Audi A3 Sportback g-tron: nieuwe motor, extra range

  • Extra brandstoftank voor grotere actieradius: nu 400 km op aardgas of groengas
  • Nieuwe 1.5 TSI motor met 96 kW/131 pk
  • Veiligheid voorop: innovatieve, lichtgewicht tanks

De Audi A3 Sportback g-tron krijgt extra brandstoftankvolume, waardoor de actieradius op aardgas/groengas toeneemt tot 400 km (WLTP). Het nieuwe model is vanaf eind maart te bestellen. Hij is leverbaar vanaf € 34.870*.

De Audi A3 Sportback g-tron maakt voortaan gebruik van een nieuwe 1.5 TFSI-motor, die door diverse aanpassingen geschikt is voor het gebruik van aardgas en groengas. De direct ingespoten turbomotor levert een vermogen van 96 kW/131 pk. Door aardgas in plaats van benzine te gebruiken, daalt de uitstoot van CO2 met maar liefst 25 procent. Ook de fijnstof-emissies zijn bij het gebruik van aardgas zeer laag.

Derde tank

Naast de twee gebruikelijke tanks van met glasvezel versterkte kunststof (GFRP/CFRP) beschikt de nieuwe A3 Sportback g-tron nu over een derde stalen tank met een capaciteit van 4 kg. Daarmee komt de totale capaciteit op zo’n 18 kg aardgas. Om plaats te maken voor de derde tank is de traditionele benzinetank verder verkleind. Door de extra tank en de bijbehorende extra range is de A3 Sportback g-tron nu vrijwel continu op aardgas te rijden. Dat neemt niet weg dat er een 9-liter benzinetank voor noodgevallen aanwezig is. De tankopeningen voor gas en benzine bevinden zich onder één klep. Op het instrumentenpaneel wordt de resterende tankinhoud voor zowel aardgas als benzine weergegeven.

Voor de veiligheid

De twee kunststof tanks waarin aardgas onder een druk van 200 bar kan worden opgeslagen, zijn een perfect voorbeeld van Audi’s lichtgewicht-filosofie: ze zijn maar liefst 66 procent lichter dan conventionele stalen tanks. Door hun specifieke opbouw met composietmaterialen in lagen zijn ze buitengewoon sterk. De veiligheid van het composietmateriaal komt ook optisch tot uiting. Als een A3 Sportback g-tron betrokken is geweest bij een ongeval, wijst een melkwitte verkleuring op schade aan de tank. Alvorens een tank in de A3 Sportback g-tron wordt gemonteerd, ondergaat hij een hydraulische test met een druk van 300 bar. Volgens wettelijke voorschriften mag een aardgastank in een auto bezwijken onder een druk van 470 bar. Bij die van de Audi A3 Sportback g-tron gebeurt dat pas bij 580 bar.

De Audi A3 Sportback g-tron wordt standaard geleverd met de zeventraps S tronic-automaat met dubbele koppeling. Hij wordt eind mei in Nederland leverbaar en is per eind maart te bestellen, vanaf € 34.870*.

Gerelateerde artikelen

Porsche introduceert nieuwe, volledig elektrische Cayenne en Cayenne Turbo

Met de introductie van de volledig elektrische Cayenne luidt Porsche een geheel nieuw tijdperk in. De nieuwe Cayenne verenigt het bekende, sportieve Porsche DNA met

Lees verder »

AutoWeek over de Audi e-tron GT quattro: ‘verrassend rationele EV-krachtpatser

Recent maakte AutoWeek testredacteur Lars Krijgsman kennis met de Audi e-tron GT quattro. “Een ‘instapper’ van Audi’s elektrische vlaggenschip druist in tegen elke vorm van ratio.”

Lees verder »

Tiende Porsche Charging Lounge nu geopend in Noord-Beieren

Met de opening van de nieuwe Porsche Charging Lounge in Himmelkron is het eigen snellaadnetwerk van Porsche gegroeid naar 10 locaties in Europa. Via de

Lees verder »