Zoek

Audi TT clubsport turbo op de “Wörtherseetour 2015”

PopUp595_359W150002_small

* Primeur aan de Wörthersee: showauto met 2.5 TFSI-motor en elektrische biturbo
* 441 kW/600 pk en 650 Nm, 0 – 100 km/u in 3,6 seconden
* Prof. Dr. Hackenberg: “Technologie bijna klaar voor productie”

Een indrukwekkend voorkomen en een vermogen van 441 kW/600 pk dankzij een elektrische biturbo. Dat zijn de ingrediënten van de TT clubsport turbo, Audi’s technologische conceptauto die van 13 tot en met 16 mei debuteert tijdens de Wörthersee Tour in Oostenrijk. De innovatieve elektrische biturbotechnologie is geïnspireerd op de Audi 90 IMSA GTO uit eind jaren tachtig.
“De elektrische biturbo is een sprong voorwaarts wat betreft sprintcapaciteiten en motorkoppel, en maakt een hoog piekvermogen mogelijk,” legt Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, lid van de Raad van Bestuur van Audi en verantwoordelijk voor technische ontwikkeling, uit. “Voor onze TDI-motoren zitten we met deze technologie dicht tegen het productiestadium aan. We presenteren de techniek nu in een TFSI – en ook op dit vlak zijn we de eerste autofabrikant ter wereld die dit doet.”

PopUp595_359W150003_small

Sprinter vanuit stilstand
De Audi TT clubsport turbo heeft een vermogende 2.5 TFSI-krachtbron met indrukwekkende prestaties. Uit een inhoud van 2.480cc put de vijfcilinder 441 kW/600 pk en een koppel van 650 Nm, de laatste bij een toerental tussen 3.000 en 7.000 omwentelingen. De kracht wordt overgebracht door een handgeschakelde zestraps transmissie. De auto volbrengt de sprint van 0 tot 100 km/u in 3,6 seconden, de topsnelheid bedraagt 310 km/u. De elektrisch aangedreven compressor brengt de auto binnen de eerste 2,5 seconden 16 meter ver – zes meter verder dan een vergelijkbare auto zonder deze techniek. Het vermogen wordt op de weg gebracht via quattro permanente all-wheel-drive. Stabiliteitscontrole en koppelbewaking ronden de kwaliteiten van het onderstel af.

Elektrische stootkracht: extra compressor laat turbogat verdwijnen
Een elektrisch aangedreven compressor biedt duidelijke voordelen: hij komt snel en zonder enig merkbare vertraging op een maximaal toerental en bouwt zijn druk verder op wanneer een conventionele turbo daar te weinig aandrijvende uitlaatgassen voor heeft. Dit werkingsprincipe maakt het mogelijk om de conventionele turbolader speciaal voor de hoge druk te ontwerpen en dus voor meer motorvermogen – de e-turbo verzekert te allen tijde spontane respons en krachtige sprints vanuit lage toerentallen.

*Energieopslag: het 48-volt elektrische systeem
*Een elektrisch 48 Volt subsysteem – nog zo’n wezenlijke toekomsttechnologie van Audi – *levert elektrische energie aan de compressor. Een compacte lithium-ion accu in de *kofferruimte slaat de teruggewonnen energie op die gegenereerd wordt tijdens het rijden.

14 cm verbreed, instelbare achterspoiler
De compacte sportwagen is een opvallende verschijning op de weg met zijn spoorbreedte van 1.736 mm vóór en 1.729 mm achter. De auto meet 4,33 meter in lengte en is 1,97 meter breed – 14 cm breder dan het technische platform dat zijn basis vormt. De met de hand instelbare achterspoiler is een ontwikkeling uit de Audi Sport TT Cup die Audi recent lanceerde.

Interieur: volledig gefocust op sportieve rijders
Een beschermende rolkooi van ultrasterke titanium buizen maakt het achterste deel van het interieur nog stijver en veiliger. Voorin zitten lichtgewicht racestoelen met vijfpunts gordels. Het display en het concept met de digitale Audi virtuele cockpit is op de bestuurder gericht, die alle wezenlijke functies bedient via vier satellietknoppen op het multifunctionele stuurwiel. Sportieve materialen als CFRP (Carbon Fiber Reinforced Polymer) en zwart Alcantara bepalen het interieur van de Audi TT clubsport turbo.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen