1.111 kilometer in één dag: prestaties Porsche Taycan op de proef gesteld

Elektrische auto’s hebben een te klein bereik en opladen is niet echt praktisch. Als het gaat om elektromobiliteit, zijn dit twee van de belangrijkste zorgen die herhaaldelijk worden geuit. Om deze zorgen weg te nemen, creëerde Porsche de Taycan 1.111-km Challenge.

De opdracht voor de aanwezige (internationale) media was eenvoudig: bezoek alle vier de Porsche Charging Lounges in één dag. Als je lijnen trekt tussen alle vier de oplaadpunten op de kaart, verschijnt met een beetje verbeelding de omtrek van de Nürburgring Nordschleife. En wanneer de optimale route gereden wordt bedraagt de afstand precies 1.111 kilometer. Opladen bij niet Porsche locaties was tijdens de rit verboden. 

Eerste stint: Koblach – Bingen am Rheim

Wie naar de Porsche Charging Lounges reed, hoe snel en in welke volgorde, was aan de journalisten. Koblach was het start- en eindpunt. Het eerste traject naar Bingen draaide om efficiëntie. Het tweede deel terug naar Koblach draaide om het vinden van de juiste oplaadstrategie. Het evenement begon vroeg op de dag om 06:30 uur. Meer dan 1.000 km rijden in één dag is een uitdaging, ongeacht het type aandrijflijn, dus elk van de zes Taycan modellen die deelnamen had een team van twee bestuurders. De gebruikte auto’s waren de Sport Sedan, Sport Turismo en Cross Turismo in 4S-, Turbo- of Turbo S-uitvoering. Alle auto’s hadden een bereik dat volgens de WLTP bijna de 600 km bereikte. Zodra alle zes auto’s volledig waren opgeladen in Koblach, gingen ze tegelijkertijd op weg. 

De eerste uitdaging: 450 kilometer naar Bingen via de snelweg, zonder opladen. Lage temperaturen, regen en files maakten het uitdagend. Iedereen wilde zo snel mogelijk gaan, binnen de grenzen van wat is toegestaan, en de 97 kilowattuur die ze tot hun beschikking hadden volledig benutten. Een gemiddeld verbruik van 21,5 kWh/100 km of minder zou voldoende moeten zijn om de eerste stop te bereiken. Net als bij de locatie in Koblach beschikt de Porsche Charging Lounge in Bingen over zes 400 kW Alpitronic laders, een lounge met toiletten, een koffieautomaat en een snackautomaat. Wanneer zes Taycan modellen gelijktijdig opladen, met meer dan 300 kW, stroomt er in totaal bijna twee megawatt door de stroomleidingen. Dit is waar het oplaadrecord van het evenement met een piekvermogen van 321 kW werd gevestigd. 

302649_6000x4000

Tweede stint: Bingen am Rheim – Würzburg

Volgende stop: Würzburg. 190 kilometer verderop. De vraag voor de deelnemers was: hoeveel moest de accu worden opgeladen? Is het beter om meer dan nodig op te laden voor het geval de snelweg leeg is of is het beter om zo snel mogelijk weer op weg te gaan? De teams kozen voor verschillende strategieën, waardoor de accustatus bij vertrek varieerde van 55 tot 92 procent. Bij lange afstanden waarvoor een goede infrastructuur beschikbaar is, resulteert opladen tot een SoC (State of Charge) groter dan 80 procent zelden in een eerdere aankomsttijd, aangezien de laadsnelheid afneemt wanneer de accu bijna vol is. Een extra uitdaging: anders dan in Koblach en Bingen waren er slechts vier laadstations in Würzburg en Ingolstadt. Het netwerk van Porsche Charging Lounges wordt continu uitgebreid bij verkeersknooppunten nabij snelwegen. In totaal zijn er 15 locaties gepland voor Duitsland, samen met 25 Charging Lounges in heel Europa. De volgende twee zullen worden geopend in Noord-Duitsland en Zwitserland.

