AudiBlog.nl

Teleurstellende seizoensstart DTM voor Audi

• Mike Rockenfeller als vijfde best geklasseerde Audi-coureur
• Lekke banden bij Martin Tomczyk en Alexandre Prémat
• Mattias Ekström ondanks fout team toch in de punten
• Speciale Audi Sport-app voor iPhone

Voor titelverdediger Audi is de start van het DTM-seizoen 2010 op het circuit van Hockenheim niet zoals verwacht verlopen. Meerdere lekke banden en een strategische fout van het team kostten de overwinning. Uiteindelijk moest Audi na drie achtereenvolgende overwinningen bij de ouverture op Hockenheim ditmaal genoegen nemen met de plaatsen vijf tot en met acht.

In totaal 78.000 bezoekers waren op Hockenheim getuige van een turbulente start van het seizoen, waarbij vooral in de eerste paar ronden hard om elke positie werd gestreden. Uiteindelijk zouden de banden een belangrijke rol spelen in de uitkomst van de race. Vooral Martin Tomczyk werd hierdoor hard getroffen: de Duitser had in de eerste ronde met een spectaculaire actie de leiding genomen en voerde tot en met de tiende ronde het veld aan. Daarna klapte op het rechte stuk van start en finish de linker achterband van Tomczyks Audi A4 DTM. Daardoor viel hij ver terug en na nog een klapband haalde zijn team hem uit de race. Nadat ook bij de auto van Alexandre Prémat, die op de tweede plaats reed, de linker achterband klapte, kregen alle Audi-coureurs de aanwijzing om voorzichtig met de banden om te gaan, in het bijzonder bij het in Hockenheim gebruikelijke rijden over de zogeheten ‘kerbstones’, die de afgrenzing van de baan aangeven.

Strategische fout kost Ekström mogelijke overwinning

Ook Mattias Ekström had kansen op de overwinning; de Zweed reed direct voor de latere winnaar Gary Paffett. Omdat Ekström door zijn team echter één ronde te vroeg naar binnen werd geroepen voor zijn eerste verplichte pitstop, moest hij in de slotfase nog een keer extra de pits binnenkomen. Daardoor viel Ekström terug naar de zesde plaats. “Dat was een nare fout”, erkende Audi-sportdirecteur dr. Wolfgang Ullrich. “Maar dat laat onverlet dat we hier duidelijk zijn verslagen. De banden, die na de tweede stop van Mattias Ekströms auto kwamen, hadden het waarschijnlijk geen twee ronden meer uitgehouden. We zijn er niet in geslaagd de banden zo te laten functioneren dat ze niet stuk zouden gaan. Dat onze auto’s snel zijn, is vandaag wel gebleken.”

Sterk DTM-debuut voor Miguel Molina

De best geklasseerde Audi-rijder was daarmee Mike Rockenfeller, die bij zijn eerste optreden voor het Audi Sport Team Phoenix als vijfde werd geklasseerd. Hij werd gevolgd door Ekström, Timo Scheider en de Spaanse DTM-debutant Miguel Molina, die daarmee gelijk zijn eerste kampioenschapspunt in de DTM behaalde. De 21-jarige Molina, die uitkomt voor het Audi Sport Rookie Team Abt, presteerde daarmee duidelijk beter dan de twee andere DTM-debutanten, David Coulthard en CongFu Cheng.

Alexandre Prémat werd na zijn klapband nog als tiende geklasseerd, Katherine Legge en Markus Winkelhock bezetten respectievelijk de plaatsen 14 en 15 in de uitslag van de race. Winkelhock werd daarbij van de negende naar de 15e plaats teruggezet, omdat ook hij te vroeg binnenkwam voor de eerste verplichte pitstop en daarvoor een tijdstraf van 60 seconden opliep. Voor Oliver Jarvis was zijn eerste race voor het Audi Sport Team Abt Sportsline al in de tweede ronde ten einde: de Brit werd geraakt door een concurrent en viel uit vanwege een beschadigde ophanging van het rechter voorwiel. De volgende DTM-race vindt op 23 mei plaats in het Spaanse Valencia.

Speciale Audi Sport-app voor iPhone, iPod Touch en iPad

Fans van Audi Sport en andere geïnteresseerden kunnen het verloop van de sportactiviteiten van het merk sinds afgelopen weekeinde volgen via een speciale kostenloze toepassing voor de iPhone, de iPod Touch en de iPad: de Audi Sport-app. Nieuws, uitslagen, standen, foto’s, geluidsfragmenten en video’s bieden een compleet beeld van de sportactiviteiten van Audi in de DTM, Le Mans en de GT3-races met klantenteams. De raceauto’s Audi A4 DTM, Audi R15 TDI en Audi R8 LMS worden uitgebreid voorgesteld, terwijl een live-ticker actuele informatie over de belangrijkste races biedt. Voor journalisten is een apart gedeelte ingericht waar bijvoorbeeld ook TV-beelden kunnen worden aangevraagd. In de komende maanden wordt de app nog verder uitgebreid. De app ‘Audi Sport’ is kosteloos beschikbaar voor download in de Apple iTunes Store.

Bron: Audi Nederland


Gerelateerd nieuws

2 reacties

  1. HD says:

    “… we zijn er niet in geslaagd de banden zo te laten functioneren dat ze niet stuk zouden gaan…”
    Snap ik niet goed… Vorige jaar reden zij toch ook met dezelfde banden? Of is hun rijstijl zo aangepast dat de banden te snel overlijden? Zoiets zouden ze toch al hebben ontdekt tijdens de oefenfase? En Mercedes? Hebben toch ook dezelfde banden? En bij hen geen problemen? Of zou Audi een slecht lot hebben ontvangen?
    Vragen… vragen… vragen… Hopelijk vinden zij de antwoorden. 😉

Je kunt op dit moment niet reageren.