De Audi A5 is inmiddels toe aan zijn derde generatie. Het roer is daarbij helemaal omgegaan voor het stijlvolle model. De A5 vervult voortaan de rol van de voormalige A4. Daarom is dit een uitgelezen kans om terug te blikken op een aantal van de meest interessante uitvoeringen van de eerste twee generaties van de Audi A5.
Audi RS5 Cabriolet (2013-2015)
Nu de Audi A5 het stokje van de A4 heeft overgenomen en de cabriolet en coupé uit de catalogus zijn verdwenen, is het des te bijzonder dat er ooit een RS5 Cabriolet is verschenen. Audi had de smaak aardig te pakken met de eerste generatie van de A5.
Het merk komt al snel met de RS5 Coupé op de proppen en na de facelift onthult het ook een dakloze variant van zijn krachtigste A5. De RS5 Cabriolet profiteert van een waslijst aan upgrades die de wegligging en prestaties verbeteren. Het kloppende hart van deze RS5 is de zinderende 4,2-liter V8-motor, goed voor een vermogen van 450 pk.
Audi A5 DTM
Het is niet ongebruikelijk dat Audi zijn succes in de autosport viert met een speciaaltje. In de tijd dat het merk met de A5 deelnam aan het DTM-kampioenschap werden er meerdere gelimiteerde edities op de markt gebracht die hiervan in het teken stonden. Neem bijvoorbeeld de A5 DTM Champion: deze special edition is voorzien van onder andere een achterspoiler, stoere 20 inch velgen en allerhande DTM-verwijzingen.
Het Misano-rode verschijnsel is met verschillende benzine- en dieselmotoren geleverd, maar er zijn in totaal slechts 300 exemplaren geproduceerd. Gelukkig houdt het feest daar niet op, want er zijn ook 50 stuks van de zogeheten A5 DTM Selection. Deze uitvoering heeft een 3-liter TDI-motor met 245 pk, Quattro-vierwielaandrijving, 20 inch velgen, kuipstoelen en DTM-bestickering.
Audi RS5
Alles wijst erop dat de aankomende RS5 weer een heerlijke auto wordt, maar tot die tijd houdt het vlaggenschip van de tweede generatie ons zoet. Toch is het aanvankelijk even slikken wanneer Audi het doek van deze RS5 trekt, want onder de motorkap ligt ditmaal geen luidruchtige V8–motor maar een 2,9-liter twin-turbo V6-motor. Deze krachtbron is gekoppeld aan een soepele achttrapsautomaat en produceert 450 pk.
De sportieve machine maakt extra indruk met zijn intimiderende voorkomen; de RS5 heeft brede heupen, een gemeen gezicht en flinke luchtinlaten om de boel koel te houden. Een verzameling aan upgrades, waaronder Audi’s Dynamic Ride Control, zorgt ervoor dat hij niet alleen snel is in een rechte lijn, maar ook in de bochten.
Audi A5 35 TFSI Die sportieve modellen zijn hartstikke spannend, maar de A5 kan ook plezierig zijn zonder een vermogen uit te geven. Neem bijvoorbeeld de 35 TFSI-uitvoering van de tweede generatie A5. Het mag dan een ‘instapmodel’ zijn, de 150 pk sterke mild-hybride benzinemotor is zeer capabel en de uitrusting van de auto is nagenoeg compleet; je hebt standaard een fijne automaat en het interieur ziet er gelikt uit. Mocht dat toch niet genoeg zijn, dan kun je het een stapje hogerop zoeken met de 40 TFSI. Deze uitvoering heeft een 204 pk sterke benzinemotor en zit nog beter in de spullen.
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend) Reddit
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Tumblr
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest