Zeilboot met Audi kenmerken

audi-daysailer-concept-1
De overeenkomsten tussen een zeilboot en een auto zijn groter dan men denkt. Op het water en op de straat spelen aerodynamica en lichte bouwwijze en belangrijke rol om een zo efficiënt mogelijke voortbeweging te krijgen.
Designer Markus Klug bewijst dit met zijn model van een zeilboot.

audi-daysailer-concept-4

Design speelt een belangrijke rol bij een auto of zeilboot en geeft tevens actuele en komende trends weer. In het Audi Konzept Design in München worden al 25 jaar auto’s van de toekomst ontworpen.

audi-daysailer-concept-3

Een samenwerkingsproject maakte het mogelijk dat Markus zijn passie voor de zeilsport met die voor vloeiende vormen samenvoegen. Doel van het project “A brand New Car” is een zeilboot te ontwerpen die geïnspireerd zou kunnen zijn door de Audi Med Cup, een regattaserie in de Middellandse zee met TP52 jachten.

audi-daysailer-concept-6

Markus Klug ontwierp de Audi Daysailer, een model in de maatstaf 1:15. Het 1 meter lange varende model meet dus in de realiteit 15 meter en heeft dan een masthoogte van 21 meter.
De diepgang is dan 1,5 tot 2,5 meter. Volgens berekeningen van de bouwer zou de Daysailer bij de maatstaf 1:1 een waterverplaatsing hebben van zes tot zeven ton.

audi-daysailer-concept-2

Hoe groot de kans is dat dit ontwerp werkelijk in 1:1 komt, laat Audi nog open. Duidelijk is dat de Daysailer de Audi designspraak weerspiegelt. Zo naam de jonge designer de typische schouderlijn van de Audi’s over in de zogenaamde Tornadolijn van zijn model van de zeilboot. Ook zijn volgens de Audi designspraak de proporties in het zitgedeelte, en de middenconsole met intuïtief bedienbare instrumenten dat tevens als verstijving van de lengteas dient. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden, werden lichte bouwmaterialen gebruikt zoals koolstofvezel en aluminium.

audi-daysailer-concept-5

Audi designkenmerken van de zeilboot
“Veel dekoppervlak is belangrijker dan de kajuit – en de boot moet gemakkelijk te beheersen en met één hand te besturen zijn”, formuleert de designer de eisen aan de boot. “Het was heel plezierig om de Audi designkenmerken in de boot te laten vloeien. Net zoals bij auto’s moet de kijker bij de eerste blik enthousiast zijn.”

audi-daysailer-concept-8

Wolfgang Egger, leider van Audi Konzern Design, is enthousiast over de creatie en benadrukt het belang van de experimentele uitstap in het veld van de zeilboten. “Het is een fascinerende uitdaging auto’s te ontwerpen die de mensen over 20 tot 30 jaar bevallen. Hier is inspiratie en visionaire creativiteit nodig. Daarom houden wij ons parallel bezig met productdesign. Als jonge designers de designfilosofie op objecten buiten de auto’s overbrengen, begrijpen zij de Audi vormenspraak beter en experimenteren zij met vlakken, lijnen en materialen. Deze ideeën vloeien dan later weer in de autodesign terug.”
Na zijn designuitstapje werkt Markus Klug weer gewoon verder aan de design van de auto’s van morgen.

audi-daysailer-concept-7

Gerelateerde artikelen

Sportiviteit krijgt een nieuwe lading in de volledig elektrische Porsche Macan GTS

Met de Macan GTS voegt Porsche een nieuw topmodel toe aan zijn volledig elektrische SUV-gamma. Deze versie is duidelijk de sportiefste van de reeks, met

Lees verder »

Audi Concept C: voorbode van een nieuwe, toekomstige elektrische sportwagen

Met de Audi Concept C introduceerde Audi afgelopen maand meer dan enkel een vingeroefening voor de nieuwe designtaal van het merk. De Concept C is

Lees verder »

Kampioenen in de Porsche Carrera Cup Benelux: “Prachtig om dit met Porsche te doen”

Bij Porsche zit autosport in het DNA en ook voor veel Nederlandse coureurs is Porsche een belangrijke factor in hun racecarrière. Het autosportseizoen 2025 nadert

Lees verder »