Porsche: James Dean – de rebel

low_james_dean_actor_porsche_550_spyder_porsche_ag

60 jaar geleden werd James Dean een legende. Hij was jong, ruig en onconventioneel. Hij had iets melancholisch over zich en leefde snel. Helaas kwam hij op jonge leeftijd op tragische wijze om het leven.

James Dean voelde zich speciaal aangetrokken tot de meest gestroomlijnde Porsches. Ze zijn mooi en pragmatisch. Met hun pretentieloze, maar intense karakter sluiten ze bovendien perfect aan bij de non-conformistische levensstijl van de jonge acteur uit Indiana, die het niet altijd even makkelijk had. In 1955, op 24-jarige leeftijd brak hij na vele magere jaren door. Dean werd gezien als dé acteur voor ‘East of Eden’: met zijn verscheurde karakter beweegt hij tussen agressieve gekte en koele gelijkmatigheid – hij is zowel cynisch als kwetsbaar en dat is duidelijk zichtbaar in zijn manier van acteren. Dean drukt zijn eigen stempel op elke rol.

Cool, maar fragiel
Op het moment dat ‘Hollywood’ zich realiseert dat een nieuwe ster is opgestaan, probeert men James Dean te ‘temmen’. Hij treedt de traditionele filmwereld echter op zijn eigen manier tegemoet: met weigering, scepsis en zelfs verachting. Hij leeft snel, grenzeloos en tegendraads. Officieel mag hij niet deelnemen aan ‘gevaarlijke sporten’. Dat weerhoudt hem er niet van om met zijn Porsche 356 aan de start van wedstrijden te verschijnen.

Oorzaken van onrust en levensvreugde
Het is niet verwonderlijk dat James Dean rusteloos en levenslustig was. Op negenjarige leeftijd verloor hij zijn moeder en zijn vader was gevoelloos. Daarom werd James naar zijn tante in Californië gestuurd. Daar werd hij niet begrepen en zelfs verwond én achtergelaten. Zijn strijd om uit het donker te komen is zwaar. Hij bedekt zijn fragiliteit daarbij onder een dun laagje ‘cool’ – precies dat maakt hem tot een filmster die perfect past bij het tijdsbeeld van de jaren ’50: tussen wereldoorlog en rock ’n roll.

low_james_dean_actor_porsche_550_spyder_porsche_a

Tegendraads: Porsche 550 Spyder
In september 1955 ruilt Dean zijn Porsche 356 in voor de veel snellere 550 Spyder. In die tijd was een Porsche al een statussymbool in de VS: het merk was jong en de auto’s waren spartaans, authentiek en puur sportief. James Dean is helemaal op zijn plaats in deze tegendraadse auto, maar dan wel in de wetenschap dat elke filmstudio hem wil hebben én dat zijn agent inmiddels enorme gages kan vragen.

Op weg naar een nieuwe race
Op 30 september 1955 is James Dean in zijn zilverkleurige, lichte (550 kg) en krachtige (110 pk) 550 Spyder op weg naar Salinas, waar hij met zijn aanwinst wil deelnemen aan een race. Hij wordt vergezeld door de Duitse technicus Rolf Wülterich, die Dean er op wees dat de auto voor deelname goed ingereden diende te worden. De 515 kilometer lange trip van Hollywood naar Salinas was daarvoor de ideale manier. Kort voor zessen in de avond bereikt de 550 Spyder met de bijnaam ‘Little Bastard’ de kruising waar Highway 41 afbuigt richting Fresno. Dan is er de crash: banaal, onnodig en vooral fataal. James Dean overlijdt op weg naar het ziekenhuis. De legende is echter altijd levend gebleven.

Gerelateerde artikelen

‘Audi Revolut F1 Team’: de officiële naam van Audi’s Formule 1-team

Het Audi Revolut F1 Team heeft zijn officiële naam en logo onthuld. Daarbij kondigde het team de datum en locatie aan voor de officiële teamlancering,

Lees verder »

Performance in de vrieskou: De ultieme wintervoorbereiding voor elke Porsche

Ontdek hoe het kiezen van speciaal ontworpen winterwielen– en bandensets van Porsche de prestaties van het voertuig kunnenverbeteren, de efficiëntie kan verhogen en voor een veiligere rit kan zorgen. Als

Lees verder »

Porsche introduceert exclusieve 911 GT3 90 F. A. Porsche als ode aan visionaire ontwerper

Vandaag zou Ferdinand Alexander (F.A.) Porsche negentig jaar zijn geworden. Ter nagedachtenis aan de visionaire ontwerper heeft Porsche Sonderwunsch daarom een speciaal cadeau samengesteld: de

Lees verder »