
De levenslange passie van verzamelaar en coureur Richard Raimist voor Porsche begon met een zeer bijzondere 911 T Targa in Sepiabruin.
Achter een onopvallende garagedeur in het stadje Jupiter, in het zuiden van Florida, schuilt een halve eeuw autoliefde. Planken vol racehelmen, trofeeën en modelauto’s, muren bezaaid met vintage borden en sponsorstickers. En in het midden van dit uitgestrekte automuseum staan maar liefst zeven Porsche sportwagens. Drie daarvan springen eruit omdat ze één ding gemeen hebben: ondanks dat ze meer dan 50 jaar na elkaar zijn geproduceerd, hebben ze allemaal de kleur Sepiabruin.
De juiste voedingsbodem
In zijn eigen toevluchtsoord eert de 72-jarige Richard Raimist zijn decennialange band met het merk dat hem naar legendarische racecircuits in zijn thuisland heeft gebracht. Maar net als zoveel liefhebbers over de hele wereld begon zijn liefde voor Porsche in zijn kindertijd, op de achterbank van de gezinsauto. Raimist groeide op in het Los Angeles van de jaren zestig, waar de Porsche al stevig voet aan de grond had gekregen en de invloed van deze exotische en bijzondere sportwagens overal voelbaar was – althans, zo leek het voor Raimist. “Toen ik jong was, zag ik altijd Porsches voorbijrijden; van 911 of 356 tot 914”, herinnert hij zich. “Ik keek dus altijd mijn ogen uit!” Zo ontstond de wens om op een dag ook zelf achter het stuur te kruipen van een Porsche.
Na zijn middelbare school in 1971 besloot Raimist in de sterrenstad te blijven en te doen waar zo velen van dromen: hij ging naar Hollywood om in de filmindustrie te werken, op het gebied van postproductie. De sector bloeide en slechts twee jaar later had hij genoeg geld gespaard om zijn droom te verwezenlijken. Op slechts 20-jarige leeftijd kocht hij bij een dealer in Hollywood een Porsche 911 T uit 1973. De auto werd op dat moment nog ingevoerd van Duitsland naar de Verenigde Staten. “Een 911 Targa in Sepiabruin – het was liefde op het eerste gezicht”, vertelt Raimist. “Het was helemaal geen populaire kleur in Los Angeles, en ik viel nogal op. Maar naarmate de tijd verstreek, leken steeds meer mensen de kleur te gaan waarderen.”
Op weg naar roem
Sepiabruin was op speciaal verzoek leverbaar in de modeljaren 1970 en 1971 en werd onderdeel van het vaste kleurenpalet in de twee jaren daarna. In totaal werden er 1.283 exemplaren van de Porsche 911 in deze kleur geleverd, waarvan 477 Targa modellen. Een daarvan is Raimists eerste 911, die hij nog steeds in zijn bezit heeft. Zijn 911 Targa in Sepiabruin heeft een grote invloed gehad op een Raimists werk- en privéleven.
Bijna tien jaar en 160.000 kilometer later stalde Raimist de 911 in een garage nadat hij van Los Angeles naar San Diego was verhuisd. Daar stond hij vijf jaar lang terwijl hij zich concentreerde op zijn werk, destijds in de beleggingsmarkten, totdat zijn toenmalige partner Paula hem aanmoedigde om de Porsche weer op de weg te zetten. In plaats van hem gewoon uit de garage te halen, besloot Raimist, die inmiddels het racen had ontdekt, de Targa aan te passen voor amateurwedstrijden met originele RS-type roestvrijstalen spatborden, een sportstuur, bredere banden en een 3,2-liter motor uit 1986. Raimists oorspronkelijke doel was autocross en tijdritten, dus werd hij lid van de Porsche Club of America en begon hij deel te nemen aan amateurwedstrijden in de omgeving van San Diego.
Het racen had hem goed te pakken. Om als lid van de LA Porsche Owners Club te kunnen deelnemen, kocht hij in 1993 zijn volgende 911, ditmaal een Coupé uit 1973, die hij ombouwde tot een RSR uitvoering. “In 1994 kocht ik een 911 Carrera RSR 3.8 (964), ditmaal een fabrieksauto”, vertelt de coureur. “Ik reed door het hele land om deel te nemen aan de PCA clubraces.” Van Sebring, Road Atlanta en Lime Rock Park tot Watkins Glen, Road America en Laguna Seca. “Het jaar daarop besloot ik mijn eerste stappen te zetten in de professionele racerij.”
De stap naar de hoogste klasse was een gewaagde. De toen 41-jarige Raimist huurde een stoeltje in een 911 Cup voor de 24 uur van Daytona in 1995. Als lid van een team met onder meer de ervaren endurance coureur Larry Schumacher eindigde Raimist in dit prestigieuze evenement op de 27e plaats in een veld van 74 auto’s. “Voor mij als amateur was dat een enorme kick”, blikt Raimist terug, “en dat heeft echt het vuur in mij aangewakkerd.”
Raimist zette de volgende stap in zijn motorsportcarrière toen hij zijn eigen raceteam oprichtte, Team A.R.E, en dat jaar deelnam aan drie races van het IMSA GT Championship, waaronder een derde plaats in Laguna Seca. In 1996 nam Raimist als teameigenaar en coureur opnieuw deel aan de Daytona en eindigde hij op een ongelooflijke zesde plaats overall en tweede in zijn klasse. “Toen had ik even mijn momentje van roem”, zegt hij lachend. Uiteindelijk dwongen de uitdagingen van het runnen van een succesvol team Raimist om zijn rol als coureur op te geven. Maar als hoofd van het A.R.E. team bleef hij nog enkele jaren uitblinken in de IMSA, voordat hij in 2000 definitief afscheid nam van de top van de racerij.
Kleur bekennen
Hij verhuisde naar Florida, waar hij een aantal andere Porsche eigenaren hielp met hun eigen ondernemingen en andere passies begon na te jagen. Raimist, die zich ook thuis voelt op twee wielen, runde een fietsenwinkel in zijn woonplaats Jupiter en nam gedurende 40 jaar deel aan talloze baan- en wegwielrennen. Maar zijn passie voor Porsche blijft tot op de dag van vandaag bestaan.
Net als zijn passie voor een bepaalde kleur. In de garage van Raimist staat zijn inmiddels klassieke 911 Targa tussen twee andere modellen in Sepiabruin: een 911 Targa 4 GTS (992), die hij in 2023 kocht, en een 718 Spyder RS, die een jaar later werd toegevoegd aan de collectie. Drie Porsche modellen met meer dan 50 jaar verschil – maar wel allemaal in dezelfde historische kleur. Sepiabruin kan nu worden geleverd in het Paint to Sample programma van Porsche. Naast de bovengenoemde auto’s die stuk voor stuk kleur bekennen, bezit Raimist ook een 718 Spyder, twee verschillende exemplaren van de 911 uit 1973 en een Porsche 914, die allemaal regelmatig worden gereden.
Als coureur en teambaas heeft Richard Raimist een leven vol adrenaline geleid. Sinds zijn pensioen blijft hij nieuwe hoofdstukken toevoegen aan zijn jongensboek. Tegenwoordig deelt hij zijn ervaringen op sociale media en is hij regelmatig aanwezig op evenementen in Florida. Zijn collectie van modellen in Sepabruin geniet bescheiden beroemdheid in de lokale gemeenschap. En blijft uitdijen. “Ik heb zojuist vernomen dat we van Porsche toestemming hebben gekregen voor een nieuwe Cayman GT4 RS in Sepiabruin”, kondigt Raimist vol verwachting aan in de garage. “Dus deze zomer neem ik mijn vierde bruine Porsche in ontvangst.” Zo blijft het Sepia effect Richard Raimist in zijn greep houden.
Deze tekst is voor het eerst gepubliceerd in Christophorus 415. Meer informatie over Christophorus is te vinden via de volgende link: https://christophorus.porsche.com/en.html
Bron: Porsche
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend) Reddit
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Tumblr
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest