De nieuwe Audi RS 5 Coupé

•RS 5 Coupé koppelt spectaculaire looks aan dagelijkse bruikbaarheid
•Efficiënte V6 biturbo met 450 pk en 600 Nm koppel
•Sneller en zuiniger dan voorganger

De Audi RS 5 Coupé is het eerste Audi Sport-model dat is ontworpen volgens de nieuwe RS-designtaal. Zijn fonkelnieuwe 2.9 TFSI biturbomotor produceert een vermogen van 331 kW (450 pk) en 600 Nm koppel.


Inspiratie voor de RS 5 Coupé hebben de ontwerpers gehaald uit de Audi 90 quattro IMSA GTO-racewagen. De grote luchtinlaten met honingraatstructuur van de Audi RS 5 Coupé zijn kenmerkend voor RS-modellen en zijn Singleframe-grille is een stuk breder en platter dan die van de reguliere A5. Bovendien is de RS 5 Coupé te herkennen aan zijn extra luchtinlaten naast de koplampen, maar ook aan de optionele Matrix LED-verlichting en 15 millimeter uitgebouwde wielkasten.

Aan de achterkant is de Audi RS 5 Coupé uitgerust met een diffuser, ovale uitlaatpijpen en een kofferbakspoiler. Standaard staat de RS 5 Coupé op 19 inch wielen, maar 20 inch is ook beschikbaar. Het exterieur kan nog verder gepersonaliseerd worden door de keuze uit drie exterieurafwerkingen: koolstofvezel, mat aluminium en hoogglans zwart.

Diepdonkere motorsound
Voorin ligt de volledig nieuw ontworpen 2.9 TFSI V6 biturbo die sterker en efficiënter werd, maar bovenal nog steeds die diepdonkere RS-sound heeft. Deze krachtbron levert in de RS 5 Coupé 331 kW (450 pk). Zijn maximumkoppel van 600 Nm – 170 Nm meer dan de vorige RS 5 – is beschikbaar tussen 1.900 – 5.000 toeren. Het topmodel van de A5-reeks sprint in 3,9 seconden naar 100 km/h en haalt met het Dynamic Package een top van 280 km/h. Qua verbruik scoort de V6 biturbo 8,7 liter per 100 kilometer* (197 g/km CO2). Daarmee is de nieuwe Audi RS 5 Coupé 17 procent zuiniger geworden dan zijn voorganger. En niet alleen zuiniger, maar ook 60 kilogram lichter is de nu 1.655 kilogram wegende RS 5 Coupé. Optioneel kan deze uitgerust worden met een koolstofvezeldak.

Quattro vierwielaandrijving
De biturbokracht van de Audi RS 5 Coupé wordt via een achttraps automaat met tiptronic en quattro vierwielaandrijving aan het asfalt gebracht. Waarbij de aandrijfkrachten in een verhouding van 40:60 naar de voor- en achterwielen gaan. Audi Sport levert op de RS 5 Coupé een optioneel sportdifferentieel op de achteras. Het model heeft voor en achter onafhankelijke multi-link wielophanging met vijf armen (de vorige RS 5 had achter een trapeziumvormige ophanging). Dit nieuwe systeem maakt de RS 5 Coupé sportief, wendbaar, maar ook comfortabel. Audi Sport biedt daarnaast een RS-sportonderstel met Dynamic Ride Control (DRC), keramische remmen en een nog directere stuurinrichting aan.

Audi Exclusive kleur: Sonoma Green
Binnenin is het sportieve interieur van de nieuwe Audi RS 5 Coupé uitgevoerd in zwart en biedt alle mogelijke luxe. Typische RS-details zijn de met Nappaleer beklede RS-sportstoelen (optioneel verkrijgbaar met diamantvormige stiksels) en het multifunctionele RS-sportstuur met afgeplatte onderkant. Er zijn RS-logo’s te vinden op de stoelen, het stuurwiel, de dorpels en de versnellingspook. Speciale RS-displays in de Audi virtual cockpit geven informatie over bandenspanning, aandrijfkrachten en g-krachten. Een schakellampje laat de bestuurder weten dat de maximum toerengrens is bereikt en er opgeschakeld moet worden. Voor het speciale RS-designpakket wordt rood gebruikt als sportieve contrastkleur. Dit pakket bevat onder meer een met Alcantara bekleed stuurwiel, roodgekleurde veiligheidsgordels en vloermatten met het RS-logo. Audi Sport levert Sonoma Green Metallic als exclusieve lakkleur op de RS 5 Coupé.

De nieuwe Audi RS 5 Coupé maakt in juni zijn opwachting in de Nederlandse showrooms.

Gerelateerde artikelen

Porsche Classic Communication Management: moderne connectiviteit voor je klassieke of youngtimer Porsche

Porsche Classic brengt voor liefhebbers van de iconische klassiekers en youngtimers van Porsche het beste van twee werelden samen. Met het Porsche Classic Communication Management

Lees verder »

Eén miljoenste Porsche Macan uit Leipzig rolt van de band

De Porsche fabriek in Leipzig heeft deze week zijn één miljoenste Macan geproduceerd. Sinds 2013 rolt de Porsche Macan in Leipzig van de productielijn en

Lees verder »

Audi Charge & Drive: speeddaten met de nieuwste Audi modellen tijdens het snelladen

Audi lanceert met ‘Audi Charge & Drive’ deze week de ultieme wachtverzachter voor automobilisten die hun auto laden bij diverse vestigingen van Fastned. In plaats

Lees verder »