Hoe consistent kan een elektrische auto zijn piekprestaties op het circuit herhalen? Porsche ontwikkelingscoureur Lars Kern testte dit op het Formule 1-circuit van Shanghai, waar hij met de Porsche Taycan Turbo GT indrukwekkende prestaties neerzette.
Vanaf het moment dat elektrische auto’s ronderecords begonnen te vestigen, stelden critici dat deze snelle tijden niet reproduceerbaar zouden zijn. De hoge temperaturen vormen volgens de critici een te zware belasting voor het volledige aandrijfsysteem. Onderdelen zoals de hoogspanningsaccu, elektromotoren, remmen en banden zouden volgens sommigen dan ook niet bestand zijn tegen de continue belasting. Door de constante stroom kunnen thermische problemen optreden in onderdelen als de rotor en stator, wat een flinke uitdaging zou vormen.
Lars Kern besloot om de kritiek van de critici op de proef te stellen. De Porsche ontwikkelingscoureur is niet voor of tegen een bepaald type aandrijfsysteem: ‘Ik bekijk het zoals het is en beoordeel puur op het prestatieniveau. Dit mogen uitzoeken maakt me ontzettend enthousiast’, legt de 37-jarige coureur uit.
Lars Kern met Christian Müller, projectmanager Taycan Turbo GT
De jacht naar een recordtijd
Met een tijd van 2:11,28 minuten claimde de Porsche ontwikkelingscoureur in de Taycan Turbo GT eerder al de titel van snelste productieauto óóit op dit Formule 1-circuit. Om te bewijzen dat de auto deze prestaties ook consistent kan reproduceren met een rondetijd die steevast tien seconden lager ligt dan het ronderecord, stapt Kern opnieuw achter het stuur. Als hij voor de eerste keer over de start/finishlijn raast, tikt de stopwatch net boven de 2:20 minuten. Ronde twee tot en met vijf vallen allemaal net iets boven of onder die tijd. Doel bereikt. Tijd om af te ronden – zou je denken. Maar in plaats van richting de pitstraat te gaan zoals afgesproken, blijft de Zwab maar doorrijden. Opnieuw noteert hij rond de 2:20 minuten. Is hij nu klaar? Blijkbaar niet. Ook ronde zeven is binnen bereik – net als acht en negen.
Een kwestie van uithoudingsvermogen
De pitcrew, afkomstig uit het Duitse Weissach, Zuffenhausen en Meuspath volgt de rit aandachtig. Pas na 10 ronden, of bijna 55 kilometer, haalt Kern zijn voet van het rijpedaal en beweegt hij langzaam naar de pitstraat. In de tiende ronde klokte hij nog steeds 2:28 minuten, met een gemiddelde van precies 2:20 minuten per ronde over de totale afstand. Na de afkoelronde geeft het gebogen display van de Taycan nog steeds een laadniveau van 15 procent aan. Grote kans dat de banden, remmen en PSM-motoren onder deze omstandigheden nog veel meer konden verdragen.
Terug in de pits is de sfeer euforisch. Maar Kern houdt het hoofd koel: ‘Ik wist dat er meer dan vijf ronden in zaten, dus ik ben gewoon doorgegaan’, zegt Kern met een flinke grijns. ‘De Porsche Taycan Turbo GT is gewoon een ongelooflijk goede elektrische sportwagen.’
Bron: Porsche