Negen races op rij: de logistiek achter het succes van internationale Porsche merkencups

Met raceprogramma’s in onder andere de Porsche Mobil 1 Supercup, de Porsche Sixt Carrera Cup Deutschland en de Porsche Carrera Cup Benelux is Team GP Elite uit het Noord-Hollandse De Rijp vrijwel ieder weekeinde ergens op een circuit in Europa te vinden, soms zelfs op meerdere locaties tegelijk. Dat vergt een zeer zorgvuldige planning. Het succes op de baan is mede het resultaat van een doordachte logistiek.

Wie wel eens als bezoeker door het rennerskwartier van de Porsche merkencups op een circuit loopt, kent de aanblik van de strak naast elkaar geparkeerde truck-trailercombinaties van de raceteams met daaraan vast de tenten die dienen als tijdelijk onderkomen voor de teams op het circuit. Hier staan doorgaans de raceauto’s opgesteld als ze niet op de baan zijn en hier wordt er gewerkt aan de afstelling, het onderhoud en soms ook de reparatie van de auto’s.

Van onschatbare waarde

“Als de coureurs arriveren, hebben diverse teamleden er al veel werk opzitten: het rijden van de transporters met de raceauto’s en het materiaal en het opzetten van de tent inclusief vloer, zodat alles er netjes bij staat”, vertelt Thilo Birkenhage. De Duitser is als technisch manager van Team GP Elite ook verantwoordelijk voor de logistiek van het raceteam. “Met name de chauffeurs zijn een zeer wezenlijk onderdeel van het team, dat wordt vaak onderschat. De inzet, de opofferingen die ze zich getroosten, vooral ook omdat ze soms wekenlang van huis zijn, dat is van onschatbare waarde!”

Transportplanning in de autosport is heel anders dan in het goederenvervoer, zo zegt Birkenhage. “Normaal gesproken plan je een rit van A naar B, maar bij ons is het van A naar B naar C naar D naar E naar F! We hebben dit voorjaar een periode gehad met negen races achtereen, dat is dus meer dan twee maanden, met Supercup en Carrera Cup Deutschland. Dan moet je echt heel goed bedenken en plannen wat je allemaal nodig hebt en wat wanneer waar moet zijn.” Voor de Europese en de Duitse serie gebruikt Team GP Elite dezelfde auto’s en hetzelfde materiaal, wat mogelijk is omdat de evenementen van de beide competities niet samenvallen. Tussendoor stuurt Team GP Elite wel eens een kleinere vrachtwagen vanuit Nederland met materiaal als er voorraden moeten worden aangevuld. “Bijvoorbeeld dingen als koffie, water of frisdrank, maar soms ook onderdelen, zeker als er tijdens een raceweekeinde ergens veel schade gereden is, zoals bij de Supercup in Monaco”, aldus Birkenhage.

Goede onderlinge samenwerking

De indeling van het rennerskwartier gebeurt door de organisatie van de raceserie. “We geven van tevoren aan Porsche door hoeveel ruimte we nodig hebben. Als we dan op het circuit arriveren, is er een van tevoren vastgesteld tijdsvenster waarin we met de trucks en trailers naar binnen mogen. Die worden dan precies op de juiste plaats neergezet, ieder team heeft zijn eigen ruimte toebedeeld gekregen. En dan wordt er ook op gelet dat alles mooi recht staat, dat het er schoon en netjes uitziet, de uitstraling is ook van belang”, zegt Birkenhage.

Logistiek - GP Elite (10)

In principe is ieder team verantwoordelijk voor de eigen routeplanning naar en vanaf de circuits, maar daarbij is er wel sprake van goede onderlinge samenwerking, vervolgt hij. “Zeker als bijvoorbeeld alle teams bij twee opeenvolgende evenementen direct van het ene circuit naar het andere moeten, dan gebeurt het vaak dat je elkaar onderweg tegenkomt. Er wordt gelukkig heel veel informatie gedeeld, bijvoorbeeld over waar goede parkeer- en rustplaatsen zijn of als we door de bergen moeten, via welke routes je het beste kunt rijden.”

Gevraagd naar welk evenement voor hem bijzonder was, heeft Birkenhage niet direct een antwoord. “Elke race is op zijn eigen manier speciaal. Natuurlijk was de coronatijd voor iedereen lastig, zeker voor de chauffeurs, toen vrijwel alle wegrestaurants gesloten waren. En soms is het wel eens spannend, bijvoorbeeld bij pech onderweg, maar in de autosport moet je nu eenmaal flexibel zijn. Dat geldt ook bij de logistiek. Ook dat is een wezenlijk onderdeel als je succesvol wilt zijn!”

Bron: Porsche

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen

Nieuwe Audi Q3 maakt indruk vanaf € 52.990*

De Audi Q3 is al meer dan tien jaar een vaste waarde in het premium compacte SUV-segment. Met de nieuwste generatie zet Audi opnieuw de

Lees verder »

Stel je nieuwe Audi Q3 alvast samen

Hij is komende week te bestellen, de nieuwe Audi Q3 SUV e-hybrid.De nieuwe Audi Q3 e-hybrid. Boordevol nieuwe features. Overtuigt met zijn flexibele plug-in hybride-aandrijflijn

Lees verder »

Alles over de accutechnologie van de elektrische Porsche Macan en Taycan

Een Porsche levert ultieme prestaties – ongeacht de aandrijflijn. Voor een hoge vermogensafgifte en snelle laadtijden beschikken de elektrische Macan en Taycan over accu’s die

Lees verder »