Audi A1 sterft uit

Audi zal in 2033 zo goed als geen verbrandingsmotor meer maken. Dit heeft gevolgen voor de populaire Audi A1, die geen opvolger meer zal krijgen. In 2026 wordt het laatste Audi model met verbrandingsmotor geleverd. Alle nieuwe modellen die na 2026 op de markt komen, zullen voorzien zijn van een elektromotor.

Geen elektrische A1

Na 2026 zullen bestaande modellen met een verbrandingsmotor nog worden verkocht, maar deze worden wel gefaseerd uit de productie gehaald. De laatste verbrandingsmotoren zouden rond 2033 van de band moeten rollen. In 2050 is Audi van plan om compleet klimaatneutraal te werk te gaan. Om deze mooie doelen te kunnen behalen, kiest Audi ervoor om haar aanbod hier op aan te passen. Dit heeft als gevolg dat de Audi A1 geschrapt wordt. De A1 is momenteel een van de populairste modellen, maar gaat de overgang niet meemaken. Tegenwoordig is bij meer merken te zien dat de productie van kleine auto’s zijn glans verloren heeft. Er valt simpelweg te weinig geld op te verdienen, terwijl de vraag wel hoog is. Voor Audi is het de bedoeling dat het merk nog meer richting premium gaat.

Maatje groter

Met name in Europa is de compacte stadsauto zeer populair. De wegenbelasting voor een dergelijk model is laag en door autoverzekering vergelijken kunnen de maandelijkse kosten voor het autorijden nog verder gedrukt worden. Het is bij meer fabrikanten de vraag of ze deze doelgroep nog kunnen bedienen. Tegenwoordig is het namelijk steeds lastiger om op dit segment een goede winst te maken. In 2020 was de Audi A1 de nummer twee in de Europese verkooplijsten van compacte premiummodellen. De Duitse autofabrikant verkocht 57.850 exemplaren. Op de eerste plaats stond MINI met 110.350 exemplaren. In het goedkopere segment kunnen Volkswagen, Seat en ŠKODA wel een auto aanbieden, maar voor Audi is het niet rendabel te krijgen. De opvolgers van de A3, A4 en A6 zullen allemaal elektrisch zijn. Bij Volkswagen krijgen de huidige modellen met verbrandingsmotor eerst nog een facelift. De opvolgers zullen ook elektrisch zijn. Ondanks de belofte van Audi dat het merk in 2033 gaat stoppen met de verbrandingsmotor, is er al direct een uitzondering bekend. Voor de Chinese markt worden nog wel Audi’s met een benzinemotor geproduceerd.

Elektrische occasions

Het aantal verkochte elektrische auto’s stijgt jaarlijks sterk. Het gaat in dit geval om nieuwe modellen, want er is tot nu toe een zeer kleine vraag naar elektrische occasions. Dit komt voornamelijk doordat de oudere modellen een zeer beperkte actieradius hebben en snelladen nog niet ondersteunen. Particulieren kunnen 2000 euro subsidie krijgen voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto. Deze subsidiepot is voor dit jaar wel leeggeraakt.

Gerelateerde artikelen

718 Cayman GT4 RS met Manthey Kit: de speciale details van een unieke Nederlandse Porsche

Alles wat Porsche aan sportiviteit en exclusiviteit in huis heeft, komt samen in de speciaal voor Nederland gebouwde 718 Cayman GT4 RS met Manthey Kit.

Lees verder »

Porsche E-Performance: met de ‘E’ van Emotie

Van een innovatieve haarspeldstator tot een slimme tweeversnellingsbak op de achteras: Porsche perfectioneert elk detail van het elektrische aandrijfsysteem om maximale efficiency en rijdynamiek te

Lees verder »

Nieuwe Porsche Cayenne getest onder extreme omstandigheden: virtueel en in de praktijk

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Cayenne vertrouwt Porsche meer dan ooit op digitaal testen. Maar de menselijke factor is nog steeds onmisbaar: tijdens de laatste proefritten

Lees verder »