De racer die Audi nooit eerder had: de S1 Hoonitron

  • Elektrisch prototype van Audi imponeert miljoenenpubliek
  • Behind the scenes: opnames van driftkoning Ken Block in Las Vegas
  • Feiten en cijfers: zo werd de S1 Hoonitron ontwikkeld

De nieuwe Electrikhana-video met de Audi S1 ​​e-tron quattro Hoonitron en driftkoning Ken Block in de hoofdrol is in amper drie weken tijd al meer dan 4,5 miljoen keer bekeken. De ‘one-of-a-kind’ S1 Hoonitron is uiterlijk gebaseerd op de legendarische Audi Sport quattro S1; technisch combineert hij serieuze autosporttechnologie met de elektrische aandrijflijn die Audi voor zijn serieproductiemodellen gebruikt.

Iets minder dan acht maanden na het begin van het project moest de Audi S1 ​​Hoonitron klaar zijn voor de eerste testritten en de opnames met Ken Block en zijn team. Dat was een ambitieuze taak voor Audi Sport in Neckarsulm en het Audi-designteam. Het vervolg is meer dan indrukwekkend: sinds de release van de Electrikhana-video – inmiddels drie weken geleden – hebben miljoenen kijkers de S1 Hoonitron door de straten, casino’s en parkeergarages van Las Vegas zien driften, met Ken Block achter het stuur.

Feiten & cijfers over de racer die Audi nooit eerder had:
 

Gewichtsverdeling en afmetingen

  • De gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras is met 52:48 nagenoeg gelijk.
  • De wielbasis van de Audi S1 e-tron quattro Hoonitron is nog geen 2,4 meter. Hij is daarmee beduidend korter dan bijvoorbeeld een Audi A1 Sportback, Audi’s instapmodel die een wielbasis heeft van 2.563 millimeter. De korte wielbasis verhoogt de wendbaarheid in bochten, wat bij de Electrikhana-stunts een absolute pré is.
  • De wielophanging met McPherson-veerpoten op de voor- en achteras en meer dan 200 millimeter veerweg is speciaal ontworpen voor extreem gebruik.
  • De Audi S1 ​​e-tron quattro Hoonitron heeft met zijn basisconcept ideale eigenschappen voor driften en stunts op verschillende terreinen.

Elektrische kracht

  • De vierwielaangedreven Audi S1 ​​e-tron quattro Hoonitron is volledig elektrisch. Hij is voorzien van twee elektromotoren uit de autosport; een op de vooras en een op de achteras. 
  • Deze zogeheten MGU’s wegen slechts 55 kilo per stuk.
  • Vier hoogspanningsaccu’s uit een standaard PHEV-model van Audi – elk met een capaciteit van 14,4 kWh – voeden het aandrijfsysteem en werken met 800 volt.

Veel koppel en vermogen

  • De elektrische vermogensverdeling tussen de voor- en achteras is volledig aan te passen zodat de bestuurder het stuurgedrag zelf nauwkeurig kan beïnvloeden.
  • De twee MGU’s hebben een gezamenlijk totaalvermogen van 500 kW en een koppel van 640 Nm.
  • Aangezien de elektromotoren maximaal 28.000 tpm draaien, heeft het technische team van Audi een ​​overbrengingsverhouding van ongeveer 12:1 voor de drifts van Ken Block gedefinieerd. Rekening houdend met wat overbrengingsverliezen resulteert dit in ongeveer 3.000 Nm koppel per as.
  • Dankzij de extreme koppelcijfers is het voor Ken Block mogelijk om spectaculair te driften en een wielsnelheid van meer dan 200 km/u te halen.

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen