Porsche digitaliseert het museum in Stuttgart

Het Porsche museum gaat digitaal. Zo hoef je niet meer per se naar Stuttgart te rijden om het museum te bezoeken, maar is het vanaf heden mogelijk om live een virtuele rondleiding te volgen. Via de internetsite www.porsche.de/museum kunnen bezoekers thuis vanachter het beeldscherm rondgeleid worden door een virtuele gids. Deze mogelijkheid bestaat nu bij de speciale tentoonstelling ‘Neue Wege. Jedes Ziel. Immer Porsche’ waar de nieuwe Porsche Cayenne en zijn voorgangers centraal staan. Naast de mixed-reality mogelijkheden heeft het museum ook een eigen Facebook-pagina en lanceert het een nieuwe app en een innovatief, digitaal parkeerconcept.

“De hele wereld kan nu digitaal het merk Porsche en z’n unieke geschiedenis ervaren,” verklaart museumdirecteur Achim Stejskal. “Daarbij lijkt het alsof je je in het museum bevindt.” Het kosteloze digitale museumbezoek is door het Porsche Museum ontwikkeld in samenwerking met Porsche Digital GmbH, een volle dochter van Porsche AG, en het Britse GoInStore. Het museum wordt door Porsche gebruikt als proeftuin voor toekomstige digitale concepten.

Wie in het bezit is van een HoloLens van Microsoft, kan thuis de ‘Porsche Holographic Design Tour’ meemaken. Porsche designer Matthias Kulla legt tijdens de tour de klassieke designfuncties en de stylingtaal van Porsche uit aan de hand van een echte Porsche 911. Middels de VR-bril is het mogelijk om virtueel rond de 911 te lopen en er in te zitten. Het Porsche Museum en de designafdeling van Porsche hebben deze feature ontwikkeld in samenwerking met Microsoft. “Dit creëert een unieke ervaring voor de bezoeker,” aldus Stejskal.

App
Ander nieuws uit het Porsche museum: parkeren in de ondergrondse garage van het Porsche museum gaat dankzij een nieuwe app voortaan makkelijker en sneller. De slagboom voor de parkeergarage opent automatisch met een elektronische parkeerkaart, die in de personenauto is opgeslagen. Bezoekers hoeven met een speciale app geen kaartje meer te trekken en de betaling vindt aan het eind van de maand plaats. De app toont ook de vrije plaatsen in de parkeergarage en kan de bestuurders daar heen navigeren.

Daarnaast wordt het museumbezoek met de gratis app ‘Porsche Museum’ een stuk persoonlijker. Bezoekers kunnen met deze nieuwe digitale tool alle informatie verkrijgen – inclusief de technische gegevens van de auto’s – en een persoonlijke tour door het museum samenstellen. De app is beschikbaar voor iOS-toestellen in de Apple App Store en voor Android-apparaten in de Google Play Store.

Daarnaast presenteert het Porsche museum zich ook op Facebook. Via www.facebook.com/porsche.museum.stuttgart/ is bijvoorbeeld gedetailleerde informatie te vinden over de bedrijfsgeschiedenis, kunnen Facebookers actief deelnemen aan rally-evenementen over de hele wereld en worden museumgerelateerde evenementen beschreven. Porsche fans kunnen de posts van het museum liken, opmerkingen plaatsen en delen op hun sociale netwerk. Dat kan al tijdens het museumbezoek als ze inloggen op de gratis wifi die in het hele gebouw aan de Porscheplatz 1 in Stuttgart-Zuffenhausen beschikbaar is.

Gerelateerde artikelen

Eén miljoenste Porsche Macan uit Leipzig rolt van de band

De Porsche fabriek in Leipzig heeft deze week zijn één miljoenste Macan geproduceerd. Sinds 2013 rolt de Porsche Macan in Leipzig van de productielijn en

Lees verder »

Audi Charge & Drive: speeddaten met de nieuwste Audi modellen tijdens het snelladen

Audi lanceert met ‘Audi Charge & Drive’ deze week de ultieme wachtverzachter voor automobilisten die hun auto laden bij diverse vestigingen van Fastned. In plaats

Lees verder »

Nieuwe Porsche Taycan en Cayenne Black Edition: sportief, stijlvol en extra hoogwaardig in uitrusting

Porsche introduceert stijlvolle nieuwe Black Edition uitvoeringen voor de Taycan en Cayenne. Deze speciale modellen hebben niet alleen een exclusief uiterlijk en interieur met fraaie

Lees verder »