Control met variabele demperinstelling is optioneel.

 

Krachtig uiterlijk

De RS 4 Avant is 4,72 meter lang (+2 cm ten opzichte van de Audi A4 Avant), 1,85 m breed (+2,4 cm) en 1,42 m hoog (-2,0 cm). Zijn Cw-waarde bedraagt 0,34. De RS 4 Avant dankt zijn krachtige voorkomen onder meer aan de in mat-aluminium uitgevoerde grille, de voorbumper met grote luchtinlaten en splitter en de Xenon plus-lichtunits met geïntegreerde LED-dagrijverlichting. Andere eyecatchers zijn de verbrede wielkasten in de stijl van de oer-quattro uit de jaren ’80, de specifieke dakspoiler en de markante achterbumper met diffuser en twee grote ovalen uitlaatpijpen. Uiteraard maken ook de achterlichtunits gebruik van LED-technologie. Een speciaal sportuitlaatsysteem is optioneel. De Audi RS 4 Avant is leverbaar met keus uit acht exterieurkleuren. Ibiswit is de enig beschikbare non-metallic tint en Suzukagrijs de metallic-kleur. Vervolgens zijn er de pareleffect-varianten Daytonagrijs, Misanorood, Phantomzwart, Sepangblauw en de speciale kristaleffectkleuren Prismazilver en Pantherzwart.

 

Sportief interieur

Het ruime interieur van de Audi RS 4 Avant is volledig in zwart uitgevoerd en uitgesproken sportief. Met zwart leer en alcantara beklede S-sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn standaard. Racestoelen of geventileerde klimacomfortstoelen zijn evenals bekleding in fijnnappa-leder optioneel. De sportieve sfeer wordt nog eens versterkt door de carbon-afwerkingsaccenten (geborsteld aluminium, mat aluminium, aluminium ‘race’, pianolak of RVS in weefstructuur als optie).

 

Cockpit-gevoel

Het multifunctionele met geperforeerd leer beklede sportstuur is aan de onderzijde afgevlakt. De schakelpaddles zijn uitgevoerd in aluminiumlook. Ook interieurdelen als de pedalen, voetsteun, MMI-toetsen en bepaalde afwerkingaccenten zijn uitgevoerd in aluminium. In het bestuurdersinformatiesysteem is een speciaal RS-menu met onder meer een laptimer en olietemperatuurmeter opgenomen. Ondanks het sportieve karakter biedt de Audi RS 4 Avant volop gebruiksgemak. Een dakreling is standaard en de bagageruimte heeft een volume van 490 liter. Door de achterbank in zijn geheel neer te klappen wordt dat vergroot tot 1.430 liter. Op verzoek wordt de Audi RS 4 geleverd met een elektrisch bediende achterklep.

 

Compleet uitgerust

De standaarduitrusting van de Audi RS 4 Avant is uitermate omvangrijk met onder meer Parkeerhulp plus, automatische airconditioning, MMI navigatie met Audi soundsystem, doorlaadmogelijkheid via de middenarmsteun achter, vermoeidheidsherkenning, zes airbags, het integrale hoofdsteunsysteem van Audi en Isofix-bevestigingspunten voor en achter voor kinderzitjes.

De Audi RS 4 Avant is in alle opzichten aan individuele wensen aan te passen. Er is bijvoorbeeld een breed scala aan assistentie- en communicatiesystemen beschikbaar. Met de adaptieve cruise control houdt de RS 4 Avant automatisch afstand tot voorliggers; bij snelheden tot 30 km/h kan dit systeem autonoom een noodstop uitvoeren bij ongevalgevaar. Audi side assist werkt met radarsensoren aan de achterkant van de auto. Via deze sensoren wordt de bestuurder gewaarschuwd als zich een achterligger in de ‘dode hoek’ bevindt. Rijbaanwisselingen worden hierdoor veiliger. Audi lane assist ondersteunt de bestuurder bij het ‘binnen de lijnen’ blijven. Lichte stuurimpulsen zorgen ervoor dat wegmarkeringen niet onbedoeld worden overschreden. De parkeerhulp plus met achteruitrijcamera vergemakkelijkt het inparkeren.

 

Hightech infotainment

De top in infotainment is MMI navigatie plus. Dit systeem fungeert als spil in de bediening van de auto en als navigatiesysteem. MMI navigatie plus beschikt over een harde schijf, DVD-speler en een 7-inch kleurendisplay met 3D-weergave. Door MMI navigatie plus uit te breiden met Bluetooth–autotelefoon online is het mogelijk gebruik te maken van online functies zoals navigatie met beeld van Google Earth en de nieuwe webradio Audi Music stream. De passagiers kunnen via de geïntegreerde WLAN-hotspot mobiele apparaten als tablets met het internet verbinden. Voor de hifi-fans is er het Bang & Olufsen Sound System met een vermogen van 505 Watt en 14 luidsprekers

 

Sinds 1994

In 1994 luidde de Audi RS 2 het segment van de high performance-combi’s in. De Audi RS 2 werd gebouwd op basis van de Audi 80 Avant. De eindmontage vond plaats bij Porsche, dat ook diverse componenten voor de auto leverde. De Audi RS 2 beschikte destijds over een vijfcilinder turbomotor met een vermogen van 232 kW/315 pk. De prestaties waren van topklasse: de ‘0-100’ duurde slechts 5,4 s en de topsnelheid van de RS 2 Avant met quattro permanente vierwielaandrijving bedroeg 250 km/h. In twee jaar tijd werden 2.908 Audi RS 2-modellen geproduceerd.

In 2000 verscheen de eerste Audi RS 4 Avant. Dit model werd ontwikkeld met medewerking van de toenmalige partner Cosworth Technology. De Audi RS 4 beschikte over een 2,7-liter V6 met vijf kleppen per cilinder, goed voor 279 kW/380 pk en een maximaal koppel van 440 Nm. De ‘0-100’ duurde slechts 4,9 s en de topsnelheid was begrensd op 250 km/h. De Audi RS 4 viel op door zijn verlaagde carrosserie, de verbrede spatborden en specifieke bumpers. Hij werd gedurende een jaar gebouwd, de totale oplage bedroeg 6.046 exemplaren.

De Audi RS 4 die vanaf 2005 werd geproduceerd, was er als Limousine, Avant en Cabriolet. Al deze modellen beschikten over een 4,2-liter V8 met een vermogen van 309 kW/420 pk. In de RS 4 Limousine was deze motor goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in 4,8 s en een topsnelheid van 250 km/h. Vanaf 2007 kon de topsnelheid ook 280 km/h bedragen (optie via quattro GmbH). Alle modellen waren uitgevoerd met de nieuwe quattro-aandrijflijn met asymmetrisch-dynamische krachtverdeling. Onder normale omstandigheden ging 60 % van de aandrijfkracht naar de achterwielen en 40 % naar de voorwielen. De RS 4-modellen van de derde generatie hadden veel onderdelen van aluminium (onderstel, spatborden vóór, motorkap) en sprongen in het oog door de singleframe-grille, de verbrede spatborden en de achterspoiler (niet bij de Cabriolet). Van 2005 tot en met 2009 werden bijna 14.300 Audi RS 4-modellen geproduceerd.

 

Audi Nederland

 

 

Gerelateerde artikelen