AudiBlog.nl

1.4 TSI motor overall winnaar Engine Of The Year 2009


Hier een leuk stukje over de 1.4TFSI motor die de “Engine of the Year” 2009 is geworden.
In de A3 1.4TFSI heeft hij 125PK en wordt ook door de concern genoten gebruikt. Het is een zeer fijne, krachtige en zuinige motor.

Lees  hier  nogmaals onze testrit met de A3 1.4TFSI S tronic. Of nog beter maak een proefrit bij de dealer en oordeel zelf.

Hier het persbericht;
De 1.4 TSI-motor van Volkswagen heeft de overall-overwinning voor zich opgeëist bij de uitreiking van de Engine of The Year-wards. Daarmee doorbreekt Volkswagen de hegemonie van de concurrent uit Zuid Duitsland. De overwinning is ook een bevestiging van de juistheid van de downsizing-koers die Volkswagen is ingeslagen. Dankzij Twincharger-technologie leveren de TSI-motoren met een relatief kleine cilinderinhoud hoge prestaties in combinatie met gunstige waarden voor verbruik en emissies.De Engine of The Year Awards van 2009 waren de spannendste ooit. De TSI-motor van Volkswagen kreeg in totaal 354 punten van 65 juryleden. Hij was daarmee goed voor de overall-overwinning en eerste plaatsen in de categorieën ‘Groene Motoren’ en ‘Benzinemotoren met een inhoud van 1,0-1,4 liter’. De TSI bleef met een totaalscore van 354 punten de 3.0 DI Twin Turbo-motor (de winnaar in 2007 en 2008) van BMW met vier punten voor. De overwinning van de TSI-motor van Volkswagen is ook een belangrijk signaal. Deze motor toont met zijn aansprekende prestatiecijfers en gunstige verbruik namelijk aan dat downsizing van motoren een goed alternatief kan zijn voor bijvoorbeeld hybrides en elektrisch aangedreven auto’s.

Internationale jury vol lof
De TSI-motor van Volkswagen kreeg volop lof toegezwaaid. Niet alleen uit Europa, maar ook vanuit Noord Amerika, Azië en Zuid Amerika. De internationale autojournalist Peter Robinson over de 1.4 TSI: “TSI combineert raffinement en hoge prestaties met een laag brandstofverbruik én gunstige emissiewaarden.” Ook zijn Amerikaanse collega Matt Davis was onder de indruk: “De 1.4 TSI is een topper. Hij is in alle opzichten perfect geconstrueerd.”
TSI: turbo én mechanische compressor
TSI Twincharger-technolgie staat voor een viercilinder motor die een turbo en een mechanische compressor in een compacte unit combineert. Met deze technologie worden vermogens tot 178 pk gerealiseerd. Indrukwekkender nog is het hoge specifieke vermogen (127, 1 pk/liter) en het hoge koppel van 240 Nm (vanaf slechts 1.500 tpm) waartoe TSI-motoren in staat zijn. Dit betekent ook dat TSI-motoren garant staan voor maximaal rijplezier.
De TSI-motoren zijn leverbaar in de Golf, de Jetta, de Touran, de Tiguan, de Passat en de Scirocco. Door zijn zuinige karakter is de TSI-motor in de Golf bijvoorbeeld goed voor een A-label en slechts 20% bijtelling voor zakelijke rijders. Overigens heeft ‘de consument’ de TSI-technologie al omarmd: ruim 50% van alle in Nederland afgeleverde Volkswagen-modellen beschikt over deze efficiënte hightech motoren. Naar verwachting wordt dat aandeel nog groter, want binnenkort wordt de nieuwe Polo leverbaar met de 1.2 TSI-motor met een vermogen van 77 kW/105 pk. Ook dit model zal net als alle andere Polo-modellen voor zakelijke rijders in de gunstige 20%-categorie van de fiscale bijtelling vallen.

Klasse overwinning voor tweeliter turbomotor
Naast de overwinning voor de TSI-motor, heeft Volkswagen ook een klassenoverwinning behaald in de categorie benzinemotoren van 1,8- 2,0-liter. De tweeliter turbomotor (I4) won de prijs in zijn klasse en haalde een derde prijs overall. Het was voor de vierde keer sinds 2005 dat deze tweeliter turbo van Volkswagen bij de Engine of the Year-awards in de prijzen viel. Daarmee is deze krachtbron de meest succesvolle in de historie van de prestigieuze verkiezing. Deze motor wordt gebruikt in de nieuwe Volkswagen Golf GTI en Scirocco, maar ook in diverse Audi’s. De jury loofde niet alleen het hoge vermogen van deze motor, maar de soepele loop, die onder meer te danken is aan de twee balansassen.

Bron Volkswagen.nl


Gerelateerd nieuws

2 reacties

  1. Dennis says:

    De 1.4 TSI wordt door elkaar gehaald met de 1.4 TFSI. De TSI heeft ook compressor, de TFSI enkel een turbo!

Je kunt op dit moment niet reageren.