Pilotfabriek eFuels van Porsche in Chili officieel geopend

Porsche is samen met internationale partners, waaronder het Chileense Highly Innovative Fuels (HIF), begonnen met de industriële productie van synthetische brandstoffen. De ‘Haru Oni’ pilotfabriek in Punta Arenas (Chili) is vandaag officieel geopend, in aanwezigheid van de Chileense minister van Energie, Diego Pardow. Om de opening te vieren tankten de leden van de Raad van Bestuur van Porsche – Barbara Frenkel en Michael Steiner – een Porsche 911 met de eerste synthetische brandstof die in deze fabriek werd geproduceerd. eFuels zijn gemaakt van water en kooldioxide met behulp van windenergie, waarmee ze een bijna CO2-neutrale werking van benzinemotoren mogelijk maken.

Porsche werkt hard aan het bereiken van een CO2-neutrale balans in de hele waardeketen tegen 2030. Niet alleen elektrificatie speelt hierbij een grote rol, maar ook initiatieven waarmee auto’s met een verbrandingsmotor een significant lagere impact maken op het milieu. Met deze pilotfabriek voor de productie van eFuels speelt Porsche een leidende rol in een belangrijke ontwikkeling. Het potentieel van eFuels is enorm, gezien het wereldwijd meer dan 1,3 miljard voertuigen tellende wagenpark met verbrandingsmotoren. Veel van deze auto’s – en andere voertuigen – blijven de komende decennia rondrijden en eFuels zijn interessante, bijna CO2-neutrale alternatieven. 

550 miljoen liter eFuel per jaar

In de pilotfase is een eFuel-productie van circa 130.000 liter per jaar gepland. In eerste instantie zal de brandstof worden gebruikt in de Porsche Mobil 1 Supercup en in de Porsche Experience Centers. Na de pilotfase kan de productie in Chili tegen het midden van het decennium worden opgeschaald naar zo’n 55 miljoen liter per jaar. Ongeveer twee jaar later kan de capaciteit naar verwachting zo’n 550 miljoen liter bedragen.

Het zuiden van Chili biedt ideale omstandigheden voor de productie van eFuels, waar de wind gemiddeld 270 dagen per jaar waait en de windturbines op volle capaciteit kunnen draaien. Omdat Punta Arenas dicht bij de Straat van Magellan ligt, kunnen de synthetische eFuels vanuit de nabijgelegen haven van Cabo Negro over de hele wereld worden vervoerd en via de bestaande infrastructuur worden gedistribueerd.

Porsche heeft al meer dan 100 miljoen dollar geïnvesteerd in de ontwikkeling en productie van eFuels. Zo investeerde de sportwagenfabrikant in april 2022 75 miljoen dollar in HIF Global LLC. Dit bedrijf plant, bouwt en exploiteert eFuel-fabrieken in Chili, de VS en Australië.

Bron: Porsche

Gerelateerde artikelen

ABT Audi SQ5

Een mooie upgrade voor je nieuwe Audi Q5 (SQ5) van ABT. Helaas is de SQ5 niet in het assortiment in Nederland. Maar deze mooie Q5,

Lees verder »

Audi vernieuwt myAudi app met digitale AI-assistent en nieuw design

Audi versterkt zijn digitale ecosysteem en lanceert een vernieuwde, nog geavanceerdere versie van de myAudi app. Voorzien van een nieuw, modern design maakt de app

Lees verder »

Digitale verlichting debuteert in de nieuwe Audi Q3

Audi is al decennialang een pionier op het gebied van verlichtingstechnologie. Recente innovaties van Audi op dit gebied zijn onder meer de toepassing van OLED-technologie

Lees verder »