
- Audi Brussels en Volkswagen Group Components ontwikkelen nieuwe quick check voor batterijen
- BattMAN ReLife checkt status accupakketten binnen enkele minuten
- Een tweede leven of recycling voor gebruikte accupakketten uit elektrische auto’s
Het is de vraag die leeft bij iedereen die is geïnteresseerd in e-mobility: wat gebeurt er met het accupakket wanneer een elektrische auto het einde van zijn levenscyclus heeft bereikt? Het antwoord op die vraag is simpel: de nieuwe analysesoftware BattMAN ReLife checkt de status van het accupakket binnen enkele minuten. Het quick check-systeem wordt in de ‘pilotfabriek’ van Volkswagen Group Components in het Duitse Salzgitter met onmiddellijke ingang gebruikt voor een eerste diagnose bij de recycling van accupakketten.
Afhankelijk van de accucapaciteit die via het diagnosesysteem wordt vastgesteld, kan een hoogvoltageaccu in zijn geheel of gedeeltelijk in een auto worden hergebruikt, een tweede leven krijgen als mobiel of stationair energieopslagstation of het materiaal kan via een innovatief recyclingproces worden hergebruikt.
De eerste versie van de BattMAN (Battery Monitoring Analysis Necessity) software werd ontwikkeld door de kwaliteitsmanagementafdeling van Audi Brussels voor een snelle en betrouwbare analyse van het hoogvoltage accupakket van de Audi e-tron. De software wordt inmiddels door diverse merken van de Volkswagen Groep gebruikt als diagnosetool. Vervolgens werd BattMAN voorafgaand aan de opening van de pilotfabriek voor batterijrecycling in Salzgitter doorontwikkeld in samenwerking met recyclingexperts van Volkswagen Group Components.

Van vervangingsonderdeel tot ontmanteling
Na het checken van het accupakket met BattMAN zijn er drie mogelijkheden. Wanneer de batterij ‘gezond’ wordt verklaard, kan hij worden verwerkt als vervangingsonderdeel voor elektrische auto’s. In het geval van een medium tot goede status krijgt het accupakket een tweede leven voor andere doeleinden, bijvoorbeeld als flexibel snellaadstation, een mobiele laadrobot, een autonoom transportvoertuig, voor gebruik in een elektrische vorkheftruck of als thuisopslagstation of noodstroomvoorziening.
Indien de accu niet langer gebruikt kan worden, wordt hij in de Volkswagen Group Components pilotfabriek in Salzgitter gerecycled. Mechanische processen ontmantelen de accupakketten daar tot basismaterialen als aluminium, koper, kunststoffen en ‘zwart poeder’. Dit ‘zwarte poeder’ bevat de waardevolle accucomponenten lithium, nikkel, mangaan, kobalt en grafiet, die door gespecialiseerde partners worden gescheiden met behulp van hydrometallurgische middelen alvorens ze opnieuw worden verwerkt tot een kathodemateriaal.
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend) Reddit
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Tumblr
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest