AudiBlog.nl

Audi maakt jaarcijfers bekend en zet in op herstart

  • Uitdagend 2018 inspireert Audi tot een versnelde herstart
  • CEO Bram Schot: “Audi wordt weer efficiënt, flexibel en stressbestendig”
  • Speerpunten Audi Transformation Plan: kostenbesparing en omzetverhoging
  • 2019 overgangsjaar voor Audi: elektrificering én grote uitdagingen

Met een sterk veranderende auto-industrie als achtergrond maakt Audi zich op voor een herstart. Daarmee trekt Audi zijn conclusies uit een complex jaar 2018, dat vooral werd beheerst door de overgang naar de WLTP-testcyclus. Over geheel 2018 kwam het bedrijfsresultaat vóór speciale voorzieningen uit op € 4,7 miljard. De corresponderende winstmarge bedroeg 7,9 procent. Dit jaar staat vooral in het teken van Audi’s elektrificatie-offensief.

Bram Schot, CEO van Audi AG: “Onder moeilijke omstandigheden hebben de werknemers van Audi de juiste instelling getoond. Daarmee hebben we in 2018 het best mogelijke resultaat weten te behalen. Met dezelfde spirit gaan we nu aan de slag met de herstart van Audi.”

WLTP beïnvloedt aantal afleveringen

In 2018 leverde Audi in totaal 1.812.485 nieuwe auto’s af, 3,5 procent minder dan in 2017. Vooral in Europa was de invloed van de invoering van de WLTP-cyclus een belangrijke factor. De omzet van ruim € 59 miljard was vrijwel gelijk aan die van 2017. Positieve factoren daarbij waren de komst van de Audi Q8 en het succes van de Lamborghini Urus.

Dubbele transformatie

Het Audi Transformation Plan staat vooral voor de combinatie van kostenbesparingen en omzetverhoging. Audi presenteert zijn strategische herpositionering op 23 mei aanstaande. CEO Bram Schot daarover: “We zetten hier extra vaart achter omdat we voor een dubbele transformatie staan. Het doel is om van Audi weer een efficiënte, flexibele en stressbestendige organisatie te maken. Bovendien willen we nog meer klant-georiënteerd gaan werken en de productiviteit moet verder omhoog. Het modellenportfolio wordt sterk vernieuwd en daarbij gaan we meer dan ooit focussen op synergievoordelen. Als het gaat om e-mobility maken we gebruik van het samen met Porsche ontwikkelde PPE-platform en van het MEB-platform van Volkswagen. Dat is belangrijk, want klanten schakelen sneller en op grotere schaal dan verwacht over op elektrisch rijden. Zo is de Audi e-tron zeer enthousiast ontvangen en de eerste reacties op de Audi Q4 e-tron concept, die in Genève werd onthuld, zijn eveneens zeer positief. Op basis van dit alles hebben we onze E-roadmap nu al uitgebreid: in 2025 bieden we zo’n dertig elektrische modellen aan.”

Noviteiten 2019

Alleen al in 2019 presenteert Audi in totaal twintig nieuwe of vernieuwde modellen. Het sportieve imago wordt verder aangescherpt met nieuwe S- en RS-modellen. En er komen meer elektrisch aangedreven Audi’s: de e-tron Sportback en de Q2 L e-tron, die speciaal voor China is ontwikkeld. Ook verschijnen er dit jaar zes plug-in hybride-modellen. Eind 2020 heeft Audi, verdeeld over alle segmenten, in totaal twaalf geëlektrificeerde modellen in het gamma.

Uitdagingen 2019

2019 zal voor Audi AG ook in het teken staan van hoge aanloopkosten voor e-mobility en andere toekomstgerichte thema’s. De WLTP-cyclus vormt dit jaar eveneens nog een uitdaging. Momenteel worden bestaande gaten in het gamma weer opgevuld – een belangrijke voorwaarde voor een positieve verkoopontwikkeling. Tegelijkertijd werkt Audi intensief aan de voorbereiding van de volgende WLTP-fase, die op 1 september 2019 in gaat en waarbij de eisen nog strenger worden. Voor een soepele overgang worden extra faciliteiten en mankracht ingezet.

http://<script


Gerelateerd nieuws