Zoek

Dit is de nieuwe Audi A3 Sportback: Wereldpremière Audi A3 Sportback in Parijs

 

• Langere wielbasis: veel ruimte voor passagiers achterin

• Efficiënt: 90 kg gewichtsbesparing door Audi Ultra, nieuwe motoren

• Als eerste en enige auto in zijn klasse leverbaar met volledige LED-hoofdverlichting.

 

Op de autotentoonstelling van Parijs (29 september-14 oktober) debuteert de vijfdeurs Audi A3 Sportback. Vergeleken met de 3-deurs Audi A3 heeft hij een langere wielbasis. Hierdoor is zijn interieur nog ruimer, vooral achterin.

 

De inhoud van de bagageruimte kan variëren van 380-1.220 liter. Door de Audi Ultra lichtgewicht technologie is de nieuwe A3 Sportback tot 90 kg lichter dan zijn voorganger. Er zijn diverse nieuwe motoren, waaronder de 1.2 TFSI met 77 kW/105 pk en de 2.0 TDI met 135 kW/184 pk. Een handgeschakelde zesbak is altijd standaard, de S tronic-transmissie met dubbele koppeling optioneel. Dat geldt ook voor quattro vierwielaandrijving. De levering start in februari 2013.

Meer ruimte achterin

De nieuwe Audi A3 Sportback is vergeleken met zijn voorganger fractioneel gegroeid. Hij is 4,31 meter lang, 1,78 m breed en 1,425 m hoog. De wielbasis bedraagt 2,636 m, een ‘plus’ van 3,5 cm ten opzichte van de reguliere Audi A3 (+5,8 cm t.o.v. de voorganger). Vooral de passagiers achterin profiteren van de ruime wielbasis: de A3 Sportback biedt hier veel been- en hoofdruimte. De bagageruimte is mede dankzij de verstelbare (vlakke) laadvloer en de standaard bagagehaken en bevestigingsringen zeer veelzijdig. De inhoud kan variëren van 380-1.220 liter, waarmee de A3 Sportback de grootste bagageruimte in zijn segment heeft. De laadbreedte tussen de wielkasten bedraagt precies één meter.

 

LED hoofdverlichting leverbaar

De Audi A3 Sportback valt op door zijn lange daklijn. Deze wordt desgewenst geaccentueerd door de (optionele) dakrails – een typisch A3 Sportback designelement. De achterzijde van de auto oogt breed. Dit komt vooral door de in de achterklep geïntegreerde achterspoiler en de zwarte diffuser in de bumper. Afhankelijk van de motorisering is hierin een enkele of een dubbele uitlaat opgenomen. Als eerste en enige auto in zijn klasse is de nieuwe Audi A3 Sportback leverbaar met volledige LED-hoofdverlichting.
Afhankelijk van de uitrusting is hierin ook LED-bochtenverlichting geïntegreerd.

 

Efficiency

Vergeleken met zijn voorganger is de nieuwe Audi A3 tot 90 kg lichter. Dit komt op het conto van de Audi Ultra lichtgewicht bouwwijze waarbij gebruik wordt gemaakt van aluminium en hoogwaardige staalsoorten. De Audi A3 Sportback 1.4 TFSI weegt bijvoorbeeld slechts 1.205 kg. Naast het lage gewicht dragen ook de nieuwe motoren bij aan de hoge mate van efficiency. Met de 1.6 TDI realiseert de A3 Sportback een gemiddeld verbruik van slechts 3,8 l/100 km (CO2: 99 g/km). De 2.0 TDI is er in een versie met 110 kW/150 pk, die gemiddeld 4,2 l/100 km verbruikt (CO2: 108 g/km). De nieuwe uitvoering met 135 kW/184 pk is goed voor hoge prestaties (topsnelheid 232 km/h, ‘0-100’ in 7,4 s) en verbruikt gemiddeld maar 4,3 l/100 km(CO2: 111 g/km). De quattro permanente vierwielaandrijving is leverbaar voor de 2.0 TDI-uitvoeringen.

 


Nieuwe benzinemotoren en alternatieve aandrijfvormen

Nieuw in het Audi A3 (Sportback) benzinegamma is de 1.2 TFSI met 77 kW/105 pk. Met de S tronic-transmissie is hiermee een topsnelheid van 193 km/h haalbaar. De sprint van 0-100 km/h duurt 10,7 seconden en het gemiddelde verbruik bedraagt 4,9 l/100 km (CO2: 114 g/km). De 1.4 TFSI is licht (107 kg) en krachtig: 90 kW/122 pk en 200 Nm. Met deze motor komt het gemiddelde verbruik op 5,3 l/100 km (CO2: 123 g/km). Iets later volgt de 1.4 TFSI (103 kW/140 pk) met Cilinder On Demand (COD) dat bij geringe belasting twee cilinders uitschakelt. Mede hierdoor bedraagt het gemiddelde verbruik 4,7 l/100 km (CO2: 110 g/km). De 1.8 TFSI (132 kW/180 pk en 250 Nm) is de krachtigste benzinemotor. Ondanks een topsnelheid van 232 km/h en een acceleratie van 0-100 in 7,3 seconden bedraagt het gemiddelde verbruik 5,6 l/100 km (CO2: 130 g/km). Deze motor is er ook in combinatie met quattro. Alle motoren (benzine en diesel) zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De zes- of zeventraps S tronic automaat met dubbele koppeling en handschakelmogelijkheid is optioneel.

In 2013 volgt een 1.4 TCNG-krachtbron die geschikt is voor aardgas of Audi e-gas en in 2014 introduceert Audi de A3 Sportback e-tron met plug-in hybride aandrijving.

 

Hoogwaardig interieur

Het door de Nederlander Mattijs van Tuijl ontworpen interieur van de A3 Sportback is vrijwel identiek aan dat van de driedeurs Audi A3. Een highlight is het dunne (11 mm) in een magnesium-frame gevat display dat automatisch uit het dashboard naar boven komt. Dit is onderdeel van het hoogwaardige MMI infotainmentsysteem. Uniek in dit segment is de beschikbaarheid van een Bang & Olufsen sound system met een 705 Watt versterker en 14 luidsprekers. Met het optionele Audi connect is een internetverbinding mogelijk. Door de ingebouwde hotspot kunnen passagiers met smartphones en tablets surfen en mailen.

 

Veiligheid van topklasse

De nieuwe Audi A3 Sportback is leverbaar met geavanceerde assistentiesystemen, die debuteerden in bijvoorbeeld de Audi A6 en A8. Met de adaptieve cruise control is het mogelijk om automatisch afstand te houden tot de voorligger. In combinatie met de S tronic-transmissie is dan ook een stop & go-functie voor lagere snelheden inbegrepen. Ook leverbaar zijn Audi side assist, Audi active lane assist, Audi pre sense basic en de parkeerassistent met 360-graden camera. Nieuw is de multicollision brake assistent. Deze voorkomt dat de auto ongecontroleerd ‘doorschiet’ na een aanrijding.

 

A3 Sportback zeer succesvol

 

In Nederland was de vorige A3 Sportback een groot succes. Sinds de introductie in 2005 zijn er ruim 24.000 exemplaren in ons land verkocht. Daarmee was de ‘Sportback’ het bestverkochte model in zijn segment. De nieuwe Audi A3 Sportback komt in februari 2013 op de Nederlandse markt. De exacte specificaties en de prijzen worden kort voor de marktintroductie bekend gemaakt.

 

 

Audi Nederland

 

4 gedachten over “Dit is de nieuwe Audi A3 Sportback: Wereldpremière Audi A3 Sportback in Parijs”

  1. Peter P. Paul

    Graag breng ik onder uw aandacht dat bovenstaande claim “Als eerste en enige auto in zijn klasse is de nieuwe Audi A3 Sportback leverbaar met LED-hoofdverlichting” feitelijk niet klopt: ik rijd al sinds mei 2011 in een Lexus CT200h, die deze optie ook heeft.

    Ik hoop u met deze informatie van dienst te zijn en ben benieuwd naar uw reactie.

    Met vriendelijke groet,

    Peter P. Paul

  2. AudiBlog Harry

    Geachte heer Paul,

    Als wij goed zijn geïnformeerd, dan heeft de Lexus CT 200h inderdaad ook LED-hoofdverlichting, maar bij Audi zijn alle verlichtingsfuncties (knipperlicht, bocht- en bermverlichting) uitgevoerd in LED-technologie:

    ‘A true first in the premium compact class are the optional LED headlights, which previously have only been available in large-size vehicles. The low beams are generated in two free-form reflectors with a total of nine high-performance LED chips. Ten high-performance LEDs in the matt aluminum trim provide the high beams. Depending on the features chosen, the high beams are switched on automatically and LED cornering lights illuminate tight corners. Interurban, highway and tourist attraction lighting round out the lighting convenience functions. The all-weather lights enhance safety in fog or snow.’

    Bij de Lexus is dit niet het geval en is enkel dim- en grootlicht voorzien van LED-technologie.

    Met vriendelijke groet,
    Harry
    Redacteur AudiBlog.nl

  3. Beste Harry (Redacteur AudiBlog),
    Je reactie op Paul’s opmerkingen over “de eerste premium compact klasser met LED hoofdverlichting”, gaat niet in op wat Paul feitelijk zegt. Hij stelt dat Audi’s claim dat de A3 de enige/eerste is “with optional LED headlights, which previously have only been available in large-size verhicles”, niet juist is. Daarin hij hij helemaal gelijk. Je maakt met je uitleg dat bij Audi A3 alle verlichtingsfuncties LED zijn een mooie omtrekkende beweging, maar deze extra functies doen aan Paul’s feitelijke bewering niets af. Het is feitelijk gewoon onjuist wat Audi stelt, zoals hierboven jouw quote zelf al weergeeft. Het zou grootser zijn dit gewoon te erkennen en te corrigeren.

    Martin
    Audi A4 Avant rijder

  4. AudiBlog Harry

    Geachte lezers,

    De tekst is door de Audi Importeur (PON) aangevuld. Nu denkt de vlag de lading wel.

Reacties zijn gesloten.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen