Audi behaalt tiende overwinning in 24 Uur Le Mans

• Lichtgewicht constructie draagt bij tot succes

• Nieuwe Audi R18 TDI maakt indruk

• Glansrijke overwinning voor Fässler/Lotterer/Tréluyer

In een van de spannendste en meest dramatische 24-uursraces in de historie van Le Mans heeft Audi met de nieuwe sportwagen R18 TDI een glansrijke overwinning behaald. Ruim 250.000 bezoekers rondom het circuit en miljoenen televisiekijkers over de hele wereld zagen hoe de Zwitser Marcel Fässler, de Duitser André Lotterer en de Fransman Benoît Treluyer mede dankzij de Audi ultra-lichtgewicht-technologie de tiende Le Mans-overwinning voor Audi.

De 79e editie van de beroemdste lange-afstandsrace ter wereld was qua spektakel nauwelijks te overtreffen. Al in de eerste acht uur van de race verloor Audi twee van de drie R18 TDI’s door ongevallen. Daarna was alle hoop gevestigd op de resterende Audi met het startnummer 2, die in de kwalificatietraining de pole-position had veroverd. Gedurende 16 uur streden Fässler, Lotterer en Treluyer zonder hulp van andere Audi’s tegen de drie fabrieks-Peugeots, die geen middel onbenut lieten om Audi van de overwinning af te houden. Dat resulteerde in een bijzonder spannende strijd.

Op zondagochtend reden de vier snelste auto’s nog steeds binnen een paar seconden aan de kop van het veld. Vanwege de verschillende strategieën wisselden verschillende auto’s elkaar aan de leiding af. Daarbij konden Fässler, Lotterer en Treluyer profiteren van de voordelen van hun Audi-sportwagen met dieselmotor, die in het eerste jaar waarin er op Le Mans met kleinere motoren werd gereden, de snelste auto in het veld was. Met een snelste rondetijd van 3.25,289 minuten was André Lotterer in de race zelfs sneller dan de beste tijd in de kwalificatie.

Indrukwekkende betrouwbaarheid

Ook de betrouwbaarheid van de nieuwe Audi R18 TDI was indrukwekkend: gedurende de hele race moest er geen enkele ongeplande pitstop gemaakt worden. Het enige kleine incident was een probleem met de tank, waardoor niet de volledige tankinhoud van 65 liter kon worden benut. Daarom moest André Lotterer in de slotfase een voorsprong opbouwen die groot genoeg was om een extra tankstop te kunnen maken. Na de laatste stop had Lotterer een voorsprong van zeven seconden, maar uiteindelijk stuurde hij de Audi met een marge van 13,420 seconden als winnaar over de eindstreep en stelde daarmee de tiende Le Mans-zege voor Audi veilig.

“Dit is een fantastische overwinning voor de Audi-ultra-lichtgewicht-technologie onder extreme omstandigheden”, zei Rupert Stadler, bestuursvoorzitter van Audi AG, die de race vanuit de pits volgde. “Nadat we vorig jaar vooral dankzij betrouwbaarheid en efficiëntie een recordoverwinning hebben behaald, hadden we dit jaar niet alleen de betrouwbaarste, maar ook de snelste auto.”

Veiligheidsvoorzieningen werken uitstekend

Allan McNish en Mike Rockenfeller konden na zware ongevallen in de eerste uren van de race ongedeerd uitstappen. McNish had in de Audi R18 TDI met startnummer 3 net voor het eind van het eerste uur de leiding overgenomen, toen hij bij ‘La Chapelle’ in botsing kwam met een GT-auto. De Audi raakte hard de vangrail en sloeg over de kop. Dankzij de sterke constructie van de uit één stuk gebouwde monocoque van de Audi hield McNish geen blessures aan de crash over. Na controle in het ziekenhuis keerde hij naar het circuit terug. Rond 23.00 uur crashte ook Mike Rockenfeller in een situatie met een GT-auto. Daarbij raakte zijn Audi R18 TDI met een snelheid van 270 km/u de vangrail. Alle passieve veiligheidsmaatregelen in de Audi functioneerden goed, zodat Rockenfeller op eigen kracht kon uitstappen. Voor de zekerheid bracht hij de nacht in het ziekenhuis door, maar op zondagochtend mocht hij alweer naar huis. “De veiligheidsvoorzieningen bij Audi hebben mij het leven gered”, aldus Rockenfeller. Het commentaar van McNish was soortgelijk: “Ik dank de constructeurs van Audi dat ze een auto ontwikkeld hebben, waar je na zo’n ongeval ongedeerd uit kunt stappen.”

Met de tiende overwinning in 13 jaar heeft Audi opnieuw een hoofdstuk toegevoegd aan het succesverhaal van het merk in Le Mans. Na de eerste overwinning van een TFSI-motor in 2011, de eerste zege met een dieselmotor in 2006 en het succes met de variabele turbinegeometrie VTG in het afgelopen jaar zegevierde Audi opnieuw met innovatieve technologie. “De Audi-ultra-technologie heeft dit weekeinde een extreem zware test doorstaan”, zei Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich na afloop van de wedstrijd. “De Audi R18 TDI was dit jaar in Le Mans een klasse apart. Vooral vanwege de twee extreem zware ongevallen was het voor ons emotioneel de zwaarste Le Mans-race tot nu toe. Dat ons team erin is geslaagd om met slechts één auto de concurrentie 16 uur lang achter zich te laten, is bijna ongelooflijk. Dit is iets wat volgens mij alleen maar in Le Mans kan gebeuren. Het nieuws dat Allan McNish en Mike Rockenfeller de ongevallen zo goed hebben doorstaan, is daarbij echter net zo belangrijk als de melding van de tiende overwinning voor Audi.”

Audi Nederland

Gerelateerde artikelen

Het Sepia effect: een voorliefde voor een bijzondere Paint to Sample kleur

De levenslange passie van verzamelaar en coureur Richard Raimist voor Porsche begon met een zeer bijzondere 911 T Targa in Sepiabruin. Achter een onopvallende garagedeur

Lees verder »

Alles over de Porsche Taycan en Cayenne Black Edition: 9 vragen én antwoorden

Met de nieuwe Black Edition modellen voor de Taycan en Cayenne zet Porsche een stijlvolle nieuwe stap. Exterieur en interieur zijn tot in detail verfijnd

Lees verder »

Binnenkijken bij Porsche Sonderwunsch: het toppunt van automobiele personalisatie

Van op maat gemaakte kleuren tot unieke ontwerpen: het Sonderwunsch programma van Porsche brengt de dromen van klanten tot leven met ongeëvenaard vakmanschap en persoonlijke

Lees verder »