Een tweede leven of recycling? BattMAN to the rescue

  • Audi Brussels en Volkswagen Group Components ontwikkelen nieuwe quick check voor batterijen
  • BattMAN ReLife checkt status accupakketten binnen enkele minuten
  • Een tweede leven of recycling voor gebruikte accupakketten uit elektrische auto’s

Het is de vraag die leeft bij iedereen die is geïnteresseerd in e-mobility: wat gebeurt er met het accupakket wanneer een elektrische auto het einde van zijn levenscyclus heeft bereikt? Het antwoord op die vraag is simpel: de nieuwe analysesoftware BattMAN ReLife checkt de status van het accupakket binnen enkele minuten. Het quick check-systeem wordt in de ‘pilotfabriek’ van Volkswagen Group Components in het Duitse Salzgitter met onmiddellijke ingang gebruikt voor een eerste diagnose bij de recycling van accupakketten. 

Afhankelijk van de accucapaciteit die via het diagnosesysteem wordt vastgesteld, kan een hoogvoltageaccu in zijn geheel of gedeeltelijk in een auto worden hergebruikt, een tweede leven krijgen als mobiel of stationair energieopslagstation of het materiaal kan via een innovatief recyclingproces worden hergebruikt.

De eerste versie van de BattMAN (Battery Monitoring Analysis Necessity) software werd ontwikkeld door de kwaliteitsmanagementafdeling van Audi Brussels voor een snelle en betrouwbare analyse van het hoogvoltage accupakket van de Audi e-tron. De software wordt inmiddels door diverse merken van de Volkswagen Groep gebruikt als diagnosetool. Vervolgens werd BattMAN voorafgaand aan de opening van de pilotfabriek voor batterijrecycling in Salzgitter doorontwikkeld in samenwerking met recyclingexperts van Volkswagen Group Components. 

Van vervangingsonderdeel tot ontmanteling

Na het checken van het accupakket met BattMAN zijn er drie mogelijkheden. Wanneer de batterij ‘gezond’ wordt verklaard, kan hij worden verwerkt als vervangingsonderdeel voor elektrische auto’s. In het geval van een medium tot goede status krijgt het accupakket een tweede leven voor andere doeleinden, bijvoorbeeld als flexibel snellaadstation, een mobiele laadrobot, een autonoom transportvoertuig, voor gebruik in een elektrische vorkheftruck of als thuisopslagstation of noodstroomvoorziening. 

Indien de accu niet langer gebruikt kan worden, wordt hij in de Volkswagen Group Components pilotfabriek in Salzgitter gerecycled. Mechanische processen ontmantelen de accupakketten daar tot basismaterialen als aluminium, koper, kunststoffen en ‘zwart poeder’. Dit ‘zwarte poeder’ bevat de waardevolle accucomponenten lithium, nikkel, mangaan, kobalt en grafiet, die door gespecialiseerde partners worden gescheiden met behulp van hydrometallurgische middelen alvorens ze opnieuw worden verwerkt tot een kathodemateriaal.

Gerelateerde artikelen

Revolut wordt titelsponsor van het toekomstige Audi F1 Team

Het toekomstige Audi F1 Team en Revolut, een wereldwijd opererend fintechbedrijf met meer dan 60 miljoen klanten, gaan een meerjarige samenwerking aan. Vanaf het Formule

Lees verder »

Dubbel Nederlands podiumsucces in Porsche Mobil 1 Supercup op Spa-Francorchamps

Voor de zeven Nederlandse deelnemers in de Porsche Mobil 1 Supercup is het optreden op het Circuit de Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen een halve

Lees verder »

Meesterwerken van Porsche Exclusive Manufaktur: van vroege klantverzoeken tot unieke exemplaren

Bijna geen enkel automerk staat zo voor persoonlijke vrijheid en individualiteit als Porsche. Al in de jaren 1950 waren er de eerste klantwensen die de

Lees verder »