Zoek

Porsche: Wielen maken de man

Op slechts drie uurtjes rijden in hartje Sauerland vindt elk jaar op Hemelvaartsdag een bijzonder auto-evenement plaats: het Fuchs Felgen Treffen. In Nederland vrijwel onbekend, dus zo nieuwsgierig als we zijn rijden we er op af.

Kleren maken de man, wielen de auto. Er is geen onderdeel aan een auto dat zo gezichtsbepalend is als het wiel. Meer dan ooit geldt: ‘size matters’, dus hoe groter het wiel en hoe lager de wang van de band, hoe beter het is. Voor het uiterlijk dan. Auto-ontwerpers faciliteren deze trend door de wielkasten almaar groter te tekenen, waardoor zelfs onder een middenklasse-auto al 20-inch wielen passen.

Fuchs velg
Otto Fuchs is één van de vele wielenfabrikanten die wereldwijd actief is. Het merk uit Meinerzhagen is vooral bekend van de Porsche Fuchs velg, die in 1965 werd gepresenteerd onder de toen nog piepjonge 911. Dat wiel maakte niet alleen vanwege zijn specifieke vorm direct furore, maar vooral door zijn tot dan toe ongekend lage gewicht.

Met 10.000 werknemers verspreid over een aantal landen is Fuchs veel meer dan alleen maar een wielenfabrikant. Sterker nog, slechts twee procent van de jaaromzet komt op het conto van de wielen, maar voor het imago zijn ze onontbeerlijk.

Aluminiumlegeringen lenen zich voor talloze doeleinden, van wielophangingsdelen tot frames voor vliegtuigstoelen tot rompdelen en structuren. En laat Fuchs daar nu net in gespecialiseerd zijn. Otto Fuchs GmbH bestaat namelijk al 107 jaar. Het maakt ‘pas’ 52 jaar wielen.

Het grote onderscheid met de andere wielenmerken is dat Fuchsen gesmeed zijn in plaats van gegoten. Dat maakt het fabriceren veel bewerkelijker en dus duurder dan gieten. Voordeel is dat ze kwalitatief duurzamer zijn en niet kunnen breken bij een aanrijding. Maar het grootste voordeel schuilt in het gewicht. Dat is tientallen procenten lager. De wegligging profiteert dus van het lagere onafgeveerde gewicht.

Ontstaan Fuchs Felgen Treffen
Het Fuchs Felgen Treffen ontstond in 2010 toen Otto Fuchs GmbH haar 100-jarig bestaan vierde. Om het merk meer bekendheid te geven, organiseerde het een lokaal evenement voor auto’s met Fuchs velgen het op een vliegveld op een steenworp afstand van het hoofdkwartier.

“Het Treffen kwam niet uit de lucht vallen”, vertelt CEO Dr. Hinrich Mählman. “Eerst werden wij en de gehele industrie in 2008 hard getroffen door de crisis. Iedereen herinnert zich wat dat teweegbracht en de business is daarna voorgoed veranderd. Voor de Fuchs Felgen afdeling – ook al draagt die maar voor twee procent bij aan ons totaalresultaat – betekende de crisis dat de automerken goedkopere wielen gingen bestellen. Dus lieten ze ons eerder links liggen. Vergeet niet dat onze gesmede wielen tot wel twee keer duurder kunnen zijn dan gegoten wielen van andere merken. En laat ik duidelijk zijn: we fabriceren tot op de dag van vandaag uitsluitend gesmede wielen.”

Dr. Velten, chef automotive, vult aan: “De crisis bracht ons ook op ideeën. We moesten creatief zijn en het merk Fuchs onder de aandacht brengen van zijn eindgebruiker, de klant die de auto koopt. Hij heeft er zeker vandaag de dag geen benul van welk merk wiel eronder zijn auto is geschroefd. Daar willen we hem met het Fuchs Felgen Treffen stukje voor stukje bewust van maken. En zo ontstond het idee voor een eigen meeting. Eerst hadden we een kleine stand op de Oldtimer Grand Prix. Dat opende onze ogen. We waren verrast door de belangstelling voor ons product. Ofwel: hier zat muziek in. Het volgende jaar organiseerden we zelf op dit vliegveld voor het eerst een kleinschalig evenement onder de noemer Fuchs Felgen Treffen. Daar kwamen direct al honderden auto’s – voornamelijk Porsches – met hun bezitters op af en dat mixte direct met de vele medewerkers die ook waren uitgenodigd.”

Ruim 1000 auto’s
Nu, zeven jaar verder, groeide het FFT uit van een lokaal evenement waar vrijwel uitsluitend Porsches en hun eigenaren uit de buurt op af kwamen tot een ‘cars en coffee’-achtig event dat zo’n 3.500 man en circa 1000 auto’s op de been brengt.

Dr Mählmann: “We merken dat ons merk er sterker van wordt. Ook onze andere producten die minder sexy zijn dan de wielen komen dankzij het FFT onder de aandacht. Tegenwoordig proberen we het accent van een zuiver Porsche treffen te verleggen naar een algemener auto-event. En zo te zien lukt dat aardig.”

En aan de kentekens valt inderdaad af te lezen dat de bezoekers vanuit een grotere omtrek op het FFT toestromen dan ooit tevoren. We zien inmiddels een enkel Deens, Noors, Zweeds en Belgisch kenteken. En verhip: ook een Nederlandse 944 maakt zijn opwachting. Kortom, een sympathieke bijeenkomst van autoliefhebbers van allerlei pluimage.

De volgende editie vindt plaats op Hemelvaartsdag 2018. Iets om in de agenda te zetten.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen