Porsche feliciteert Volkswagen met jarige bus

Porsche Nederland feliciteert Volkswagen Bedrijfswagens met de 75ste verjaardag van de Volkswagen-bus. Dit jaar is het precies driekwart eeuw geleden dat Ben Pon Sr. de contouren schetste van wat later de Volkswagen-bus werd. Wat ooit startte met de iconische T1, is 75 jaar en zes generaties later uitgegroeid tot een zeer succesvolle reeks Bulli’s waarvan er wereldwijd zo’n 13 miljoen exemplaren zijn verkocht. Daaronder een stuk of elf exemplaren van de B32, über-Transporters die door Porsche zijn gebouwd.  

Vanbuiten is de B32 een doodgewone Volkswagen T3 Transporter waarvan er tussen 1979 en 1992 miljoenen van de band liepen; slechts de Fuchs velgen zijn opvallend anders. Onderhuids is het een heel ander verhaal. Als je de Bulli start en de motor stationair laat draaien, is de heerlijke sound van de luchtgekoelde zescilinder boxermotor te horen die mensen over de hele wereld in vervoering brengt. Het is een 911, constateren je hersenen. Maar dan een die in de weinig sexy verpakking – sorry, Volkswagen – van een VW-bus is gelepeld.  

Porsche gooide (ook) begin jaren tachtig hoge ogen bij rally’s en races. Uiteraard had de sportwagenfabrikant daar assistentievoertuigen voor nodig. De T3 Synchro leek het uitgelezen voertuig, maar deze bus kende wat Porsche betreft een nadeel: zijn snelheid. Voor de fameuze rally Parijs-Dakar waar Porsche aan wilde meedoen besloot ontwikkelingschef Helmut Bott een servicewagen te ontwikkelen die betrouwbaar was zoals elke Volkswagen Transporter én goed kon meekomen. Het project B32 was geboren.

Power

De servicewagens die de 911 SC’s in 1984 en de 959’s vanaf 1985 zouden volgen, moesten een duidelijker Porsche signatuur krijgen inclusief de power die onlosmakelijk bij een Porsche hoort. In de herfst van 1981 bouwde Porsche in Zuffenhausen een eerste prototype met de motor van de 3,0-liter 911 SC met 204 pk. Binnen twee jaar had de bus al 58.000 probleemloze kilometers afgelegd, waaronder drie zware begeleidingstrips naar Algerije. Daarna volgde nog een tweede prototype, die nu was voorzien van de 3,2-liter 911 Carrera motor met 231 pk en 285 Nm. Die moest volgens de fabrieksopgave in acht seconden naar 100 km/h accelereren (911: 5,7 sec); z’n top lag op 208 km/h (911: 242 km/h). Het vermogen werd op de achterwielen overgebracht via een 915 versnellingsbak en de remmen stamden van de 944 S. Aan de buitenkant werden extra luchtroosters geplaatst om het luchtgekoelde blok beter te laten ademen. 

Ook de tweede B32 had een relatief zwaar leven als servicewagen, maar alle mishandelingen doorstond de auto fluitend. Naar verluidt leende Ferry Porsche een van de bussen voor een ritje. Hij was dermate enthousiast, dat hij er voor zichzelf onmiddellijk een bestelde. Maar ook klanten kregen lucht van de über-Transporter. Porsche startte eind 1983 met de bouw van een aantal auto’s. De busjes met een officieel Porsche-chassisnummer kostten in Duitsland maar liefst 177.000 DM; een 911 stond bij onze oosterburen in 1984 voor 66.950 DM in de prijslijst… 

Rijdend statement

De cijferaars in Zuffenhausen vermoedden dat een luxueuze zescilinder bus met een meer dan pittige prijs en een gemiddeld verbruik van 1:4 maar moeilijk was te verkopen. Porsche besloot daarom om het hele project te annuleren. Hoeveel exemplaren er daadwerkelijk zijn gebouwd, kan zelfs in het Porsche-archief niet worden herleid. Semi-officieel wordt gesproken van negen ‘serie-auto’s’ en de twee gememoreerde prototypes, waarvan er een in handen is van een Nederlandse verzamelaar. Het buitenechtelijke kind van Volkswagen en Porsche is daarmee hoe dan ook een van de meest exclusieve straatauto’s die Porsche ooit bouwde. 

Een verzameling van de 75 mooiste Volkswagen-bussen van Nederland rijdt op 1 juni de Bus tot Buzz Tour. Die dag wordt ook de Mooiste Bus van Nederland gekozen. Uiteraard is de Porsche B32 van de partij; het zal waarschijnlijk niet de allermooiste bus zijn die meerijdt, maar zeker een van de coolste uit de jaren tachtig. Het is een rijdend statement: een auto die de sterke band tussen de iconische merken Volkswagen en Porsche symboliseert

Gerelateerde artikelen