Volledig elektrische Porsche Taycan gaat laatste testfase in

De Taycan, de eerste volledig elektrische sportwagen van Porsche, doorloopt op dit moment de allerlaatste tests voordat hij in productie gaat. In Scandinavië – op slechts een paar kilometer van de Poolcirkel – bewijst hij momenteel zijn rijdynamiek op sneeuw en ijs. Tegelijkertijd worden in het zomerse Zuid-Afrika performancetests gedaan en laat de Taycan in Dubai zien dat hij met extreme hitte kan omgaan.

De Taycan moet dezelfde zware tests doorstaan als Porsches met een verbrandingsmotor. Daarbij is het belangrijk dat hij als elektrische auto onder alle weersomstandigheden en temperaturen dagelijks bruikbaar is, snel opgeladen kan worden en de temperatuur in de aandrijflijn en het interieur onder controle kan houden. En als Porsche moet de Taycan natuurlijk ook zijn mannetje staan op het circuit en bij snelle acceleraties.

Feiten en cijfers over het Taycan-testprogramma

  • Totale afstand afgelegd: zo’n 6 miljoen kilometer, waarvan 2 miljoen endurancekilometers.
  • Bezochte landen: 30, waaronder de Verenigde Staten, China, Verenigde Arabische Emiraten en Finland.
  • Temperaturen: van min 35 tot plus 50 graden Celsius.
  • Luchtvochtigheid: van 20 tot 100 procent.
  • Hoogte: van 85 meter onder zeeniveau naar 3.000 meter erboven.
  • Laadcycli: meer dan 100.000, gebruikmakend van verschillende laadtechnologieën wereldwijd.
  • Ontwikkelingsteam: ongeveer 1.000 testrijders, technici en ingenieurs.

Virtuele testrit door de Groene Hel

Digitale prototypen van de Porsche Taycan hebben in totaal meer dan 10 miljoen kilometer gereden. Door gebruik te maken van simulatoren kon het ontwikkelingsteam al vrij vroeg met virtuele auto’s op de Nordschleife van de Nürburgring rijden, om het energiemanagement van de elektrische aandrijflijn te testen. Dat speelt een belangrijke rol bij het klokken van een rondetijd van minder dan 8 minuten op de 20,6 kilometer lange Nordschleife.

Al meer dan 20.000 potentiële kopers

De Porsche Taycan wordt in september onthuld en komt eind dit jaar op de markt. Wereldwijd hebben al meer dan 20.000 potentiële kopers een aanbetaling gedaan en een exemplaar gereserveerd.

De Taycan gaat in minder dan 3,5 seconden van stilstand naar 100 km/u. Gemeten volgens de NEDC-cyclus heeft hij een actieradius van ruim 500 kilometer. Dankzij de 800 Volt-architectuur van de auto kan zijn lithium-ion batterij in 4 minuten worden opgeladen voor een NEDC-bereik van zo’n 100 kilometer.

Gerelateerde artikelen

Porsche 911 GT3 wint prestigieuze ‘Das Goldene Lenkrad’ prijs

Porsche heeft met de 911 GT3 een prestigieuze ‘Das Goldene Lenkrad’ gewonnen. Tijdens de 49e editie van de jaarlijkse verkiezing werd de 911 GT3 gekroond tot

Lees verder »

Porsche 911 GT3 met Manthey Kit: voor superieure circuitprestaties

Porsche introduceert een nieuwe Manthey Kit voor de 911 GT3, waarmee de GT3 verandert in een serieuze circuitauto. Met deze nieuwe kit legt Porsche de

Lees verder »

Zo werkt het Porsche Wireless Charging System in de nieuwe Porsche Cayenne

Parkeer je voertuig en laad het op – contactloos. Voor mobiele telefoons en andere apparaten is geen gewenning meer nodig, nu werkt het ook voor

Lees verder »