Toch een Audi R8 met V6 bi-turbo?

01-Audi-R8

Hoe zal de volgende generatie van de Audi R8 er uit komen te zien? Dat is een vraag die ons, en velen met ons, al een tijdlang bezighoudt. De geruchtenmolen draait dan ook op volle toeren. Onlangs deelden we nog het bericht dat de Audi R8 mogelijk een 2.5 vijfcilinder als instapper zou krijgen. De laatste berichten wijzen er echter op dat het een 2.9 liter V6 met twee turbo’s wordt.

Huidige situatie

Op dit moment is instappen in de R8 een stuk prijziger dan voorheen. De reden daarvoor is het verdwijnen van de V8-uitvoering, die naar verluidt uit de productie is gehaald vanwege tegenvallende verkoopcijfers. Dat betekent dat de R8 momenteel enkel in de V10-uitvoering te verkrijgen is. Die zien we ook niet snel verdwijnen, want de uitvoering staat bekend als Audi’s allersnelste productie-auto ooit; een absoluut hoogtepunt. De quattro vierwielaandrijving met compleet variabele koppelverdeling zorgt ervoor dat de R8 onder normale omstandigheden tot 100% van het vermogen naar de achterwielen kan sturen. Een erg indrukwekkend gegeven, dat onder andere mogelijk wordt gemaakt door de aandrijfassen (dit onderdeel dus).

Voordelig instapmodel

Het verdwijnen van de R8 in V8-uitvoering zorgt ervoor dat Audi zonder voordelig instapmodel is komen te zitten, dus werkt de Duitse autofabrikant aan een goedkopere versie. Dat lijkt de 2.9 liter V6 met twee turbo’s te worden. Op het eerste gezicht lijkt de keuze qua cilinderinhoud misschien merkwaardig, maar dit is eenvoudig te verklaren door de Chinese belastingregels. Hier geldt namelijk de regel dat motoren met meer dan 3 liter cilinderinhoud meer worden belast dan motoren met minder cilinderinhoud. En motoren met een cilinderinhoud van 5.2 liter, zoals de R8 V10, worden nog veel meer belast. Aangezien het marktaandeel van Audi in China behoorlijk hoog is, en er behoefte was aan een ‘goedkoop’ instapmodel, is de keuze voor 2.9 liter begrijpelijk.

Gerelateerde artikelen