302655_6000x4000

Derde stint: Würzburg – Ingolstadt

Vier teams arriveerden in Würzburg met een resterende SoC van twee procent. De meeste teams laadden vervolgens hun accu in slechts een kwartier tijd weer op tot bijna 70 procent. De volgende bestemming was precies 200 km verderop: Ingolstadt. Daar laadden de meeste auto’s weer op tot ongeveer 80 procent, opnieuw in slechts 20 minuten. Het was toen tijd voor de laatste inspanning, het laatste traject was bijna 300 km lang. Tijd voor een laatste snack, nog een koffie en een bestuurderswissel. 

Vierde stint: Ingolstadt – Koblach

Aan het einde van de Taycan 1.111-km Challenge hadden de zes Taycan modellen in drie dagen in totaal 20.000 km afgelegd met elektrische aandrijving. Het snelste paar deed er precies 11 uur over, inclusief een 80 procent oplaadbeurt bij de laatste Charging Lounge. Hun Taycan 4S Cross Turismo verbruikte gemiddeld 25 kWh/100 km, met een gemiddelde snelheid van meer dan 100 km/u. Omdat een kilowattuur bij alle Porschelocaties slechts 39 cent kost, dankzij de drie jaar gratis toegang tot de lage laadtarieven van de Porsche Charging Service die beschikbaar is voor Taycan klanten, waren de totale kosten van de Taycan 1.111-km Challenge slechts 125 euro. Dat was nadat de Taycan weer volledig was opgeladen tot 100 procent, net zoals ’s ochtends het geval was. In totaal verbruikte de Taycan 320 kWh tijdens de hele rit. De benzine voor een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor zou op deze reis minstens twee keer zoveel hebben gekost.

302656_6000x4000

Porsche Taycan wint P3 Charing Index

Porsche heeft de P3 Charging Index 2024 gewonnen met de nieuwe Taycan, die in februari wereldwijd werd gepresenteerd. In vergelijking met de eerste generatie uit 2020 profiteert het nieuwe model van een verhoging van de laadsnelheid met 50 kW en een aanzienlijk verlengde snellaadperiode. De Taycan bereikt een pieklaadvermogen van 325 kW, hoger dan bij elke andere auto, en behoudt zijn hoogste plateau van meer dan 300 kW tot hij ten minste 60 procent accucapaciteit (SoC) bereikt. Dit is ook terug te zien in het gemiddelde laadvermogen tussen 10 procent en 80 procent SoC, dat 282 kW bedraagt, wat een goede balans biedt tussen maximaal en gemiddeld laadvermogen. Dit laatste is het hoogste cijfer voor elke auto, waardoor de Porsche Taycan de duidelijke leider is op het gebied van laadprestaties. De nieuwe Performance Battery Plus kan worden opgeladen van 10-80 procent SoC in 18 minuten.

Meer informatie over de P3 Charging Index is te vinden op de website van de P3 Group: https://www.p3-group.com/en/p3-updates/p3-charging-index-2024/

Bron: Porsche

Gerelateerde artikelen

Eén miljoenste Porsche Macan uit Leipzig rolt van de band

De Porsche fabriek in Leipzig heeft deze week zijn één miljoenste Macan geproduceerd. Sinds 2013 rolt de Porsche Macan in Leipzig van de productielijn en

Lees verder »

Audi Charge & Drive: speeddaten met de nieuwste Audi modellen tijdens het snelladen

Audi lanceert met ‘Audi Charge & Drive’ deze week de ultieme wachtverzachter voor automobilisten die hun auto laden bij diverse vestigingen van Fastned. In plaats

Lees verder »

Nieuwe Porsche Taycan en Cayenne Black Edition: sportief, stijlvol en extra hoogwaardig in uitrusting

Porsche introduceert stijlvolle nieuwe Black Edition uitvoeringen voor de Taycan en Cayenne. Deze speciale modellen hebben niet alleen een exclusief uiterlijk en interieur met fraaie

Lees verder »