Audi RS 6 Avant performance en RS 7 Sportback performance: sportieve kracht meets dynamisch design

  • +30 pk en +50 Nm voor sprint van 0–100 km/u in slechts 3,4 seconden 
  • Verder aangescherpte handling dankzij geoptimaliseerd sperdifferentieel, nieuwe 22 inch lichtgewicht velgen en high-performance banden
  • Matte exterieurdelen en blauwe interieuraccenten onderstrepen exclusieve karakter performance-modellen

De nieuwe Audi RS 6 Avant performance en RS 7 Sportback performance zijn krachtiger en sneller dan alle versies van de RS 6 en RS 7 tot nu toe. De performance-versies onderscheiden zich met nog meer power en extra’s die het uiterlijk van de modellen verder aanscherpen. De krachtige 4,0-liter V8-biturbo TFSI-motor is nu goed voor 463 kW/630 pk en een maximumkoppel van 850 Nm. De RS 6 Avant performance en de RS 7 Sportback performance zijn per direct te bestellen.

De term ‘performance’ staat bij Audi zoals gebruikelijk voor meer vermogen. Grotere turbocompressoren en een verhoging van de laaddruk van 2,4 naar 2,6 bar zorgen bij de 4,0-liter V8 biturbo TFSI-motor voor 30 pk meer vermogen – van 441 kW (600 pk) naar 463 kW (630 pk) – en 50 Nm meer koppel (van 800 naar 850 Nm). De performance-versies sprinten in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u, 0,2 seconde sneller dan de standaard RS 6 en RS 7. Daarbij zorgt de vermindering van isolatiemateriaal voor een nóg intensere soundbeleving en een gewichtsbesparing van acht kilogram.

Nieuw sperdifferentieel

Het vermogen van de 4.0 TFSI-krachtbron wordt via een standaard achttraps tiptronic met snellere schakeltijden naar de beproefde quattro permanente vierwielaandrijving geleid. Het mechanische centrale sperdifferentieel verdeelt het motorvermogen naar de achteras in een verhouding van 40:60. Als er wielslip optreedt, wordt er automatisch meer aandrijfkoppel naar de as met meer tractie gestuurd – tot 70 procent kan naar de vooras worden gedirigeerd en tot 85 procent naar de achteras. Het centrale sperdifferentieel is lichter en compacter, verbetert de rijdynamiek en zorgt voor een merkbaar nauwkeuriger bochtenwerk.

Exclusief: 22 inch velgen met high-performance banden

De nieuwe RS 6 Avant performance en RS 7 Sportback performance hebben standaard 21 inch gegoten aluminium velgen in een tienspaaks sterdesign plus banden in de maat 275/35 R21. Daarnaast levert Audi ook 22 inch lichtgewicht velgen in gepolijst glanzend metallic zwart, mat grijs, mat zwart of mat neodymium goud. De nieuwe velg is ongeveer vijf kilogram lichter dan de 22 inch aluminium velg op de huidige RS 6 Avant of RS 7 Sportback. Nieuwe high-performance Continental Sport Contact 7 banden in de maat 285/30 R22 die op de nieuwe lichtgewicht velgen worden gemonteerd, spelen een sleutelrol bij het verminderen van het gewicht. Ze bieden betere grip op zowel droog als nat wegdek en verminderen onderstuur in snel genomen bochten, voor een nauwkeuriger rijgedrag over het hele snelheidsbereik. Bovendien is de remweg dankzij de nieuwe banden tot twee meter korter bij het remmen van 100 naar 0 km/u. 

RS Dynamic-pakket standaard

Het RS Dynamic-pakket behoort tot de standaarduitrusting van de RS 6 Avant performance en RS 7 performance. Het pakket omvat een verhoging van de maximumsnelheid tot 280 km/u, dynamische vierwielbesturing (de RS-specifieke setting helpt de bestuurder met actieve stuurcorrecties op de voor- en achteras) en het quattro-sportdifferentieel op de achteras. Als optie levert Audi ook het RS Dynamics Pakket plus, dat de topsnelheid verhoogt tot 305 km/u, en een RS keramisch remsysteem. De remklauwen zijn in dat geval te bestellen in grijs, rood of blauw. De schijven zijn 440 mm (voor) en 370 mm (achter) groot. Het RS keramische remsysteem weegt in totaal zo’n 34 kilo minder dan het systeem met stalen schijven, wat zorgt voor een vermindering van de onafgeveerde massa.

Onderscheidend vermogen

De nieuwe RS 6 Avant performance en RS 7 Sportback performance zijn verkrijgbaar in 16 lakkleuren. Voor het eerst zijn ook metallic en mat Ascari Blue en mat Dew Silver leverbaar. De performance-versies onderscheiden zich door RS-exterieurdelen in matgrijs, waaronder de buitenspiegels, voorspoiler, dorpelinzetstukken, dakrails en sierlijsten rond de zijruiten en achterdiffusor. Een mat carbon/zwart optiekpakket is ook mogelijk, waarbij de dakrails en sierlijsten rond de zijruiten in zwart zijn uitgevoerd. De Audi-ringen en de modellogo’s zijn naar keuze chroom of zwart. In het interieur zijn de bekende RS-designpakketten in grijs en rood uitgebreid met de kleur blauw. Een ander onderscheidend kenmerk is LED-verlichting in de voorportieren die het opschrift ‘RS performance’ naast de auto op de grond projecteert.

Vanafprijzen

Vanafprijs Audi RS 6 performance: € 213.942*
Vanafprijs Audi RS 7 Sportback performance: Vanaf € 216.808*
(Prijzen per 1-1-2023)

Historie: van plus tot performance

De RS 6 Avant performance en RS 7 Sportback performance van de C8-generatie zetten Audi’s jarenlange strategie van plus- en performance-modellen voort. Het startte allemaal met de RS 6 Avant plus van de C5-generatie. Kort voordat Audi de productie van deze serie in 2004 beëindigde, lanceerde quattro GmbH (nu Audi Sport GmbH) een speciale gelimiteerde serie van 999 exemplaren met een subtiele upgrade in power. Het motorvermogen steeg met 30 pk tot 480 pk; het model was de eerste Audi die officieel sneller kon rijden dan 250 km/u. Door de inspanningen van Audi Sport bereikte de RS 6 plus een top van 280 km/u, waarmee hij ‘s werelds snelste stationwagon werd. Zonder de gemonteerde begrenzer bereikte de RS 6 plus een topsnelheid van meer dan 300 km/u.

De plus-variant van de C6-generatie kwam in 2008 op de markt en was gelimiteerd tot 500 exemplaren. In tegenstelling tot zijn voorganger had hij geen extra vermogen: de V10 behield zijn 580 pk. Maar Audi begrensde de topsnelheid van de bijzondere Avant en Limousine op 303 km/u; alleen de Audi R8 was sneller. In de C7-generatie werd de term ‘plus’ ingeruild voor ‘performance’ – de Audi RS 6 Avant en RS 7 Sportback performance rolden in 2016 van de band. Met een ‘bescheiden’ getunede motor steeg het vermogen tot 605 pk, 45 pk meer dan het basismodel. De overboostfunctie kon kortstondig oplopen tot 750 Nm in de rijmodus dynamic. Afhankelijk van de uitrusting begrensde Audi Sport GmbH de snelheid op 250, 280 of 305 km/u.

Gerelateerde artikelen