
Een Porsche levert ultieme prestaties – ongeacht de aandrijflijn. Voor een hoge vermogensafgifte en snelle laadtijden beschikken de elektrische Macan en Taycan over accu’s die het hoogste prestatieniveau halen – en die nauwelijks gevoelig zijn voor zogenaamde accudegradatie.
Bij elke elektrische auto is de hoogvolt (HV) accu onderhevig aan accudegradatie. Gelukkig verloopt dit verouderings- en slijtageproces heel traag en geleidelijk. Porsche past in zijn elektrische modellen uitsluitend accutechnologie toe die voldoet aan de hoge kwaliteitseisen van het merk. Niet voor niets wordt op de HV-accu van de Porsche Macan en Taycan een fabrieksgarantie van 8 jaar verstrekt, met een maximum van 160.000 kilometer.
Accudegradatie – wat is dat?
Maar wat betekent dat, veroudering van de accu? In de regel verliest elke accu voortdurend een heel klein beetje opslagcapaciteit. Tal van externe factoren hebben invloed op de conditie van de batterijcellen. Wanneer het voertuig nieuw aan de koper wordt afgeleverd, heeft de accu een capaciteit van 100 procent. Na verloop van jaren kan de accu deze hoeveelheid energie echter niet meer in z’n geheel opslaan – dan is er sprake van accudegradatie. Maar zoals gezegd: dit is afhankelijk van allerlei factoren. Zoals er ook allerlei manieren zijn om de accudegradatie tot een absoluut minimum te beperken.

Temperatuurschommelingen
De conditie van de accu is onder meer afhankelijk van temperatuur. In gebieden met hete zomers en koude winters, krijgt de accu het zwaarder te verduren dan in een regio met milde seizoenen. Maar belangrijker voor het behoud van het uithoudingsvermogen van de accu, is de manier waarop deze door de eigenaar van de auto wordt behandeld. Het ligt voor de hand dat bij een hoge belasting grote temperatuurschommelingen plaatsvinden. Bij veel hoge vermogenspieken gaat de conditie van de accu sneller achteruit dan bij een gematigde, stabiele belasting.
De Porsche eigenaar mag echter te allen tijde absolute topprestaties van zijn auto verlangen – ook wanneer deze volledig elektrisch is. Kenmerk van de lithium-ion accu’s die in de Porsche Macan en Taycan worden toegepast, is de hoge energiedichtheid. Oftewel: elke accucel slaat verhoudingsgewijs veel energie op. Nog altijd wordt grote vooruitgang geboekt bij de ontwikkeling van accutechnologie, onder meer om de levensduur van de accucellen blijvend te verlengen. Op dit gebied is de laatste jaren enorme vooruitgang geboekt. Desondanks moet de fabrikant er alles aan doen, om de factoren die invloed hebben op de conditie van de accu onder controle te houden, zoals het beperken van piektemperaturen. Omwille van de hoge prestatieniveau van zijn elektrische modellen, voert Porsche de elektrische aandrijflijn en accupakketten van de Macan en Taycan uit met een zeer ingenieuze elektrische architectuur, waarvan het intelligente high-performance koelsysteem een integraal onderdeel is.
In optimale gezondheid
Ook het vermogen waarmee de accu wordt opgeladen, heeft invloed op de ‘State of Health’. Bij snelladen is de temperatuurontwikkeling veel groter dan thuis aan de wallbox of aan een openbare laadzuil. Des te hoger het laadvermogen, des te groter de belasting van de accu. Incidenteel snelladen kan weinig kwaad, maar wanneer de batterij vrijwel altijd met een (zeer) hoge stroomsterkte wordt opgeladen, dan tekent zich een extremer slijtagepatroon af. Om versnelde accudegradatie tijdens het opladen tegen te gaan, gebruikt Porsche bekabeling, laadpolen en infrastructuur die probleemloos deze hoge stroomsterkte aankunnen. Zowel de Macan als de Taycan beschikt over een toonaangevende 800-volt laadarchitectuur, waarmee laadvermogens van 270 kW (Macan) tot 320 kW (Taycan) haalbaar zijn.

678 kilometer op een volle accu
Volgens de filosofie van Porsche hoeft geen reis langer te duren dan strikt noodzakelijk is. Genoemde voorwaarden voor het conditiebehoud van de HV-accu lijken hier lijnrecht tegenover te staan. De gemiddelde snelheden die met een elektrische auto worden bereikt, zouden door ellenlange laadtijden onderweg immers snel teniet worden gedaan. De Macan en Taycan zijn echter ontwikkeld en gebouwd door Porsche: afhankelijk van het gekozen model, heeft de Macan een maximaal elektrisch bereik van 641 kilometer (WLTP). De Taycan biedt op zijn beurt een actieradius van maximaal 678 kilometer (WLTP). Bij een dergelijk rijbereik blijft het aantal laadpauzes onderweg tot een minimum beperkt.
Porsche laat niets aan het toeval over: bij het hoge prestatieniveau van zijn elektrische modellen, hoort alleen de beste accutechnologie. Door toepassing van een 800V-laadarchitectuur, in combinatie met een ingenieus koelsysteem, leveren de accu’s van de Macan en Taycan te allen tijde maximale prestaties, zonder dat ze gevoeligheid vertonen voor veroudering.
Bron: Porsche
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend) Reddit
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Tumblr
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest