AudiBlog.nl

Van Engeland naar Kaapstad – een epische trip met een 944

De meeste autoliefhebbers rijden hun geliefde klassiekers alleen tijdens zomerse dagen maar dat geldt niet voor Ben Coombs, voor wie het 5 jaar lang dagelijks rijden met zijn 944 slechts het begin was van een onvergetelijk avontuur.

Coombs, een Britse ingenieur, kocht zijn Alpine White 944 in 2002. Het was de standaard versie met 2.5 motor en een handgeschakelde vijfversnellingsbak en 217.000 kilometer op de teller. Fast forward naar 2007… de auto had inmiddels meer dan 320.000 km gereden en Coombs was toe aan iets nieuws. “Maar ik had zoveel geweldige herinneringen aan die auto dat ik hem niet zomaar aan een vreemde wilde verkopen”, legt Coombs uit, “dus besloot ik om nog één onvergetelijk trip met ‘m te maken.”

En zo geschiedde.. Ben maakte concrete plannen om, samen met vriendin en bijrijder Laura Reddin, een 21.000 km lang reis van Engeland naar Kaapstad, Zuid Afrika te maken. Ze verhoogden de ophanging van de 22 jarige sportwagen met 5 centimeter en op het dak werd een zelfgemaakte tent gemonteerd. Het budget was laag, met weinig ruimte voor tegenvallers…

…”Zeventien dagen voordat we vertrokken viel de oliepomp uit en was de originele motor zwaar beschadigd. Ik heb toen direct een sloop-944 gekocht voor reserveonderdelen en de garage die de ophanging had verhoogd, heeft toen ook de ‘nieuwe’ motor geïnstalleerd.” Overige reserveonderdelen, zoals aandrijfassen en schokdempers gingen mee als bagage. “Ik ben ingenieur“, zegt Coombs, “maar ik was nat achter de oren op het gebied van hands-on mechanica.“

Wat volgde was een heroïsche reis, zowel mentaal als fysiek. Een week rijden door Europa en Turkije bracht het koppel tot aan de Syrische grens, het moment waarop het serieuzer zou worden. De auto deed het nog goed en het paar besloot door te rijden, dwars door Syrië en Jordanië om vervolgens de veerboot naar Egypte te nemen.

Na talloze uren in de haven te hebben besteed aan gecompliceerd papierwerk, arriveerde de 944 eindelijk op Egyptische bodem, mét Egyptische kentekenplaten. “We vertrokken direct richting Caïro om langs de piramides te rijden.“ zegt Ben, “We hadden toen al aardig wat achter de rug, maar we waren nog maar aan het begin van onze Afrika-reis met nog zo’n 16.000 km te gaan.”

Na het doorkruisen van Egypte, begon de 944 aan zijn eerste echt grote uitdaging, het bedwingen van de Nubische woestijn, met 500 km aan onverharde wegen bij temperaturen boven de 40 graden Celsius. “De Porsche heeft de barre oversteek goed doorstaan“, zegt Coombs. “Het enige wat we verloren was de uitlaat, maar we bonden hem gewoon vast aan de dakdrager en gingen weer verder.”

Na het woestijnavontuur reden ze door het relatief groene landschap van Ethiopië richting de grens met Kenia, waar ze werden geconfronteerd met de grootste uitdaging van de reis. De weg van Moyale naar Marzabit liep langs de betwiste en gevaarlijke grens tussen Kenia en Somalië, een gevaarlijk gebied waar dikwijls gewelddadige confrontaties tussen stammen plaatsvinden.

“Het gaat om zo’n 500 km aan echt slechte wegen en je kunt eigenlijk nergens veilig stoppen, laat staan pech krijgen,”legt Ben uit. “We maakten in eerste instantie deel uit van een konvooi met het Keniaanse leger als escorte, maar het had voor het eerst in twee jaar geregend en de wegen waren veranderd in moddersloten. We konden de vrachtwagens in deze enorme sporen niet bijhouden en werden uiteindelijk door het leger in de steek gelaten.“

De Porsche ploegde echter verder, waarbij de onderkant een pak slaag kreeg van de kronkelige en met rotsen bezaaide weg. In Marzabit moest de brandstofpomp van de 944 worden gerepareerd. Daarna ging de gevaarlijke reis verder naar Nanyuki, op de evenaar, en nog zo’n 8.000 km verwijderd van de eindbestemming.

Volgens Coombs waren de volgende reisdagen door Oeganda en Tanzania relatief probleemloos. De enige kink in de kabel was een overval waarbij het paspoort van Laura werd gestolen. Ondertussen tikte de kilometerteller van de inmiddels behoorlijke gehavende Porsche meer dan 350.000 km aan, waarvan tenminste 1.600 km offroad. Via Botswana en Namibië, en vervolgens de filmische en griezelige Skeleton Coast, arriveerden ze bij de laatste grote uitdaging van de reis, de Namib-woestijn.

“De zon ging onder toen we de Namib overstaken en we hadden het gevoel dat niets ons meer kon stoppen. We reden ongeveer 65 km/u toen een van de kogelgewrichten brak. We hadden geen onderdelen meer, dus hebben we spanbanden en kabelbinders gebruikt om de ophanging weer aan elkaar te binden.”

Deze tijdelijke oplossing was verre van optimaal, met als resultaat dat het duo meerdere keren in het pikkedonker strandde. Na 8 ‘reparaties‘ en kruipsnelheden van maximaal 30 kilometer per uur door de woestijn, bereikten ze een asfaltweg waarop ze met maximaal 65 km / u verder konden rijden. Het duurde derhalve nog twee volle dagen om Kaapstad te bereiken.

“Het was een ongelovelijke finish en de auto ging met horten en stoten over de streep”, geeft Ben toe, “maar het is gelukt. We hebben in 62 dagen meer dan 21.000 km afgelegd en 26 landen en vijf grote woestijnen doorkruist. Er zijn maar weinig sportwagens waarmee je zo’n barre tocht kunt maken. Samen met de 944 hebben we het geflikt!“


Gerelateerd nieuws

Geef een reactie