Recordjaar voor Audi met 1,8 miljoen auto’s in 2015

01-A4-Avant-header-640x300

•Audi CEO Rupert Stadler: “We hebben onze Strategy 2015 doelstelling met 300.000 auto’s overtroffen.”
•Amerikaanse verkopen in vijf jaar tijd verdubbeld
•Meest succesvolle premiummerk in Europa en China
•Audi plust bijna 11 procent in Nederland

Audi AG heeft in 2015 een nieuw verkooprecord gerealiseerd. Ten opzichte van het jaar ervoor groeide de wereldwijde verkoop in 2015 met 3,6 procent tot zo’n 1.803.250 auto’s. Audi vestigde het record ondanks dat een aantal voor het merk belangrijke nieuwe modellen – waaronder de A4, Q7 en R8 – pas sinds kort leverbaar is.

“Met 1,8 miljoen verkochte auto’s hebben we het in onze Strategy 2015 gestelde doel van 1,5 miljoen auto’s met 300.000 eenheden overtroffen,” verklaart Rupert Stadler, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Audi AG. “2015 heeft aangetoond dat Audi solide op koers ligt en dat we een aantal uiteenlopende uitdagingen op succesvolle wijze het hoofd hebben geboden.”

Groei in VS dubbel zo snel als de markt
In Europa en China was Audi wederom het meest succesvolle premiummerk in 2015. In de Verenigde Staten, waar Audi de afzet in vijf jaar tijd verdubbeld heeft, groeide het merk in 2015 voor het zesde jaar op rij en bovendien tweemaal zo snel als de markt. Voor het eerst passeerde Audi daar de grens van 200.000 verkochte auto’s (+11,2%). Met name de Audi Q5 had met 52.006 exemplaren een belangrijk aandeel in die positieve resultaten.

Nieuwe modellen in 2016
2016 gaat voor Audi een jaar worden waarin de nieuwe Audi A4 in Europa volop beschikbaar is en ook op andere continenten beschikbaar komt. Daarnaast is de verkoop van de nieuwe Q7 eind vorig jaar in China gestart en wordt het model dit jaar ook in de VS leverbaar, traditioneel een belangrijke markt voor grote SUV’s. Aanvullend introduceert Audi in 2016 ook de nieuwe Audi Q5 en debuteert het met de Audi Q2 in een voor het merk nieuw maar belangrijk segment.

Audi A3 e-tron stuwt Nederlandse verkopen op
In Nederland blikt Audi eveneens terug op een succesvol verkoopjaar. Ten opzichte van 2014 pluste Audi bijna 11 procent, met een totale verkoop van 17.230 auto’s (2014: 15.574 auto’s). De Audi A3 nam daarvan bijna de helft voor zijn rekening, met name dankzij het succes van de Audi A3 e-tron.


“Met 1,8 miljoen verkochte auto’s hebben we het in onze Strategy 2015 gestelde doel van 1,5 miljoen auto’s met 300.000 eenheden overtroffen.”
Rupert Stadler, CEO van Audi AG

Audi AG

Gerelateerde artikelen

Audi Concept C: een nieuwe standaard in ontwerp en technologie

Audi onthult de Audi Concept C in Milaan, een volledig elektrische tweezits sportwagen die de nieuwe ontwerpfilosofie van het merk manifesteert. De concept car combineert

Lees verder »

Nederlandse podiumsuccessen in Porsche Mobil 1 Supercup op Zandvoort

Met Robert de Haan (BWT Lechner Racing), die als tweede eindigde, en Flynt Schuring (Schumacher CLRT), die derde algemeen en beste ‘rookie’ werd, eindigden er

Lees verder »

Record met twaalf Nederlanders in Porsche Mobil 1 Supercup op Zandvoort

In het voorprogramma van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix vindt dit weekeinde, van 29 tot en met 31 augustus, op Circuit Zandvoort ook

Lees verder »