Zoek

Audi komt met uitbreiding S-tronic


Audi komt met een verbeterde versie van de S-tronic versnellingsbak met dubbele koppeling de S-tronic (ex DSG), die meer vermogen aan kan. De huidige generatie is niet geschikt voor in lengterichting geplaatste motoren. Bovendien is de bestaande bak niet bestand tegen draaimomenten van boven de 320 Nm. Omdat de concurrentie niet stil zit, werd het tijd voor een sterkere variant. Audi maakte van de gelegenheid gebruik door een extra verzet aan de transmissie toe te voegen, waardoor het totaal aantal versnellingen uit komt op 7. Speciaal ook voor de lengte richting geplaatste motoren, zoals o.a. de A4, A6, A8  Q5 en Q7


Het grootste verschil zit hem echter in het koppel dat de nieuwe bak aan kan: maximaal 550 Nm. Hierdoor is de transmissie ‘klaar’ voor combinatie met V6 en V8 motoren. Zelfs de S6 en de S8 komen in aanmerking, want beide modellen leveren maximaal 540 Nm. De in diverse Audi’s gemonteerde 4.2 FSI krachtbron levert maximaal 440 Nm en de 3.0 TDI motor uit de Q7 valt met 550 Nm ook nog net binnen de grenzen.  Ook komt deze nieuwe  S-tronic versnellingsbak voor de S4.

Het grote voordeel van een versnellingsbak met dubbele koppeling is de ultrakorte schakeltijd en dat het overbrengen van de aandrijfkrachten tijdens verzetwisselingen ononderbroken door gaat. Handmatig valt hier niet tegen op te schakelen. De S-tronic is handmatig te bedienen door een tik tegen de pook te geven of door de flippers achter het stuur te beroeren. De bak kent echter ook een automatische stand.

De verbeterde S-tronic debuteert in de Q5 en komt daarna beschikbaar voor de A4 en A5 en S5. In het laatste model neemt de bak de plaats in van de multitronic uitvoeringen. Wie perse een Q7 V12 TDI wil of een 4.2 TDI/W12 uitvoering van de A8, is evenwel voorlopig nog aangewezen op de tiptronic.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen