Zoek

Porsche chef Wolfgang Hatz: ‘Dit is de allerbeste 911 ooit’

800__fx15102

De nieuwe Porsche 911 is een van de belangrijkste primeurs op de IAA in Frankfurt die deze week van start gaat. We spraken met Porsche’s Research and Development chef, Wolfgang Hatz.

De eerste generatie 991 was al erg goed. Was het moeilijk deze te verbeteren?
“Vreselijk moeilijk, maar we zijn er toch weer in geslaagd. We hadden bij de ontwikkeling steeds onze belangrijkste concurrent voor ogen: de vorige generatie van de 911. De nieuwe 911 is krachtiger, efficiënter en biedt weer meer rijplezier dan de vorige. De boxermotoren van de Carrera en Carrera S zijn nu voorzien van innovatieve turbotechnologie die hun kracht zonder turbogat leveren. We hebben het onderstel geperfectioneerd waardoor de balans tussen prestaties en comfort is toegenomen – actieve achterasbesturing is nu beschikbaar. Het infotainmentsysteem is sterk verbeterd en biedt nu veel nieuwe mogelijkheden waaronder online communicatie. Dit is de allerbeste 911 ooit.

800__r413901

Stelt het de technici niet voor een mega probleem? Komt er niet een keer een eind aan het ontwikkelingspotentieel?
In 1982 reed ik voor het eerst in een Porsche, een 911 SC. Ik vond ‘m geweldig; hier viel nauwelijks iets aan te verbeteren, dacht ik toen. Maar vanaf ik in 1989 voor het eerst bij Porsche werkte, heb ik de 964 zien komen, de 993, de watergekoelde 996 en 997 en de eerste generatie van de 991. Elke keer zag Porsche kans om de 911 opnieuw te verbeteren. Wij zitten natuurlijk niet stil. Hoewel de nieuwe 991 nog niet eens in de showroom staat, zal het je niet verbazen dat we nu al weer bezig zijn met de volgende generatie van de 911 die technisch compleet anders en opnieuw vernieuwend zal zijn. Ik heb nieuws voor je: dat is dan weer de allerbeste 911 ooit.

Zal Porsche ooit een zelfrijdend model bouwen?
Ik zeg nooit ‘nooit’, maar bij Porsche geloven we niet dat dit is wat de klant op dit moment zoekt. Overigens bestaat er al lang een manier waarbij je zelf niet hoeft te rijden: de taxi.

Wat is voor u een van de meest geslaagde aspecten van de nieuwe 911?
Ik ben gek op de sound van de 911. Als je een beetje autohart hebt – en dat heb ik – herken je ‘m al vanuit de verte. Zelf heb ik een F-model uit 1968, een 911 L, een 911 Cabriolet uit 1986 en een 911 Turbo uit 1989. Ze hebben allemaal die authentieke sound; die is bij de nieuwe 911 gebleven, en daar ben ik blij mee. De ontwikkeling van het uitlaatsysteem is een hele uitdaging. Je zit in een spagaat van wat wettelijk mag en wat je als liefhebber wilt horen.

Wat zou Ferdinand Porsche van de nieuwe 911 hebben gevonden?
Ik denk dat hij zelf nooit had verwacht dat we met het concept 911 zo ver zouden komen en dat de auto wereldwijd nog steeds synoniem staat voor snelheid, technische vooruitstrevendheid en autopassie. Hij zou er ongetwijfeld trots op zijn geweest.

Bron: Porsche

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen