Zoek

Auto van de zaak anno 2024; wel of niet doen? 

Eind jaren ’90 en zeker de jaren erna werd de ‘auto van de zaak’ steeds normaler. Mede door fiscale voordelen en het veranderen van de arbeidsmarkt zorgde ervoor dat mensen steeds vaker een bolide reden die deels door de baas werd betaald. Hierbij is het wel goed om te vermelden dat het niet hélemaal betaald werd. Werknemers zagen echter deze kosten vaak niet terug op de bankrekening en daardoor voelde het soms wel zo. Vandaag de dag is de arbeidsmarkt behoorlijk aan het veranderen. Thuis- en hybride werken wordt steeds normaler en daarbij ontstaan dan weer andere bij-effecten die er niet los van kunnen worden gezien. Het al dan niet hebben hebben en/of het verschaffen van een auto van de zaak is hier een voorbeeld van. Of dit wel of geen goed idee is? Hier de afwegingen op een rij.  

Aard van het werk 

Wanneer de werknemer echt een kantoorbaan heeft waarbij de auto als vervoersmiddel wordt gebruikt, dan lijkt de auto van de zaak niet meer altijd een logische keuze. Maar wanneer het bijvoorbeeld om een bezorger, klusjesman, leverancier of accountmanager gaat die heel veel kilometers op de weg maakt dan is het een andere situatie. Vaak wordt er dan tegenwoordig voor een andere situatie gekozen en koopt de werkgever zelf auto’s. Deze laten ze vervolgens ook als bedrijfswagen verzekeren en vallen helemaal onder de verantwoordelijkheid van de werkgever. Soms mogen werknemers deze dan wel gebruiken in privé omstandigheden, maar de verzekering en andere zaken zijn voor rekening van de werkgever. Het is goed om in deze situatie wel afspraken te maken over de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid, iets wat niet los kan worden gezien van een afgesloten verzekering.  

Lease auto 

Met bovenstaande wordt dus wel een auto aan de werknemer verschaft, maar dit is omdat deze onmisbaar is bij het uitvoeren van zijn of haar werkzaamheden. Hiermee behoort het wagenpark tot verantwoordelijkheid van de werkgever. In de andere situaties gaat het om een leasecontract en is het meer een service van de werkgever aan de werknemer om dit aan te bieden aan zijn of haar personeel. Het verschilt per situatie, maar met de veranderende arbeidsmarkt lijkt dit aan populariteit te verliezen. Hoe dit komt? Onder andere doordat er veel thuisgewerkt wordt. Veel gezinnen hebben niet meer twee auto’s nodig. Ook is het in het kader van duurzaamheid is het soms een betere keuze om te gaan voor een treinabonnement. Daarentegen is de elektrische auto juist weer een heel goed idee, zeker in de vorm van een leaseauto. Vaak levert dit belastingtechnisch mooie voordelen op, en zijn er mogelijkheden tot laden bij de werkgever op het bedrijfsterrein.  

Kortom, een auto van de zaak is nog niet verdwenen. De hoognodige bedrijfsauto’s die ook privé gebruikt mogen worden zullen nooit verdwijnen. De auto’s van de zaak zullen wellicht iets minder worden, maar wel in zo’n mate dat de hybride en elektrische auto’s weer zullen toenemen. Het zal maatwerk blijven, maar in 2024 en de jaren erna is het zeker nog geen uitgemaakte zaak.  

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen