Tijdens een dealerbijeenkomst afgelopen vrijdag hebben Audi-dealers uitleg gekregen over het opzeggen van de aftersales-contracten. Eerder deze maand kondigde de fabrikant de opzegging aan.
Vrijdag is verteld dat de contracten met ingang van 1 juli worden opgezegd. De opzegtermijn bedraagt twee jaar. Audi wil op deze manier de klanttevredenheid verhogen tot hetzelfde peil van premium-concurrenten als Mercedes en BMW.
“Het is niet leuk, maar ik begrijp het wel”, zegt Jacob Stadig, voorzitter van de VW/Audi-dealercouncil. “Ze willen een inhaalslag maken. Ze hebben alle contracten in heel Europa opgezegd om het klanttevredenheidsproces onder druk te zetten en te versnellen.” Voor dealers die Audi-service verlenen geldt dat ze flink moeten investeren. “Deze investeringen zijn bij een lage aftersalesomzet moeilijk terug te verdienen. Ik denk daarom dat de genomen maatregel schaalvergroting teweeg zal brengen.”
Opmerkelijk vindt Stadig de mededeling dat ook in de komende twee jaar er al geëist wordt dat de standards op orde zijn. “In mijn optiek kan de fabrikant niet tegelijkertijd de aftersalescontracten opzeggen en een hogere servicelevel eisen in de opzegperiode. Ik vraag me af hoe een rechter hierover oordeelt.”
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend) Reddit
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Tumblr
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest