Porsche 911 GT3 R Succesvolle raceauto op diverse punten verbeterd

header

 

 

 

 

 

 

Sinds de introductie in 2010 behaalden klantenteams met de Porsche 911 GT3 R in de wereldwijd zeer populaire GT3-klasse vele successen. Alleen vorig jaar al namen Porsche klantenteams met de 500 pk sterke GT-auto aan 131 wedstrijden deel, waarbij 41 overwinningen en diverse kampioenstitels werden behaald. Op tijd voor de start van het autosportseizoen 2013 presenteert Porsche de 911 GT3 R op basis van de modelreeks 997 met een aantal belangrijke verbeteringen.

Zo is de succesvolle raceauto in zijn meest recente uitvoering voorzien van bredere wielkasten voor en achter, waardoor hij er nog indrukwekkender uitziet. Belangrijker nog is echter de toegenomen neerwaartse druk als gevolg van deze aanpassing, waardoor bochten met hogere snelheid genomen kunnen worden en er later kan worden geremd. Een toename van de spoorbreedte met 50 mm op de voor- en achteras en een tien mm langere wielbasis dragen bij tot een betere wegligging, evenals de bredere voorwielen. Daarnaast werkten de technici van Porsche Motorsport aan de doorontwikkeling van de aerodynamica. De resultaten hiervan zijn rondom de auto zichtbaar, tot aan de bodemplaat met diffusor achter aan toe. De achtervleugel werd verder verbreed en is nu net zo breed als de auto zelf.

 

Hoogwaardige hulpsystemen voor snellere rondetijden en meer veiligheid

Net als bij de voorgaande versie is de efficiënte vierliter zescilinder-boxermotor goed voor een vermogen van 368 kW/500 pk. De sequentieel geschakelde Porsche zesversnellingsbak wordt aan de stuurkolom pneumatisch bediend. Deze technische oplossing is gericht op snel en zuiver schakelen, wat de betrouwbaarheid en de levensduur van de versnellingsbak ten goede komt. Diverse elektronische hulpsystemen leveren een bijdrage aan snelle rondetijden en meer veiligheid voor de coureur. Het elektronische gaspedaal is voorzien van een automatische tussengasfunctie. De elektronica van de versnellingsbak zorgt ervoor dat mis-schakelen en het eventuele overtoeren van de motor vrijwel onmogelijk zijn. Speciaal voor de autosport afgestelde tractiecontrole en een race-ABS zorgen ervoor dat de 911 GT3 R zowel bij het accelereren als bij het remmen zeer goed beheersbaar blijft.

 

Met behulp van een ombouwset van Porsche kunnen klantenteams oudere versies van de 911 GT3 R ombouwen tot de stand voor het modeljaar 2013. De set is bij Porsche Motorsport leverbaar voor een prijs van 45.500 euro exclusief BTW.

Gerelateerde artikelen

‘Audi Revolut F1 Team’: de officiële naam van Audi’s Formule 1-team

Het Audi Revolut F1 Team heeft zijn officiële naam en logo onthuld. Daarbij kondigde het team de datum en locatie aan voor de officiële teamlancering,

Lees verder »

Performance in de vrieskou: De ultieme wintervoorbereiding voor elke Porsche

Ontdek hoe het kiezen van speciaal ontworpen winterwielen– en bandensets van Porsche de prestaties van het voertuig kunnenverbeteren, de efficiëntie kan verhogen en voor een veiligere rit kan zorgen. Als

Lees verder »

Porsche introduceert exclusieve 911 GT3 90 F. A. Porsche als ode aan visionaire ontwerper

Vandaag zou Ferdinand Alexander (F.A.) Porsche negentig jaar zijn geworden. Ter nagedachtenis aan de visionaire ontwerper heeft Porsche Sonderwunsch daarom een speciaal cadeau samengesteld: de

Lees verder »