AudiBlog.nl

Tips om zelf je remblokken te vervangen

In Nederland rijden meer dan 8.000.000 personenauto’s rond volgens het CBS. Aan al die auto’s moet ook onderhoud worden uitgevoerd. Onderdeel van het onderhoud is het tijdig vervangen van slijtdelen zoals remblokken. Hoewel je de auto naar de garage kan brengen, kun je remblokken ook wel zelf vervangen. De onderstaande tips helpen je daarbij.

Tip 1: Koop eerst nieuwe remblokken

Omdat het vervangen van remblokken niet in vijf minuten gebeurd is, kun je beter eerst zorgen voor nieuwe remblokken. Want als je alles hebt gedemonteerd dan duurt het even voordat je weer kunt rijden. Als dan blijkt dat je niet de goede remblokken hebt, moet je veel werk voor niets doen. Hierbij een link naar auto-onderdelenexpert.nl waar je goede remblokken kan vinden.

Tip 2: Vervang remblokken niet na een rondje rijden

Het klinkt voor veel mensen misschien logisch, maar ga niet eerst een eind rijden voordat je de blokken gaat vervangen. Remmen is een mechanische beweging waar de remblokken tegen de remschijf worden gedrukt. Omdat dit een slippende frictie tussen twee materialen is komt er veel warmte vrij. Dit is snel zo warm, dat je jezelf verbrand.

Tip 3: Zorg voor een schone werkplek

Van de remmen komt remstof wat wel op roet lijkt. Toch is het belangrijk dat je een schone werkplek creëert. Het is namelijk niet goed om remstof op schroefdraad te krijgen. Ook de blanke delen zoals de remzuiger en cilinder moeten schoon blijven. Ook water is funest i.v.m. roest dus zorg ook voor een droge werkplek.

Tip 4: Wiel verwijderen

Om bij de remklauw te komen moet je eerst het wiel demonteren. Werk je met een krik op de vloer, doe dan kant voor kant. Als je beide kanten van de auto op een krik zet, is dit erg onstabiel. Let ook op bij het wegleggen van je wiel dat je deze niet beschadigt.

Tip 5: Clip remklauw

Op de remklauw bevindt zich een clip van ijzerdraad. Ga deze niet aan het uiteind uit het remzadel pulken. Meestal in het midden van de clip kun je deze buigen zodat je de clip kunt verdraaien. Soms moet je ook één van de bouten van het zadel loshalen. Vervolgens draai de klauw weg zodat je bij de blokken kan.

Tip 6: Zuiger naar binnen

Als je oude remblokken verwijdert, controleer dan direct de rubbers om de zuiger. Zijn deze poreus, vervang ze dan of ga naar de garage. De zuiger moet naar binnen worden geduwd. Doet dit voorzichtig met een grote tang maar beschadig de zuiger daarbij niet. Een kleine kras kan een lekkage en dus verlies van remkracht veroorzaken.

Tip 7: Gebruik vet tijdens monteren

Als je de nieuwe blokken ga monteren, vijl dan eerst een schuine kant aan binnenste radius van de blokken. Hiermee kun je straks eenvoudiger de remklauw weer monteren. Gebruik vet (bij voorkeur kopervet) als je de blokken aanbrengt in de klauw. Uiteraard niet aan de frictie-zijde die tegen de remschijf komt.

Tip 8: Trek alle bouten na

Monteer alles weer in de tegengestelde volgorde. Het gaat om de wielophanging en remvoering, essentieel voor de veiligheid dus. Draai daarom alle bouten na, zodat je zeker bent van een veilige montage. De wielmoeren moet je natrekken op de voorgeschreven hoeveel momentkracht.

Tip 9: Ontzie je remmen de eerste tijd

Als de remblokken succesvol vervangen zijn is het belangrijk dat je niet direct de remmen zwaar belast. Dit kan het frictiemateriaal zo verhitten dat het keihard wordt en de remmende werking verliest. Hard rijden veroorzaakt meestal hard afremmen, dus hou meer dan voldoende afstand en ga niet ver boven de snelheidslimiet rondrijden.

 

Het is niet moeilijk om de remblokken zelf te vervangen. Als je maar weet wat je precies doet. Goed om te weten toch? Wil je bijvoorbeeld een mooie Audi importeren, dan hoef je niet terug te schrikken van versleten remblokken.


Gerelateerd nieuws