- Focus op benzine, plug-in hybriden (PHEV) en volledig elektrische aandrijving (BEV)
- Dieselmotoren met ingang van april uit het gamma
Audi Nederland voert een vernieuwde motorenstrategie door. Met ingang van april focust Audi zich in ons land naast benzinemotoren met name op plug-in hybride- (PHEV) en volledig elektrische (BEV) aandrijflijnen. Dit betekent dat Audi-modellen hier voortaan enkel leverbaar zijn als TFSI e plug-in hybride en als volelektrische e-tron, plus de bekende benzinemotoren. Het houdt tevens in dat de TDI turbodieselmotoren in ons land niet langer verkocht worden.
De keuze van Audi om de verkoop van TDI turbodiesels per april aanstaande in Nederland te beëindigen, is een direct gevolg van de sterk afnemende vraag naar zelfontbranders in het premiumsegment. Slechts 1% van alle afgelopen jaar verkochte auto’s in deze categorie was nog voorzien van een dieselmotor. Ook de te verwachten marktontwikkelingen en het fiscale klimaat voor de komende jaren spreken niet in het voordeel van de dieselmotor.
Van PHEV tot BEV
Met het verdwijnen van de dieselmotor uit het programma levert Audi met ingang van april nog drie verschillende aandrijflijnen: plug-in hybriden (TFSI e), volledig elektrische auto’s (e-tron) en benzinemotoren. Daarmee wordt de motorkeuze een stuk overzichtelijker. Zo zijn de Audi A1-, Q2-, A4-, A5- en TT-serie plus de Audi R8 er voortaan enkel met benzinemotoren. De A3, Q3, Q5, A6, A7 Sportback, Q7, A8 en Q8 bieden een keuze uit TFSI benzine- en TFSI e plug-in hybridemotoren.
e-tron: elektrisch rijden volgens Audi
Naast de benzine- en plug-in hybride-opties staat e-tron bij Audi synoniem voor geheel elektrisch rijden. Het merk biedt in Nederland een rap groeiend aanbod aan e-tron-modellen. Naast de Audi e-tron en e-tron Sportback – de allereerste volledig elektrische modellen van het merk – bestaat de volelektrische range van Audi inmiddels uit de Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron, en uiteraard de prachtige Audi e-tron GT en extra sportieve RS e-tron GT.