Zoek

Efficiënte dynamiek bij Audi

audistartstop01

Audi presenteert een modulair efficiëntieplatform met daarin diverse technieken om brandstof te besparen en zo de uitstoot te verminderen. Het gaat hierbij om onder andere een start-stopsysteem en het terugwinnen van energie. Het doel is het brandstofverbruik van het hele Audi-programma in 2012 met 20 procent terug te brengen.
Audi komt met een heel palet aan brandstofbesparende maatregelen die modulair toepasbaar worden. Beginnend op de A3 1.4 TFSI en de handgeschakelde A4’s en A5’s met tweeliter motoren – en verscheiden modellen later dit jaar – komt Audi met een start-stopsysteem. Audi belooft hiermee een verbruiksreductie van ongeveer 0,2 liter per 100 km, oftewel 5 gram CO2 per kilometer.

Omzetten van bewegingsenergie naar elektrische energie tijdens decelereren maakt ook onderdeel uit van Audi’s strijd om het verbruik te drukken. Dankzij deze opgeslagen elektrische energie wordt tijdens accelereren de dynamo ontlast. In Nederland wordt deze techniek op de A5 Cabriolet al geleverd, en tegen de zomer zal het op meer modellen toegepast worden.

audistartstop02

Een ander onderdeel van het modulaire platform is een efficiëntieprogramma in de boordcomputer. Hierin worden alle verbruiksgerelateerde gegevens meegenomen en worden aanbevelingen gegeven om zuiniger te kunnen rijden, dit op basis van continue verbruiksanalyse met meeweging van de rijsituatie en –stijl. Ook wordt aangegeven wat het verbruiksaandeel is van energieslurpers als airco en stoelverwarming.

audistartstop03

Naast bovengenoemde ontwikkelingen past Audi nog een reeks van rijweerstand verminderende maatregelen toe, waaronder het verbeteren van de aerodynamica en banden met een lagere rolweerstand. Het doel van deze efficiencyslag is om het Audi-modelgamma in 2012 twintig procent zuiniger te laten zijn ten opzichte van 2007.

bron: GroenOpWeg.nl

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen