Een sportief understatement. De nieuwe Audi S4 Limousine.

1920x1080_S4_Limo_DRV_01-2

Audi presenteert het nieuwe topmodel van de A4-reeks: de nieuwe Audi S4 Limousine. Er wordt voortgeborduurd op de succesformule van de S-modellen: soevereine quattro-performance, een decent design en de nieuwste techniek voor aandrijving, onderstel en infotainment.


Licht en sterk.

Het hart van de S4 Limousine is de nieuw ontwikkelde V6-motor met directe benzine-inspuiting en turbodrukvulling. De 3.0 TFSI levert 260 kW (354 pk). De 500 Nm aan koppel is beschikbaar in een breed toerengebied van 1.300 tot 4.500 1/min. De motor overtreft zijn voorganger qua vermogen en koppel en heeft tegelijkertijd een duidelijk lager verbruik en gewicht.

De 3.0 TFSI-motor in de Audi S4 Limousine De nieuwe Audi S4 accelereert in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/h en bij 250 km/h grijpt de elektronische begrenzer in. En dat met een uitstekende efficiency: in de NEDC-cyclus neemt de S4 Limousine genoegen met minder dan 7,4 liter brandstof per 100 kilometer (170 gram CO2 per kilometer).

De nieuwe 8-traps tiptronic zorgt onder andere voor deze waarden. Hij werkt zeer efficiënt en schakelt snel, comfortabel en spontaan. Als de rijsituatie het toelaat, schakelt de bak altijd in de vrijloop en bespaart zo brandstof.

De quattro permanente vierwielaandrijving brengt vervolgens de kracht over op de weg – zoals in elk S-model van Audi. Zijn zelfsperrend middendifferentieel stuurt onder normale rijomstandigheden 60 procent van het koppel naar de achteras en 40 procent naar voren. Afhankelijk van de situatie leidt de aandrijflijn tot 70 procent richting vooras of tot 85 procent naar achteren. De wielafhankelijke koppelverdeling (torque vectoring) met een intelligente softwarefunctie completeert de quattro-aandrijving. In dynamisch bochtenwerk worden de binnenste wielen minimaal afgeremd, voordat ze kunnen doorslippen. Dat zorgt voor een nog preciezer, stabieler en lichtvoetiger rijkarakter. Een optioneel leverbaar sportdifferentieel verbetert de handling nog meer, omdat het de krachten actief over de achterwielen verdeelt.

Static photo, Colour: Misano Red

Het onderstel van de Audi S4 Limousine De nieuwe Audi S4 Limousine neemt bochten van allerlei categorieën met bravoure – zowel op het circuit als op bergpassen. Tijdens vlotte snelwegritten overtuigt de Limousine met een excellente rechtuitloop. Deze performance is te danken aan het nieuw ontwikkelde onderstel. De vijfarms-ophangingen bij de voor- en achteras scheiden de dwars- en langskrachten exact van elkaar en zorgen zo in alle rijsituaties voor een optimale handling. Beide zijn – net zoals de elektromechanische stuurbekrachtiging – vanwege hun constructie zeer licht. Optioneel is dynamic steering leverbaar met een snelheidsafhankelijke variabele overbrenging. Het rijniveau van het standaard S-sportonderstel is 23 millimeter lager dan bij het basismodel. Dezelfde hoogte geldt voor het optionele onderstel met actieve demperregeling. Samen met motor, besturing, tiptronic en sportdifferentieel zijn de zogeheten CDC-dempers (CDC = continous damping control) gekoppeld aan de standaard rijdynamische regeling Audi drive select. Daarmee kan de bestuurder de onderstelkarakteristiek in diverse stappen regelen.

Sportief understatement:
het design.

In het front van de nieuwe Audi S4 Limousine onderstrepen de Singleframe-grille en de nadrukkelijk horizontale lijnvoering de breedte. De bumper en luchtinlaten zijn sterk gecontoureerd. Oppervlakken in matte grijstinten en chroomdetails vormen een fraai accent.

Op de vloeiend getekende flanken van de 4,74 meter lange S4 Limousine vallen de buitenspiegelbehuizingen in aluminiumoptiek direct op. De krachtig geprofileerde dorpelverbredingen dragen bij aan de markante uitstraling van deze Limousine. De achterklep is scherp afgesneden. In de S-specifieke achterbumper zijn een zwarte honingraatstrip, een voor de S kenmerkend diffusorgedeelte en de vier uitlaatsierstukken van het dubbele uitlaatsysteem verwerkt.

1920x1080_S4_Limo_INT_03-1

Het sportieve en elegante interieur.

In het ruime interieur reizen vijf inzittenden zeer comfortabel. Ook de stilte is een nieuwe maatstaf in deze klasse en de afwerkingskwaliteit is van zeer hoog niveau.

De S4 Limousine heeft een bagageruimte van 480 liter. De homogene lijnvoering met de brede strook met ventilatieroosters in het dashboard en de geïntegreerde bediening van de klimaatregeling geven het interieur een royale breedte. In het donker dupliceren LED-lichtgeleiders de contouren van de portieren en middenconsole.

De S-sportstoelen zijn bekleed met een combinatie van leder parelnappa en alcantara in de kleuren soul, rotorgrijs en magmarood. Ze zijn voorzien van instelbare wangen, geïntegreerde hoofdsteunen en een pneumatische massagefunctie. Zoals gebruikelijk in een S-model domineert de tint zwart het interieur. De decoratielijsten zijn standaard van geborsteld mat aluminium. Details zoals de verlichte instaplijsten met S4-logo’s, de pregen in de stoelen en het speciale S4-startscherm maken de hoogwaardige uitrusting compleet.

Tot de technische innovaties in het interieur behoort de optionele Audi virtual cockpit. Op een hoge resolutie 12,3-inch beeldscherm wordt alle belangrijke informatie met gedetailleerde graphics weergegeven. Er zijn drie instellingen, waarvan één het exclusieve sportscreen is met de toerenteller in het midden. De tweede grote vernieuwing betreft het MMI bedieningssysteem. De bedieningsstructuur is afgeleid van moderne smartphones, inclusief de intelligente vrije zoekfunctie.

1920x1080_S4_Limo_INT_01-1

Infotainment en assistentiesystemen.

MMI is op drie manieren door de bestuurder te bedienen: met gesproken instructies, via het nieuwe multifunctionele stuurwiel of met de terminal op de tunnelconsole.

MMI is op drie manieren door de bestuurder te bedienen: met gesproken instructies, via het nieuwe multifunctionele stuurwiel of met de terminal op de tunnelconsole.

In combinatie met het topinfotainmentsysteem, MMI navigatie plus met MMI touch en een 8,3-inch monitor, is in de draai-drukknop een touchpad geïntegreerd om te zoomen, te scrollen en tekens in te voeren. Achter MMI navigatie plus gaat de rekenkracht schuil van de tweede generatie modulaire infotainmentmodules. Daardoor kan Audi de nieuwste oplossingen op het gebied van consumentenelektronica altijd prompt in de auto verwerken.

Samen met MMI navigatie plus komt ook de hardwarebouwsteen Audi connect naar de nieuwe S4 Limousine. Die verzorgt via 4G een snelle internetverbinding. Via de geïntegreerde WiFi-hotspot kunnen de passagiers met mobiele apparaten vrij internetten en mailen, terwijl de bestuurder de online toepassingen uit het portfolio van Audi connect kan gebruiken. Daartoe behoort ook de Audi smartphone interface, die iOS- en Android-telefoons in de auto integreert.

De Audi phone box koppelt de smartphones van de passagiers aan de auto-antenne. Als de toestellen daar geschikt voor zijn, worden ze tegelijkertijd draadloos opgeladen. De Audi tablet fungeert als flexibel Rear Seat Entertainment. HiFi-liefhebbers kunnen het Bang & Olufsen Sound System met nieuwe 3D-sound bestellen.

De assistentiesystemen Voor de Audi S4 Limousine heeft u keuze uit een groot aanbod assistentiesystemen. Predictive efficiency assist ondersteunt de bestuurder met schakelaanwijzingen om brandstof te besparen. Audi active lane assist helpt bij het aanhouden van de eigen rijstrook. De adaptive cruise control Stop & Go inclusief fileassistent neemt tot 65 km/h het versnellen, afremmen en sturen over en ontlast daarmee de bestuurder in langzaam rijdend verkeer. De parkeerassistent, rear traffic crossing assist, de uitstapwaarschuwing, de afbuigassistent en de Audi pre sense-systemen leveren belangrijke bijdragen aan de veiligheid. Verkeersbordherkenning met behulp van een camera completeert het aanbod.

 

Audi

Gerelateerde artikelen

Nieuwe Audi Q3 maakt indruk vanaf € 52.990*

De Audi Q3 is al meer dan tien jaar een vaste waarde in het premium compacte SUV-segment. Met de nieuwste generatie zet Audi opnieuw de

Lees verder »

Stel je nieuwe Audi Q3 alvast samen

Hij is komende week te bestellen, de nieuwe Audi Q3 SUV e-hybrid.De nieuwe Audi Q3 e-hybrid. Boordevol nieuwe features. Overtuigt met zijn flexibele plug-in hybride-aandrijflijn

Lees verder »

Alles over de accutechnologie van de elektrische Porsche Macan en Taycan

Een Porsche levert ultieme prestaties – ongeacht de aandrijflijn. Voor een hoge vermogensafgifte en snelle laadtijden beschikken de elektrische Macan en Taycan over accu’s die

Lees verder »