Audi rijden; hoe hou je de kosten binnen de perken?

De aanschaf van zowel gebruikte als nieuwe auto’s is in de afgelopen jaren flink toegenomen. De gemiddelde prijs die voor een nieuwe auto werd neergeteld is sinds 2018 met een ruime 37% gestegen en ook occasions zijn flink aan de prijs. Hoewel de prijsstijging van deze tweedehands auto’s enigszins lijkt te stabiliseren door een toename aan aanbod, geldt dat de prijzen nog steeds een stuk hoger liggen dan in de voorgaande jaren.

Hoe zit dat met Audi?

Ook Audi is meegegaan in deze prijsstijging. Niet zo vreemd, want inflatie raakt ons allemaal. Daarnaast liggen de verhoogde veiligheidseisen ten grondslag aan de verhoogde prijzen, het wereldwijde chiptekort en de hogere materiaalprijzen spelen ook een rol.

De prijsverhoging bij Audi raakt voornamelijk de elektrische SUV’s zoals de Q4 e-tron en de Q4 Sportback e-tron. Met een prijsstijging van zo’n 10% ben je voor sommige uitvoeringen wel €5000,- meer kwijt dan voorheen.

Aanschaf is één, het onderhoud volgt

Ook in onderhoud is Audi niet de goedkoopste. Een Amerikaanse top 5 geeft aan dat BMW het duurste luxe-merk is in onderhoud. In de eerste 10 jaar kost een BMW bijna €18.000,- aan onderhoud, dit is met een gemiddeld aantal kilometers en een standaard onderhoudsprogramma. Audi staat op de vijfde plek in deze top, na Mercedes, Cadillac en Volvo.

De maandelijkse lasten

De maandelijkse lasten van je Audi kan je ook niet over het hoofd zien. En ze vallen niet mee. Een autoverzekering voor jouw Audi kost je gemiddeld zo’n €3500,- per jaar, dit is een ruime €1000,- meer dan je voor een Toyota of Honda zou betalen. En dit is als je een bestuurder bent met een aantal jaar ervaring op zak.

Jonge bestuurders komen nog veel hoger uit. Toch zijn er ook andere kanten. In het high-end segment zijn merken als Lexus, Mercedes en BMW in de verzekering nog een stukje prijziger. Hierdoor is het exact vergelijken van autoverzekeringen een verstandige keuze.

Kommer en kwel

Het is gelukkig lang niet allemaal kommer en kwel. Je rijplezier staat voorop en dit zit goed. Ook zijn de toekomstplannen van Audi onderscheidend en heeft het merk een duurzame strategie. Door vanaf 2026 enkel volledig elektrische auto’s te verkopen, zijn ze een koploper op dit gebied. De Europese Unie heeft het verbod op de verkoop van brandstof gedreven op 2035 gezet, Audi loopt hiermee dus 8 jaar voor op de Europese plannen.

De productie van verbrandingsmotoren stopt per 2033 en alle energie gaat naar het verder ontwikkelen en optimaliseren van de elektrisch aangedreven modellen. Audi neemt hierbij kwaliteit design als kernpunten, het nieuwe ecosysteem voor elektrisch en autonoom rijden speelt hierbij een belangrijke rol. En wie weet, doet dit plan ook iets met de onderhouds- en verzekeringslasten.

Gerelateerde artikelen

Visit Qatar welcomed by the future Audi F1 Team as a new principal partner

The future Audi F1 Team has announced that Visit Qatar will become a principal partner upon the team’s entry into the FIA Formula 1 World

Lees verder »

Updates for five Audi model series: more emotion, comfort, and features in store

Audi models based on the Premium Platform Electric (PPE) and Premium Platform Combustion (PPC) will receive a comprehensive hardware and software update at the start

Lees verder »

50 years of the Audi five-cylinder

Audi will celebrate a very special anniversary in 2026: 50 years of the five-cylinder engine. The brand with the four rings first introduced this engine

Lees verder »