
De motor van de Porsche 911 heeft in de afgelopen 60 jaar talloze ontwikkelingen doorgemaakt. Toch is het basisconcept altijd onveranderd gebleven. Of het nou een atmosferisch exemplaar betreft of een motor voorzien van turboaandrijving, of juist een zeer sportieve hybride in de toekomst.
Porsche presenteerde de 911 in 1963 op de internationale autoshow van Frankfurt. De gloednieuwe sportwagen was voorzien van een nieuwe tweeliter zescilindermotor, met een unieke plaatsing achter de achteras. In de afgelopen 60 jaar is deze technische opstelling telkens het startpunt geweest voor de doorontwikkeling van een volgende Porsche 911.
Iedere generatie van de Porsche 911 is voorzien van vernieuwende technologie. Begin jaren ’70 introduceerde Porsche bijvoorbeeld turboaandrijving nadat er al uitvoerig mee getest was in de autosport. De technologie ging in 1974 in productie toen Porsche de 911 Turbo presenteerde, intern aangeduid als de 930. Met 260 PK was het destijds één van de snelste productieauto’s, en daarnaast was het ook een technologisch zeer geavanceerd blok. Turbo werd een vertrouwd woord voor Porsche, en deze eerste generatie legde de basis voor veel iconische opvolgers.

Breuk met het verleden: van lucht- naar watergekoeld
De 911 Turbo van de 993-generatie was het slotstuk van de reeks luchtgekoelde motoren waarbij voor het eerst ook twin-turbo technologie toegepast werd. De twee kleinere turbo’s zorgden voor een betere gaspedaalrespons, met 408 PK passeerde het model voor het eerst de 400 PK-grens. Evengoed leunde Porsche niet achterover: de bekende zescilinder werd nog in hetzelfde decennium voorzien van vier kleppen per cilinder en voor het eerst uitgerust met waterkoeling in plaats van luchtkoeling.
‘Hiermee kwamen we in een geheel nieuwe periode terecht’ weet August Achleitner (Vice President Model Line 911 2001-2018). ‘Er was namelijk geen ontwikkelpotentieel meer beschikbaar voor de luchtgekoelde motor met twee kleppen.’ Sommige liefhebbers hadden iets meer bedenktijd nodig, evengoed was de 996-generatie van de Porsche 911 een enorm succes dat grote stappen vooruitzette op het gebied van geluid, emissie en verbruik.
VGT-techniek brengt Turbo naar grote hoogtes
In 2006 volgde opnieuw een grote stap vooruit met de Porsche 911 (997) Turbo, goed voor liefst 133 PK per liter motorinhoud. De introductie van variabele turbine geometrie (VGT) in een Porsche 911 Turbo maakte de motor krachtiger en levendiger, en legde een technologische basis waarop nog vele noviteiten geïntroduceerd zouden worden. ‘Dankzij deze baanbrekende introductie bewees Porsche eens te meer een pionier te zijn op het gebied van turbo technologie’ vertelt Frank-Steffen Waliser (Vice President Model Line 911 en 718 2019-2022). ‘Dankzij de introductie van VGT-technologie was het mogelijk om de zescilinder turbomotor vermogens te laten leveren tot 700 pk in de 911 (991) GT2 RS.’
Of het nou motoren of versnellingsbakken betreft, sommige nieuwe technologie heeft tijd nodig om volwassen te worden. Porsche won bijvoorbeeld al in de jaren ’80 races met een versnellingsbak met dubbele koppeling. Toch duurde het nog tot 2008 voordat de technologie in een sportwagen voor de openbare weg geïntroduceerd werd. De PDK-versnellingsbak (Porsche Doppelkupplungsgetriebe) in de Porsche 911 zorgde voor razendsnel en precies schakelen. Bij de introductie kon een PDK-versnellingsbak al 60% sneller schakelen dan een conventionele automaat. Meer dan driekwart van alle nieuwe Porsche 718 en 911 modellen wordt vandaag de dag uitgerust met een PDK-versnellingsbak.

Klaar voor de toekomst: sneller en efficiënter
De volgende grote verandering staat alweer voor de deur: in 2024 introduceert Porsche een zeer sportieve hybride – met technologie zoals dit ook op het circuit gebruikt wordt – in specifieke 911 modellen. ‘De krachtige hybride technologie past naadloos in de innovatieve geschiedenis van de 911’ zegt de huidige Vice President Model Line 911 en 718 Frank Moser. ‘De bestuurder profiteert optimaal wanneer het gaspedaal ingedrukt wordt, deze technologie maakt ons klaar voor toekomstige emissievereisten.’
Bron: Porsche
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend) Reddit
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Tumblr
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest