Audiblog rijtest A3 1.4TFSI limousine

Op dit moment de motor als je sportiviteit, milieuvriendelijkheid en een laag brandstofverbruik wilt combineren. De TFSI motoren bereiken een hoger vermogen bij kleinere cilinderinhouden door drukvulling via een turbo, die de motor tevens efficienter om laat gaan met de ingespoten brandstof.

Ik rij met een 1.4 TFSI met een maximaal vermogen van 92kw/125pk bij 5.000 tpm en een koppel van 200 Nm bij 1.500 tpm. En dat voor een 1.4!

De motor loopt erg soepel, is erg stil en heeft bovendien geen moeite om bij lage toerentallen op te trekken, zelfs niet bij 60 km/u in de zesde versnelling.

De motor trekt in alle versnellingen graag door naar hogere toerentallen maar vooral vanaf 4.000 tpm trekt de 1.4 TFSI heerlijk door (zelfs met een bijna sportief te noemen geluid) naar de 6.000 toeren. Een leuk detail is het geluid van de turbo bij het loslaten van het gaspedaal.

Deze A3 Limousine is uitgevoerd in de Attraction uitvoering inclusief het Pro Line pakket, in hoogte verstelbare bijrijderstoel, mistlampen vóór en 17 inch “R8” lichtmetalen velgen. Rijklaar zo’n € 30.500,=. De stoelen zitten prima maar voor langere mensen is een Ambition uitvoering beter geschikt (door sportstoelen). De stoel is goed in hoogte verstelbaar d.m.v. een handig pompje waardoor je nog aardig diep en hoog kunt zitten. Het lederen stuurwiel ligt prima in de handen en is lekker stabiel.

Leuk in deze nieuwe A3 is het standaard aanwezige “schakeladvies” in de boordcomputer van de auto. Deze geeft de huidige versnelling aan en eventueel een advies door aan te geven welke versnelling op dat moment beter is. De boordcomputer is tegenwoordig niet meer in het rood, maar een mooie donkere achtergrond met daarop het gevens in fijne witte letters.

Aan de buitenkant uiteraard de wijzigingen in de voorbumper, achterlichten, buitenspiegels, koplampen inclusief dagrijverlichting en aangepast motorkap design. Binnenin zijn de tellers aangepast, is er meer aluminium afwerking te zien op de knopjes en op andere punten in het interieur. De fraaie 17 inch “R8” lichtmetalen velgen maken deze A3 Limousine helemaal af en passen goed bij de sportiviteit van de 1.4 TFSI.

Het radio “Concert” audiosysteem inclusief subwoofer en meerdere speakers voor hoge tonen is voor de gemiddelde muziek liefhebber een must en klinkt dan ook erg goed. De speler leest MP3 cd’s en uiteraard kan er een Ipod aansluiting aan toegevoegd worden.

Ik ben zeer positief over deze Audi A3 Limousine en hij heeft mijn mening over een 1.4 in een Audi A3 (of vergelijkbaar model) compleet veranderd maar wil je echt snel zijn en rijdt geen diesel, neem dan de 1.8 TFSI of de 2.0 TFSI.

Met dank aan Niels.

Gerelateerde artikelen

Sportiviteit krijgt een nieuwe lading in de volledig elektrische Porsche Macan GTS

Met de Macan GTS voegt Porsche een nieuw topmodel toe aan zijn volledig elektrische SUV-gamma. Deze versie is duidelijk de sportiefste van de reeks, met

Lees verder »

Audi Concept C: voorbode van een nieuwe, toekomstige elektrische sportwagen

Met de Audi Concept C introduceerde Audi afgelopen maand meer dan enkel een vingeroefening voor de nieuwe designtaal van het merk. De Concept C is

Lees verder »

Kampioenen in de Porsche Carrera Cup Benelux: “Prachtig om dit met Porsche te doen”

Bij Porsche zit autosport in het DNA en ook voor veel Nederlandse coureurs is Porsche een belangrijke factor in hun racecarrière. Het autosportseizoen 2025 nadert

Lees verder »